AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.273

SNUTJÄVLAR

Ph
24
PhUnky
BMW 323 -85
faan... jävla nitiska jävlar!
kommer jag glidande igenom stan o trott faan dom ska stanna mig... dom var inte så glada på mina tonade framrutor... skulle få böter men som tur va så hittade dom inte hur mycke böter jag skulle få så jag slapp men fick lov att ta bort toningen =( ... otroligt vad jävulskt kass polisen e... tar mig för tonade rutor när det finns massa fjortisar på stan o dricker HB o GHB... idioter!
sp
45
speeeeep
BMW e-36
PhUnKy, jag håller med dig, jag kom också glidande, när jag ser att snutjä_len, vinkar in mig till kanten, och ber ju då att få titta på körkortet, allt det gick ju till som det skulle, men sen när jag skulle köra därifrån så hostar den jäv_len till och säger "har du inte toning på frmrutorna" då sa jag, vad ska jag svara på det?! ( din dumma fan ). Men men jag fick också riva bort det på plats!! Men man kan inte få böter för det, för det står ingenstans i lagen att man inte får bruka ett fordon men tonade framrutor. Så jag tonade om mina 2dgr efter, och jag hoppas inte att samma stoppar mig igen, då vet jag inte vad jag gör....
Tona igen, det rockar fett!!!

/ ANTE!

jasså.......
Ph
24
PhUnky
BMW 323 -85
hmmm... jo det finns böter för det... 800 spänn per ruta =( ... behövde inte riva ner på plats iaf... tog bort iaf... tur att rutorna e frabrikstonade iaf...
Fa
227
Falcon
325 -93
bara köra ner rutorna om man ser att dom står vinkar in en, det finns ingen lag som säger att du måste ha sidorutor, om det nu kan vara till ngn tröst.
Mvh Peter A
Ph
24
PhUnky
BMW 323 -85
Om dom säger att man ska veva upp rutorna ra? ska man blå vägra? ;0)
BeeMWe playboy
Självklart :) Vad kan d göra hehe, slå en gul å blå?
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Oj oj oj! Folk verkar fortfarande leva i tron att Polisen kan syssla med ren ordergivning som allmänheten måste följa... Polisen får inte tvinga dig att göra något alls, så länge du inte utfört något brott. Polisen har inga som helst friheter andra än de du har, när de inte utreder eller bekämpar ett brott. Tyvärr finns det en hel del pingviner på vägen som jobbar så. (skyddsvakt.... med högre befogenhet än pOLISEN..)

/Kjell

Nu är du allt ute och cyklar Powerkjell. Polisen har självklart befogenheter som varken Du i egenskap av skyddsvakt (securitasväktare?) eller gemene man har. Enligt din utsago har jag alltså ingen skyldighet att lyda polisens order såvida jag ej utfört något brott. Detta innbär att jag med gott samvete kan ignorera polismans tecken nästa gång de vinkar in mig för rutinkontroll... Eller? Faktum är att i alla de fall då rutor tonats och dylikt så misstänker polisen just brott (mot trafikkungörelsen). När det gäller just tonade rutor tycker jag inte ägarna till dessa bilar skall gråta som små barn då de fått böter. Jag tror de flesta är väl medvetna om att de främre rutorna ej får tonas. Det säger det sunda förnuftet. Visst kan det tyckas att polisen är väl nitisk men något fel gör de ej då de bötfäller dessa bilägare.
Ph
24
PhUnky
BMW 323 -85
jo polisen gör juh inge fel när dom tar en för tonade framrutor men man kan juh tycka att dom har viktigare saker att göra än att ta en för det... men men
MartinL
på min gamla E28 går det att stänga av elhissarna med en knapp under rattstången (orginal)
så då är det bara att hissa ner rutorna och trycka in knappen så är det omöjlight att få upp rutjäveln

//MartinL
dr
156
dragon
320d m-tech 2 -04
Gå in å kolla på vägverkets hemsida och kolla där det finns frågor ställda till vägverket och gå in på bilrutor! Där har dom själv skrivit att man får ha nedtonade rutor både sidorutor fram och även framrutan! Sidorutorna får man ha toning med 70% ljusgenomsläpp och på framrutan 75% .
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
<Bjoerck>> Jag skulle kanske ha uttryckt mig tydligare: Självklart har Polisen befogenhet, (om vi nu ska kalla det så) att vidta de åtgärder som krävs för att utföra sitt jobb. Självfallet innebär detta att vi måste följa en uniformerad trafikpolis dirigering i trafiken, men att kommendera "upp med rutorna" - nej där är du ute och cyklar.
På din parentesfråga, ja jag är fortfarande grundanställd som SecuritasVäktare, men arbetar numera på heltid som Skyddsvakt.

///Kjell

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Powerkjell:

Vad är en skyddsvakt?

/Edvard
BMW CS # 4503
Mi
47
Mildton
528iA -97
Har hört att det här med 70% ljussläpp är som att loska på rutan för att nästan alla rutor är lite tonade
i grönt eller brunt.

Mvh Micke
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Bumper>>> En Skyddsvakt är till skillnad från Väktare och i likhet med Poliser, en myndighetsperson som måste ingripa när ett brott sker. Skyddsvaktens tre huvuddirektiv som befogenheterna grundar sig på är Terrorism, Sabotage & Spionage. Skyddsvakten har väldigt stora befogenheter på skyddsobjektet och är högsta myndighetsperson där - över polisen på sätt o vis. Skyddsvakten är i de flesta fall utrustad med pistol eller lättare automatvapen, handfängsel, batong och måste alltid bära uniform.
Till skillnad från Väktare och Ordningsvakter får Skyddsvakten avvisa, avlägsna, gripa/omhänderta på minst misstanke om brott.
Skyddsvakten får genomsöka ditt fordon utan din medgivan, annars får skyddsvakten gripa dig... kan vara bra att veta om du kör in på ett skyddsområde.

///Kjell

Powerkjell, när du nu gripit någon vem överlämnar du den till för en förmansprövning?
Inte är det någon annan skyddsvakt....
Husransakan sker väl alltid utan samtycke.
Samtycke är inget man kan grunda en tvångsåtgärd på eller har du lärt dig någt annat.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Du verkar kritisk Jorge. Är du själv pingvin månne, med avund för den privatiserade gruppen i säk.tjänsten? Av utrymmesskäl, samt att detta forum är ämnat åt debatter kring BMW, skrev jag inte hela skyddslagen i mitt förra inlägg, men du kan få en redogörelse i ett personligt mail om du vill fortsätta...

Tyvärr får inte Polisen utbildning på Skyddslagen varför de alltsom oftast hamnar i svårigheter när de konfronterar personalen på ett Skyddsobjekt.

Jag har fått gå via vissa Polisers vakthavande befäl för att få dem att besinna sig. Varje gång slutar det på samma sätt; Polismännen återvänder och ber Skyddsvakten om ursäkt.

///Kjell

sp
45
speeeeep
BMW e-36
Nu får det vara nog med detta, och Kjell, du är ju så balla att man skulle kunna kalla dig för HANNIBALL!

Jag ser er.........

sp
45
speeeeep
BMW e-36

Polis->skyddsvakt->Allsmäktig Gud->Powerkjell?!?
Nu tycker jag diskussionen är helt ointressant!
sportsbmw
Håller med, detta börja verkligenr urarta. Men å andra sidan så kanske man skulle kunna kalla Powerkjell for PowerHanniball!?!?!?

/ Rickard!

/// BMW RULES ///
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.