|
|
|
|---|---|
|
Ja man skulle då skämma bort sin bil i helgen, tvätta och putsa lite..montera vita blinkers sida/fram. Fixar detta, känner sig himla nöjd, och vad är tacken..på väg hem så går bilen varm..försiktigt tar man sig tillbaka till farsan och kan där konstatera att kylaren är iskall, har inte cirkulerat alltså..felet kan bara vara vattenpumpen, eller? Tilläggas ska att jag hört som ett vinande/vischande ljud från bilen sista dagarna..trodde att det var fläktremmen eller nån annan rem som lät så..men kan det ha varit vattenpumpens "nu-går-jag-snart-sönder läte"? Vad tror ni, måste vara pumpen? Sen, vad kostar en vattenpump att köpa och cirkus hur mycket tar dom om man lämnar in för byte? Hälsn. en lite deppad ferlin :-( | |
|
Att byta vattenpump är inget "hemmansköp" kostar runt 1000-1500kr inkl arb skulle jag tro.Vattenpump att köpa "löst" går på cirka femhundringen(BMW åf lite dyrare)... Sen KAN det väl oxå vara termostaten som "hängt" sig. Det svischande ljudet..hmmm...kanske vatten har sprutat ut på fläktbladet så du fick detta ljud??pga då vattenpumpsläckage..?Du såg inte följderna av en sådan misstanke? Dvs vatten "överallt" kring motorn?Kan oxå vara som du säger att vattenpumpens "dödsläte" låter någonting liknande :) Kanske den därför oxå gick varm pga låg kylvätskenivå??Du borde iofs fått larm om detta..Kollat det?? Mvh Janne. |
|
| jag såg faktiskt att det läckt lite glykol från bilen, var några droppar glykol under bilen en dag..hmm, läckage från vattenpumpen kanske? Finns det nåt sätt att utesluta termostat/vattenpump, eller är symptomen helt lika? | |
|
Hej igen! Går det inte att se om vattenpumpen läckt via "skvallerhålet" som sitter under själva pumpen?(brukar sitta ett på många vattenpumpar iaf). Sedan går det ju att se varifrån läckaget kommit ifrån(du har en torr parkering/garage under natten?) och lokalisera läckaget i och med detta.. Termostaten kostar ju "ingenting" men vad jag förstått av läsning här på forumet så kan det vara en del problem vid luftningen(efter t.ex ett termostatbyte) av kylsystemet i vissa BMW bilar.. I mina E28:or har jag dock inte märkt av att det skulle vara speciellt svårt med detta..Kan ju haft tur?!? Jag menar då att hittar du inget läckage vid pumpen så kan du börja med byte av termostat för att ev kunna utesluta det.. En vattenpump brukar inte "skära ihop" så där på en gång(inte enl. min erf. iaf på E28:or) Lycka till. Mvh Janne. |
|
|
tackar för svaren Janne! Ska ringa och kolla imorrn vad de tar för att byta vattenpump och termostat, känns lika bra att byta båda och..har faktiskt tänkt byta termostat till en 88 graders en längre tid. Är de hutlöst dyra får man väl fixa det själv, enda som man gruvar för är just luftningen..hade krux att lufta efter när jag satt i motorvärmare tidigare i vinter, det var svårt att få ut all luft kan jag lova.. |
|
|
Ett simpelt sätt att kolla om termostaten e hel ju bara å vrida på värmen, blir de varmt i bilen så funkar den mest troligt som den ska. Skulle tro de är pumpen som klyddar, har samma problem själv. |
|
|
Varför skulle termostaten vara hel bara för att det finns värme i bilen? Om kylarvattnet är varmt så kan man få det varmt i bilen även om termostaten är trasig. Magnus |
|
|
Har ringt och kollat, de skulle ha ca 1800:- för att byta vattenpump..inte så blodigt ändå. Men det som känns lite konstigt är att pumpen inte läcker eller känns glapp, kan vara trasig ändå? Jag kokade termostaten igår..den öppnade (om än lite tidigt, ca 75 grader) Bytte även till en annan termostat, ingen skillnad. Det kan väl inte vara nåt annat än termostat eller vattenpump? Bilen har gått perfekt tills detta hände, började alltså bara gå varm utan förvarning..förutom det "svirrande" ljudet då, som förövrigt har försvunnit nu... |
|
| Termostaten kan ju iofs ha fastnat i öppet läge och ja, då får man värme i bilen. | |
|
Även om termostaten inte skulle öppna som den skall så får man ändå värme i bilen. Termostaten styr ju cirkulationen av kylarvatten genom kylaren, inte till värmepacketet för kupevärmen. Magnus |
|
| har man värme i bilen om vattenpumpen är trasig? Jag hade värme hur bra som helst. Det var som förut, lite klen värme på tomgång..men med varv på bilen kom värmen direkt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om termostaten inte öppnar så får man varmt i bilen tills bilen kokar då blir det inte varmt i bilen då cirkulerar inte vattnet. :))Har termoststen hängt sig i öppet läge, så för du bara halvdan värme i bilen i denna väderlek och tempmätaren går bara upp till normaltemp med bilen stillastående på tomgång i bästa fall. MVH Hasso Länk |
| tror inte det är termostaten..kollade som sagt den igår, öppnade som den skulle..har beställt ny vattenpump idag, bytet kan väl inte vara så knepigt? Men den där j-vla luftningen är inte skoj.. | |
| nya bud, vattenpumpen var inte trasig..lösplockad idag, inga fel på den! Felet kan nog bara varit att termostaten "hakade" upp sig, haft lite småstrul med den ett tag..byter både pump och termostat när jag liks är igång. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.