|
|
|
|---|---|
|
Jo som ämnet lyder. Var idag och besiktigade (u.a.) och frågade vad som gäller vid 4-punktsbälten, Cobra-stolar och lite sådant. Fick där höra att man absolut inte vid några som helst omständigheter kan besiktiga med 4-punktsbälten. Jag har hört annorlunda så jag undrar vad som gäller. Stolarna skulle inte vara några som helst problem och bur visste han inte riktigt. Får man besiktiga med FIA-godkända 4-punktsbälten och stolar och vad får man registrera med för bur? | |
|
På nyare bilar (efter -68 tror jag) MÅSTE det finnas 3-punkts bälten så om man vill ha 4,5 eller 6 punkt för ex bankörning på årsmodell efter -68 så får man lov att montera dubbla bälten. Äldre bilar med endast 4,5 & 6 punkt (som min VW Ghia -67) är besiktigade utan bälte. Vad det gäller bur så TROR jag inte att det ska vara några problem, kolla upp med nån som vet (tex bilprovningens avd för tekniska frågor 0771-600 800). /jonas |
|
|
Som sagt, du måste ha standardbältet kvar. Så länge du har det får du ha hur många 6-punkts du vill. Ang. bur så är det helt ok så länge du har burstoppning på de ställen där skallen kan slå i. Dvs lika bra att klä in allt runt dig för att inte riskera sura miner. Stolar brukar aldrig vara några problem med så länge stolsfästena inte ser helt galna ut! |
|
| Jag har hört en sånt påstående, att om man inte har bur är det ingen bra idé med 4 eller fler -punktsbälten. Detta eftersom man hamnar på taket, och det trycks in, så "kommer man inte undan" dvs man kan inte kasta överkroppen åt sidan som när man har 3-punktsbälte...sant eller ej, det vet jag inte, men det låter vettigt i mina öron... | |
| Men man får inte använda 4-punktsbältet i trafiken? Måste vara 3-punkt? | |
| Japp, måste vara 3p i trafiken. | |
|
w9816: Det är helt riktigt. Det är rent livsfarligt att åka med 4-punkt utan bur. Det har hänt en del läskiga olyckor pga av att man har använt 4-punkt utan att ha bur. |
|
|
Det finns regler för stolen också. Den måste vara lättare än originalet, och monteras i original infästningar. Zigge |
|
|
zodiaken: Åkej. Vad är det som kan hända? zigge: Det är inga problem. Mina stolar väger 1.2 kilo stycket + underdel. :) |
|
|
Haglund: Tänk dig följande, du voltar och landar på taket som trycks in 20cm. Själv sitter du fast spänd och kan inte röra överkroppen, resultat du får ett par cm kortare ryggrad. ______________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
| Går en fullbur igenom besiktningen? Och måste den typas? | |
|
Fullbur går igenom förutsatt att du vadderar den, samt registreringsbesiktigar(vägning). Jag har regbesiktigat flera bilar med bur utan problem. Zigge |
|
|
Koni: Bra tänkt. Tackar för svaret. Lutar nog åt att bygga sig en bur då. På lite längre sikt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.