|
|
|
|---|---|
Len |
Ifall man vill justera handbromsfunktionen vid backarna - är det exakt samma justering som gäller för bromscylinderns verkan mot backarna (dvs som för färdbromsen)? Vilka detaljer sitter det där? Var ungefär finns justeringspunkten? När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Hanbromsen på E30 med backar bak justeras automatiskt på samma sätt som färdbromsen bak justeras automatiskt. Så är det iaf på 318. En liten arm trycks ner och drar runt en "mutter" som drar isär bromsbackarna så att man alltid har samma spel mellan backar och trumma. Du har förmodligen nogot fel i bromsbackarna, byt backar, fjädrar och självjusteringsmekaniskm så blir det nog bra. |
|
Len |
Tack för info och tipset - NU vet jag vad och hur jag skall fixa. Det fanns i varje fall lite kvar av banden, efter ett gott antal mil. Och vajern var det turligt nog inte fel på, eftersom jag motionerat delarna dvs använt handbromsen. Undras f.ö. när man skall byta backarna enligt experterna - när det är 50 eller 25 procent kvar av beläggenas tjocklek? Eller blir man tvungen att ställa av bilen om man är dum nog att köra tills bara 20 % återstår? sic När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Kör du glatt till nästan ingenting återstår, under förutsättning att du håller koll på att beläggen inte är helt slut ( hörs på skrap ). Harry |
|
Len |
Ok - men just i detta fallet så går detta inte så bra. Men hur säker kan man vara på att inte trummorna tar stryk när man plockar ut den sista mikrometern ur beläggen? Eller menar du kanske att man byter både trummor och belägg, när man sedan till slut öppnar det som återstår? När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
Len |
Rättså märkligt (?) - när jag nu jämförde beläggen på backarna, som suttit där i 40000 mil, så var dom knappt hälften av tjockleken på de nya som anskaffats. I mm så var det mellan 3-4 mm kvar av beläggen. Är detta normalt slitage för denna sträcka, eller vad har hänt? Med lite pillerjobb med bitarna (och med ny mont.sats) så hade det säkert gått att sätta dit dessa belägg och köra vidare ett antal tusen mil.. När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så stannar det. len |
Len |
En enkel fråga om handbromsverkan vid besiktning; Det som föranledde åtgärd av effektiviteten var att BP klagade över att det var nära noll på en sida och ganska bra på den andra. När dom tillfrågades över hur liknande "funktion" kunnat vara acceptabelt vid föregående besiktningar, blev svaret att bromsen måste fungera åtminstone med någon effekt, även på den sida som är "dålig". Nu undrar jag här, vad det kan vara för logiskt resonemang bakom detta! Vad tror sig BP (eller VV) m.a.o. kunna åstadkomma med kravet om att även den dåliga sidan skall fungera åtminstone lite - är det ex.vis att systemet skall vara redundant, så att man kan hejda bilen med handbromsen vid färd eller få den att stå i en backe? Har någon testat detta i verkligheten, med 0.2 kN på ett av hjulen? Är det någon redundans, över huvud taget? Len |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.