AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.625

525 TDS kass insprutnings pump

br
8
bramis
520 I Touring -01
Hej

Enlig BMW är min Insprutnings pump kass.

Går denna att renovera ??
är det någon som vet någon bra & billig i GBG / Halland regionen
som är bra på det här ?

// Bramis

rsarits
Jag har en kompis med en 525tds -94 touring hankollade en hel del efter renoveringsmöjligheter, men hittade inget, så det blev att köpa en ny pump 17000:- inkl. arbete

Micke
Gu
53
Gustaf W
X5 4.6iS -02
330D -01
323i -86
R850R -04
Kolla med VEGE-motor i Helsingborg, de har utbytes för ca 6900 +moms
Har slarvat bort numret, men 118118 finns ju!

mvh

Gustaf
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Sök på bränslepump. Finns (tyvärr) många spaltmeter om ämnet.
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
...Eller snarare sök på "tds"
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
ja den går att renovera, men är det ställverket som är slut kan eller det lönar sig att köpa en utbytes pump då, ställverket är den del som oftast ger upp och den kostar pengar.
om det bara är packningarna som ska bytas och man kan skruva själv och kan litre om diesel så kostar en p-sats runt 200kr, jag gjorde detta själv och efter injustering så hamnade notan på 1000kr och lämna in den kostar runt 5000-7000kr.

Joakim Eriksson
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Nu känner jag mig lite koko först tipsar jag om sökfunktionen sen börjar jag själv ställa frågor, jaja ingen är perfekt...

Joakim du verkar ha koll på det här, har läst dina tidigare inlägg. Det är väl kamkedjan som driver pumpen? Är det möjligt att demontera pumpen utan att man "tappar läget" på kedjan.
Enligt en del så måste man ha specialtokar etc. vid återmontage av pumpen.

Snart kan du öppna eget som ambulerande bränslepumpsexpert ;-).
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
alltså i motorn finns det två kedjor en som drar kammen och en som drar pumpen, på pump axeln sitter ett drev med en kryss kil och pumpen sitter skruvad med två bultar dessa lossas för att justera in pumpen (mekaniskt) sträcka upp kedjan.
detta gör man med en "pinne" som du skruvar fast i motorn, sitter en liten plast plugg mot svängjuls sidan som man lossar och mekar in "pinnen" där sen monteras en ställ klocka på pumpen sitter en annslutning för detta mitt mellan alla spridar rören på pumpen sen gör man inst mm. skulle bli för mycket att skriva ner allt här.

Alltså svaret på din fråga är nej, pumpens läge ändras om du lossar den.
ett tips är att om du ska byta packningar i den så kostar det ca 2000kr att justera in pumen hoss bmw (mekansikt)
vissta packningar kan bytas med pumpen på plats tex de som sitter ovanför och under ställverket (elektronik delen)

Endel kan jag om diesel är service tekniker på entreprenad maskiner över 20ton.

Joakim Eriksson
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Tackar så mycket för bra inlägg.
br
8
bramis
520 I Touring -01
Tackar för svaren
Jag tryckte in en massa 2 taks olja i tanken 2 liter i halv tank
körde upp den och tankade ´fullt och la i 2 takt olja och vips var problemen borta.
Vet inte om pumpen är kass som BMW sa men problemet är borta.
Skall kolla med en annan BMW handlare.

Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Kör man på vanlig torr svensk mackdiesel så håller nog inte pumpen länge. På en mercedes t.ex så smörjs pumpen via motoroljan, men på BMW smörjs dom via bränslet. Alltså, 2 dl tvåtaktolja vid full tank, eller köp bättre, fetare diesel, tex med rapstillsatser som jag kör på.
Har själv aldrig öppnat en pump, men detta är vad jag har hört. Vad tror joakim E?
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
Rapstillsatsen kan jag inte utala mig om, kör inte på den själv, Men vist är det som Dr Stein säger om dieseln, den är torr så att köra med lite 2takts olja är inte fel rekomenderas av bmw, fast de brukar vilja sälja deras tillsats tror det är stp dom säljer men är inte säker.
kör du tillexempel på eldnings olja så ska du nog inte använda 2takts olja pga av att den är fetare.

Joakim Eriksson
vad är det för fel läcker pumpen eller bara allmänt kass?
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
amatör: vet inte om man kan kalla det för att det är nått fel eller att pumpen är kass, som du säkert vet så håller inte en gummi slang i alla tider lika så är det ju för oringar och gummi tätningar.
och pumpen sitter ju nära motorn så värmen är ju en bidragande till att tätningarna tar stryk.
Ett xempel: om du byter olje filter på dessa bilar så sitter det ju i en liten alu burk ich när du byter detta filter byter du oringen som sitter på bulten som håller locket och oringen runt locket, olje filtret byter jag var 1000mil så om du räknar att du kanske får byta tätningar på pumpen efter 20-30,000mil så håller de ju bra.
Dieseln är en bidragande orsak till att pumpen slits (torr diesel)

Joakim Eriksson
br
8
bramis
520 I Touring -01
'Vet inte vad som var eller är kasst på pumpen.
Problemet var att bilen tjuvdog på tomgång.
Och enligt BMW handlarn var pumpen kass.
Kollade själv om den läckte "olja" eller drog tjuvluft men det var inte problemet.

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
alltså elektroniken ligger i diesel hela tiden så den tar ju lite stryck, själva mekaniken i pumpen tar skada av den diesel du kör på. bmws pumpar smörjs genom diesel och den diesel du tankar på mack är aningen torr så man rekomenderar att köra med lite tvåtakts olja vid tankning.
mekaniken i pumpen består u av metal så om smörjningen är dålig så vet ju alla vad som sker då metal mot metal nöter.
Elektroniken tar även skada om man startar bilen med start kablar, kan märkas om den pendlar på tomgången, detta kan ibland avhjälpas med en justering av elektroniken, men om detta upprepar sig en massa ggr så kan du räkna med att byta elektroniken.

Joakim Eriksson
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Haha 2t olja i tanken :D måste testas.. har en bättre beg pump men kanske borde testa lite 2t olja från skotern.. vet att tråden e gammal men de lät roligt.

Två liter lät dock ganska mkt.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
De funkade
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.