|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Man läser i biltidningarna att de nöjdaste bilägarna är de som köper BMW 5serie bilar år efter år, men BMW som är mellan 5 till 10 år gamla verkar ju enligt detta forum ha väldigt mycket problem och felaktigheter. Man undrar ju om det är så att man skall undvika BMW som är mer än 5 år gamla. Det finns ju andra bilmärken som verkar gå bra utan problem år efter år. Eller man kanske inte hör om andra bilmärkens problem på samma sätt som på detta forum? Vad tycker ni allmänt om BMW och kvalitet??? Och då pratar jag inte om komfort, körglädje eller prestanda för det är väl mest det som gör att vi köper BMW. Mvh Spider Bmw är rätt okey!! | |
|
Den samlade kompetensen på detta forum är extremt hög samtidigt som välviljan att hjälpa varandra är lika hög. :o) Då blir det väl naturligt att man tar upp olika småproblem med bilarna istället för att lämna in dem på verkstad. Jag tror att problemen med andra bilar är minst lika vanliga! Men många andra forum tenderar att enbart syssla med "kultodling" samt inbördes beundran och då blir det nästan tabu att ta upp problem med bilarna! Sedan finns det säkert vissa saker som är uruselt konstruerat på BMW också! Jag tänker exempelvis på spindelledernas erkänt dåliga konstruktionslösning på 3-serien... (men den konstruktionslösningen och samma problem har exempelvis Audi/WV med!) Mvh |
|
|
Ja! det kan nog vara som du säger. Det låter som mycket problem här på forumet men det är ju förstås kanonbra att utbyta erfarenheter på detta viset. Du tycker alltså att BMW håller den kvalitet de utlovar? Bmw är rätt okey!! |
|
|
Det är ju när man har ett problem som man berättar om det. Går bilen som den ska gör man inget större väsen av det. |
|
|
Sen är ju oftast inte felen så allvarliga... _____ |
|
|
Många småproblem kan ju också vara nog så irriterande som större problem. Ett av problemen som man läser om här är ofta vibrationer och annat i drivlinan. Detta trodde jag inte skulle förekomma på BMW eftersom om man bygger en bil med goda prestanda och körglädje som säljargument så borde ju drivlinan i en BMW vara något man lägger mycket tid och pengar på vid konstruktion. Trots det verkar drivlina och spindelleder, casterstag vara vanliga bekymmer. Lite märkligt!! Mvh Spider Bmw är rätt okey!! |
|
|
Jag tror att många BMW-ägare kör bilarna lite hårdare än t.ex en ägare av Toyota Corolla, som ju har en utmärkt statistik hos t.ex ägarna eller ASB. Då får man räkna med lite mera slitage på t.ex de detaljer som nämns ovan eller hur? FP |
|
|
Håller med flåklypa. Tänk om alla skulle skriva "gick ut till bilen idag, startade fint! Åkte sedan till jobbet inga som helst problem där inte!". Jag tror / vet att bmw inte är en bil som skulle ha mer problem än andra bilar. Snarare tvärt om (förutsatt att dom sköts ordentligt). |
|
T_J |
Jag tycker inte BMW varken är bättre eller sämre i kvalitèn jämfört med andra bilmärken som t.ex Audi. Dock så tycker jag fortfarande att dom tyska biltillverkarna håller betydligt högre kvalitè än resten av bilvärlden, japsen inkluderad. Så min slutsats är oxå att en bil som körs hårdare oxå slits mer, BMW och t.ex Audi körs nog i allämnhet hårdare än en Toyota, men skillnaden när det dyker upp ett återkommande fel på en BMW eller t.ex en Audi så då står det i kvällspressen, med Aftonbladet i spetsen. Det känns som att många journalister gärna ger dom tyska status-bil-tillverkarna en känga så fort dom kan. Ett bra exempel på det var när det var på tapeten att Audi hade "problem" med att bromsverkan försvann under nån millisekund när det regnade kraftigt, det fick stora rubriker i pressen, att sedan volvo hade det problemet redan innan läste man inte så mkt om.. |
