|
|
|
|---|---|
|
Hej En liten fråga. Jag har hört att E39 ska någon form av startspärr som är original på alla E39ór. Är detta korrekt? Finns det en dylik? Det ska tydligen vara ganska svårt att stjäla en E39 av just denna anledning, eller har jag fått helt fel info? Mvh / Wallace | |
|
Samtliga BMW producerade from 03.95 är försedda med EWS-startspärr från fabrik. Transpordern sitter i nyckeln och bilen kan ej startas och köras iväg om inte korrekt nyckel används. Det är ett extremt stöldsäkert sätt mot bortforslande av bilen men hindrar ju inte sönderslagen ruta el dyl då ett larm är att rekommendera. BMWs originallarm är suveränt även from samma årsmodell. Mvh Asken |
|
|
Tack Asken! Då var jag inte helt fel ute. Saken är den att jag ligger i fas att montera ett larm i bilen just av den anledning som du nämner. Kul att notera är att vår försäkringspremie sjönk ganska mycket när vi gick från E34 till E39. Kanske det beror på att just E39 är svåra att stjäla enligt statistiken. Givetvis lär det vara andra faktorer oxå. Dock blev det påtagligt billigare för oss. Mvh / Wallace |
|
|
Prova tex DEFAs 400 larm då kan du använda nyckelfjärren:) |
|
|
Dock kan jag tillägga att tyvärr så har nu tjuvarna en apparat som känner av bilens nyckelkodsystem(scannas avdigitalt) vips så åker låsen upp, sen sätter dom in en tom nyckel som då har den ny koden redan.... Dock lär det bara va de mest organiserade tjyvarna som har tillgång till denna avancerade utrustning... Så vill man skydda sig extra är den gamla hederliga startspärrknappen som är gömd bra.. Men det håller ju borta 99.9% av alla tjyvar... matte |
|
|
"Så vill man skydda sig extra är den gamla hederliga startspärrknappen som är gömd bra.." Tänker Du på extra startspärren som kan aktiveras via stora färddatorn? Länk MVH/Andrè |
|
|
Burken: Det är en myt. För att kunna öppna bilen så krävs det att det finns ett chip som bilen känner av. Enda sättet att få fram detta chippet är att öppna nycklen och plocka ut det (det brukar ligga i en glasbehållare). Sedan kan man om man är duktig och har rätt utrustning kopiera chipet. Hyrbilar brukar råka ut för detta ibland, folk hyr bilen kopierar nycklen och stjäler den sedan. Tyvärr så har det även lett till att bilkapningarna har ökat kraftigt. /T.P. |
|
|
Startspärr finns på alla bilar efter -96, EU-regel. Att scanna av sändarkoden från nyckeln är meningslöst då rullande kod är så gott som standard idag. Samma kod återkommer alltså inte förrän efter ett antal miljoner sädningar, det blir till att ha en jäkla tur... FP |
|
Asken (AutoPower) |
Burken: Avancerad dynga kallar jag den infon..... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.