AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
477

köpa krockskadad M3 e30?

Dahlbäck
jag har blivigt erbjuden att köpa en M3 e30.
Han som äger och körde den fick kortslutning i samband med ett stort alkoholintag och bilen var avstäld för vintern och inte försäkrad.
Inte så smart att köra då kanske?

Bilen är småknölig på hela vänstersidan efter att bilen körts genom ett staket, i övrigt repig och högerdörren är lite intryckt efter han sparkat(!!) på den.
Huven är bucklig efter att han hoppat(!!) på den.
En fälg har fått en bula och framrutan är sprucken.
Frontspoiler har en spricka men den går nog att laga.

Bilen har inte gått mer än 9200 mil och har varit i hans familjs ägo sedan ny.
Den var superfin innan det här hände.
Inget mekaniskt verkar ha tagit skada.
Utrustad med sportskinn och det vanliga M3 prylarna + att motorn uppdaterades till 2,5 liter redan -94 då hade den gått 2700 mil och han har papper på allt som gjorts med bilen.
I övrigt verkar bilen vara i orginalskick.

Men vad får man ge för en hel lackering?
det måste bli ett stort jobb med underarbetet eftersom det är mkt bucklor och repor?
Kanske byter man dörrar, är det samma som vanliga 3-serien?
Huv?

Hur mycket kan jag betala?
Han pratar om 40000 kr men jag kanske får lägga ut 40000 till och då kanske jag lika gärna kan köpa en oskadad bil?

Igentligen har jag inte tänkt köpa någon M3 men det är ju tillfällen som formar livet...
Tacksam för tips!
Vad jag hört så är huven den enda kaross del som är lika på M3an som på vanliga E30... En seriör "vit" lack går nog till ca 20000:- för en hellack.

Ps: Hör gärna av dig om du inte ska köpa bilen och han vill sälja...

/Johan
[CUL8ER]
Har du några bilder?
Grusse
Om du ska lämna iväg bilen till en plåtslagare som riktar bulorna och sedan lackerar bilen, det skulle nog hamna på 20-30 000kr skulle jag tro. Men det är ju väldigt svårt att säga så här utan att ha sett bilen.

Det är endast huven som passar från vanliga 3-serien, alla andra plåtdelar skiljer sig.
Är inte dörrarna samma som den vanliga 2-dörrars karrosen?
Vad skiljer?
Nej dörrarna är inte lika. Neder kanterna på dörrarna är olika. Svårt att förklara. Kolla i galleriet på en M3a så ser du.

/Johan
[CUL8ER]
Dahlbäck
är det svårt att hitta dörrar? ca pris för dörrar i bra skick?
om jag köper den vill jag lämna den till en seriös billackerare, då blir det lättare att ställa krav på att jobbet blir perfekt.
bilen är svart så det syns väl ganska väl om det fuskats..
tyvärr har jag inga kort på den men jag ska dit på tisdag coh kolla igen då kan jag knäppa några.
Grusse
det är ju inte så att det kryllar av dörrar direkt, men visst går det att hitta om man har lite tid. Vet inte vad du kan få betala, men nån tusenlapp får du nog räkna med. Framskärmar finns ju att köpa från BMW för 2500kr/st om du behöver sådana.
Su
58
Sunn
M3E30 -90
M3 CSL -04
535d -06
Det är svårt att uppskatta vad det skulle kosta att fixa plåten. Låt oss säga att det kostar dig 40.000 att renovera bilen, då har du en fin bil med en 2,5a för ynka 80.000.

Ska du inte ha den kan du alltid skicka killen till mig...
Lasseman3
Några reservdelspriser:
* Kofångare fram ca 8000 kr (plast delen)
* Dörrar ca 4500 kr/st
* Motorhuv ca 3000 kr
* Framskärm ca 2500 kr/st (som Grusse nämnde)
* 15" originalfälg ca 3600 kr (utan centrumkåpa)

Är bara mekaniken (motor & drivlina) OK så ska det nog vara värt att fixa upp den.

Lycka till med bilköpet! Mvh /Lasse

---PS. Säg till om du väljer att backa ur affären!! DS.---
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Det finns några M3 E30 på skrotar i Swe...risken är väl att dom är rätt "renplockade" nu men det är väl värt att göra en sökning på Bildelsbasen...
BIMMER
köpte du lr Dahlbäck....
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Den killen verkar ju ha haft några skruvar lösa....
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Köp bilen om inte annat för att rädda den från puckot!
En sån bil ska man inte stå och sparka på.
Nu är jag sur!

Automat är bekvämt
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Åhhhh, vilket rikspucko. Nu kommer jag var ledsen hela dagen.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
fy f*n....Det är ju lika illa som att tala om för ett barn att tomten inte finns...

eller ja typ....

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Dahlbäck låter hälsa via mail:

"Kan du tala om att jag är avstängd och att M3 köpet kommer nog bli av, men innan kilen körde ner staketet så har han tydligen varit emot en parkerad bil så polisen har hört av sej till honom, även tanten som äger staketet har polisanmält händelsen. Jag skulle åkt dit idag men får vänta till nästa vecka."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.