|
visst har äldre bmw en del problem me vissa saker,men de beror "bara" på hur den har sköts under sin tid ute på vägarna....om man underhåller bilen regelbundet är de inte ofta de blir nå större problem,så bmw är inget ett dugg sämre än nån annan bil... sen har iaf jag fått intrycket av att bmw har en mer "helhetskvalité" på hela bilen om man te.x jämför me äldre volvon,te.x 240 som har bra motorer som håller för typ allt,men allt annat är kass på bilen,rostar å missljud från kaross mm |
|
| Det är ju som när man läser ett begagnattest och alla fel står uppradade och vad det kostar, då blir man avskräckt och fumderar på ett busskort istället. Men alla fel kommer ju inte att drabba din bil. | |
|
Har inte vi BMW förare lite hårdare krav på våra bilar också, vill gärna att allt ska va perfekt och därmed retar sig på minsta detalj som inte stämmer, där av många problem som tas upp på forumet. .........BMWLundqvist......... |
|
|
Angående Toyota Corolla så är ägarnas snittålder 57år och ligger i topp enligt Motormännen därav den goda statistiken. BMW körs tex av män (högsta procenten) vilket kanske kan ge utslag på hållbarheten då män troligtvis kör generellt hårdare än kvinnor. |
|
| Jag tror att Toyotorna håller bra även om dom körs hårt. Titta bara på Celican och Supran. Celican plågas dagligen av 18-20 åringar och håller förvånansvärt bra. Supran (den senaste) kan man ta ur 8-900 hästar med original bottendel och drivlina (annan koppling bara). Därmed inte sagt att BMW har dålig kvalitet, men japsarna är bättre på driftsäkerhet fast dom lyckas inte att bygga in helheten i bilarna. Det gör BMW. Ex. 5-serien har mest nöjda ägare i 5 eller 6 år nu. DET är imponerande! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lite typiskt svensk är ju att betalar jag en halv mille och mera för en bil så erkänner jag aldrig att det är nått fel på den eller att jag är missnöjd.Man kan ju inte låta grannen får sig ett gott skratt:) Och då stämmer väl teorin om att 5 serieägarna är sveriges mest nöjda bilägare i kontrast med detta forum .ELLER? Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Jag tycker att det verkar som om att oavsett folk har köpt en ny bil för 70000 eller 500000 så kan de inte erkänna att det är fel på dem. Kolla i M:s nybilsundersökning så ligger typ "alla" bilar på över 9 av tio i snitt på hur nöjde de är med bilen. Hur sannolikt är det? /T.P. |
|
|
Håller med Hasso - igen. :-) Man försvarar sitt val till döden (nästan). Jag tycker att min BMW är urkul att köra men att kvaliten är sämre än den borde vara. Som hasso säger - betalar man en halv mille så vill man att grejorna skall hålla. Det är bara att erkänna att det har varit problem med e39:orna. Problem som inte borde uppstå på en sådan bil. En bil i den prisklassen ska vara bättre tycker jag. Sen är det ju som någon sade att helheten gör att man trivs med bilen även om det är en del irriterande småproblem. Därmed inte sagt att det inte är det på andra märken. Vad gäller TOY -ota så har de visst problem. ABS sensorer, skakningar i ratten - ej beroende på däck, gnissel i fläktar... Sedan är det så att Toyota erbjuder gratis förbesiktning varje år. Jag är inte stolt, men min far äger sin andra TOY-ota nu. :-) En släkting äger en också...en fantastisk...:-)) Mvh /NP |
|
Tigerr |
