AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
702

luftintag från spoiler eller grill

Toompa
Jag vill ha kallare och mer syrerik luft i motorn. Därför tänker jag tänker bygga om luftintaget till filtret och ta luft från kylaren eller spoilern istället. (Det kanske dessutom kan ge lite övertryck om om man gör ett extra stort inag???). Är det någon som vet hur mycket effekt detta kan ge? Jag har en 323i E30 med trimkam, portade kanaler, simons sportavgassystem.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ta luft från kylaren?????
Den luft som passerat kylaren är ju varm. Du måste ta luften innan kylaren. Din originalburk tar luften där redan så det lär ju inte göra ngn skillnad med egendraget intag... Har du sportluftfilter av öppen typ så måste du skärma av den varma motorrumsluften annars blir det sämre.
Beträffande att öka diametern på insuget och på så sätt trycka in luft så funkar det bra men bara i väldigt höga farter, typ över 150 km/h. Sök på "Bonnturbo" eller "luffarturbo" som de kallas i folkmun så finns info. Men det ger nog bara enstaka Hk och endast i de farterna.
Vad gäller "bonnturbo" så är väl det tveksamt om det verkligen är högre tryck framför grillen än under motorhuven...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.