|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha tillbringat ett par dagar i en av BMWs fantastiska dieselbilar (525 dA) dök en fråga upp i mitt huvud. Varför har inte BMW stoppat in dieselåttan i X5:an? Det måste ju bli en fantastisk kombination, själv skulle jag inte tveka en sekund att beställa just en sådan om jag hade möjlighet. Jag kan inte förstå varför den bilen inte byggs, det borde ju inte bero på att utrymmesproblem då X5an redan finns med åttacylindriga motorer. Någon som har någon förklaring? //Lövet | |
| Jaa, det undrar jag också! Nån som känner till planerna? | |
|
Den kanske finns inte i sverige men i i europa eftersom man kör ju till största delen med disel där! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Ligger inte Sverige i Europa?!? Håller med, X5 4.0d låter helt rätt. Gruffade lite över att 740d/E65 inte kommer att tas in i England som högerstyrd, de kommer bara att ta in 730d/E65. Vet iofs inte om det är taskig marknadsanalys eller utrymmesproblem bakom. Tycker att det skulle kännas fattigt att köpa X5 eller E65 med 'lilla' dieseln när det nu faktiskt finns en större. I synnerhet då jag har ett utvecklat ett svårt beroende av vridmoment! ;) Mvh Björn |
|
|
peter78w: Nej, den finns verkligen inte överhuvudtaget vilket är det som förbryllar mig. Motorn finns ju att plocka från hyllan och det borde inte vara några större problem att peta i den eftersom X5 redan finns med åttacylindriga motorer! //Lövet |
|
|
Det är mycket möjligt att X5 4,0d kommer att introduceras i samband med face-liften, som kommer nu under 2003. Bara en spekulation, menmen... Mvh Kalle H, BMW CS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
peter78w, > Den kanske finns inte i sverige men i i europa eftersom man kör ju till största delen med disel där! vad baserar du detta på? om man kollar bmws tyska och belgiska siter finns ingen X5:a med diesel-V8. /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
Asken (AutoPower) |
X5 4.0d kommer inom ett år. Asken |
|
OK jag skrev lite fel men ni fattar nog vad jag menar eller?? jag syftade Mellersta och södra Europa! Sverige Norra Europa= Scandinavium! Göran; kör man inte mer med disel i europa??? Hmm har jag utryckt mig rätt nu?? Va Bra att du är med Asken! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Det måste vara ett jäkla vrid i den motor... _____ |
|
|
peter78w: Scandinavium är en arena där bland annat Frölunda Hockey spelar sina matcher. Skandinavien är en annan femma... ;) roadZter |
|
|
Jag kan också tänka mig att diesel V8 är lite större en bensin V8... sitter det inte dubbla turbos också på dessa motorer? Hade gärna haft vanlig 5-serie med den motorn... men den kanske inte får plats? Kul att den kommer i X5:an alla fall. ------------------ Always Diesel |
|
|
Ronte, Motorn kommer även i nya E60(5-serien) så det får bli till att införskaffa en sådan :) |
|
|
Peter78w: Du har helt ratt att man kor mer dieselbilar i Europa, har i Belgien ar andelen sa hog som 60-65%, aven Osterrike,Spanien,Frankrike och Portugal har hog andel. Kanske dags for Svenska regeringen att bestamma sig, antingen hog skatt och lagt pris pa branslet eller tvartom inte hog skatt och hogt pris pa dieseln! //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
|
Lyfter en riktigt gammal tråd... Är det någon som har koll på varför man inte får höra riktigt diesel v8 muller i X5? en polare köpte nyss en ML 400 cdi, och det vill man ju gärna knäcka (blir bara hånad med 525:an och pajeron) |
|
|
Åren gick, och gamla X5:an fick aldrig någon dieselåtta. I den nya X5:an blev det 3,0sd med största dieseln, då är det den nya stora dieselsexan med monstervrid vilket gissningsvis gör att inte heller den får någon åtta. Rätta mig hemskt gärna om jag är ute och cyklar, ty det vore odelat goda nyheter om så är fallet :) Helt OT, men jag noterade även att Mercedes slutat kränga G400 CDI - dvs. alfapappa nr. 1 - i Sverige. Tråkigt men sant, vet inte om det beror på att den helt gått ur produktion eller om det är motorn som fasats ut. Vill minnas att 400 CDI-motorn varit med i matchen ett par år. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.