spider: sälj din BMW och gå och köp en Hyundai eller Kia från 1993.. Behåll den i ungefär 2 år och kör den precis som du kör din BMW. Sen kan du skriva in hit igen OM du tycker att riskokaren är så överlägsen i kvalitet som du försöker få det att låta som! Dina argument till "om BMW verkligen är så bra?" är som om en kirurg/läkare drar slutsatsen: "Usch så mycket problem/sjukdomar/skador det finns här på sjukhuset! Är vi svenskar verkligen så ömtåliga?" - Kan vara så att man vänder sig hit om man har PROBLEM med sin bil..! Och frågor som tex: vilken färg är snygg?, vilken modell ska jag välja?, vilka däck passar bra? mmm (med mycket mera) som är ofta förekommande här, skulle DET tyda på dålig kvalitet på bilen? Hasso: Jag håller med dej, till en viss gräns! Men du anser alltså att anledningen till att du tycker att din bil är fin, rolig och köra och en bra investering är att du inte vill bli utskrattad av grannarna, eftersom du innerst inne tycker att det är en skitbil med dålig kvalitet? Borde nästan råda dig att köpa ett annat bilmärke också.. Kanske Mazda eller Dihatsu kan vara att tänka på? Det är juue JÄTTEbra bilar..! förlåt om jag kanske lät lite negativ, men man KAN inte påstå att BMW inte förtjänar en topp-placering på bilmarknaden! det är som att säga att präster och kyrkan inte har ngt med religion att göra..! Tigerr |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tiger: Är det klorna ut idag eller:) jag sa inte att det gällde mig:)) Tycker iofs att kvaliten inte motsvara priset för inte är kvaliten dubbelt så bra mot Tex Volvo som jag fått 2 st motsvarande 850 för vad jag betalade för min BMW.När du kört och ägt lika många olika bilmärken som jag får du också ha en uppfattning:D (2 japs för mycket bla en fick jag till skänks:)) Jag är för övrigt inte medlem i Svenka kyrkan och får därför inte tro utan måste veta.:)) Men jag kör fnv en Volvo 960 2,5 -96.Bensintörstande trött gammal bil men räknas ändå som lyx:) smidig som en ålandsfärja i en småbåtshamn. jag har inte en BMW för kvaliten skull utan för ASWD skull. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Visst är det som du skriver att ägare inte vill erkänna sin bils brister och fel om dom har betalat en halv miljon för den, men isåfall borde ju MB ligga i topp. En annan askekt på det är ju att ägarna ställer högre krav på bilen som kostat en mindre förmögenhet och lever man inte upp till dessa så får dom dåligt betyg. Det resonemanget stämmer inte heller, få då skulle BMW ligga i botten. Jag tror att dom som köper en ny BMW prioriterar körglädje, komfort och prestanda. På dessa punkter sätter ägaren betyg på sin bil och det blir följdaktligen högt. Att bilen kanske dras med småbekymmer sätter inte så stora avtryck, för det gör alla bilar mer eller mindre. Dom dom köper en Toyota värdesätter kanske ekonomi och driftsäkerhet och dessa punkter sköter Toyotabilarna med bravur. Därför ligger dom också i topp. Man bedömer bilen utifrån de krav och förväntningar man har på den. Sedan skiljer dessa från bil till bil och mellan olika människor. Ett högt betyg i ägarundersökningar kan alltså betyda högt betyg på olika saker. |
|
Tigerr |
Visst har BMW sina småfel, precis som alla andra bilar har mer eller mindre.. Men de har ändå få problem, och bra kvalitet! Bland dem bästa i bilvärlden iaf.. Tittar man på en Volvo ur 9-serien så har dem så tydliga fel som tex. att gummiplasten uppe vid rutorna nästan alltid är veckad! Nu är iofs inte Volvo så bra att jämföra med.. En kompis V70 T5 -02 är bland det mest kvalitativa jag har sett..! :D Hasso: mm.. lite klorna ut äre nog! Mestadels för att jag är så trött på att det är o-sommar! =/ Tigerr |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.