AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.403

Starta bilen när det är kallt utan motorvärmare?

Sa
67
Sandyman
BMW 525i -91
Under -10 är det lungt va om man inte tomgångskör den och man kör på låga varvtal tills motorn blir varm?

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Alla starter i låga temperaturer sliter på din motor, dock så tål den det.
Du kan lugnt starta bilen i vilka temepraturer som helst bara du låter motorn gå varm innan du varvar den högt.
Visa användare
130
warcow
728IA -99
Varför skulle det ev. vara dåligt att tomgångsköra när det är kallt? (bortsett från miljön)

/Stefan
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Motorn slits mer när den är kall...och du kommer snabbare upp i arbetstemp genom att köra iväg så fort så möjligt...
Är man dessutom mkt rädd om bilen så kör man utan värme i kupe´n tills tempmätaren nått upp till normal... :))
Visa användare
130
warcow
728IA -99
Å tusan! Tur att man har en Webasto monterad!

:) Stefan
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jalles: Forskade lite i det idag. Åkte till kneget (ca 4 km) utan värmen på i coupén och sen hem från kneget exakt samma väg (ungefär samma temperatur utomhus vid båda tillfällena) med värmen på. Å mkt riktigt blir motorn fortare varmare om man inte har värmen på i coupén. Dock mkt marginellt, men man såg skillnad!

Visst är det så. När man stänger av värmen till kupe´n så slipper det ju cirkulera dit o kan istället cirkulera runt i motorn o blir då snabbare varmare = mindre slitage på motorn. Fast det kanske inte är så kul att köra utan värme innan motorn blivit varm när det är 15-20 grader kallt ute men dock skall man ju komma ihåg att ju kallare det är ute ju mer nytta gör det att köra utan värme i kupe´n innan motorn blivit varm ;)

Oma jag gör så? NEJ men jag gjorde alltid så med min förra M3a eftersom det var en ren entusiastbil. I o för si g körde jag inte med den på vintern men väl vår o höst när det ibland var lite småkyligt....
Ja
8
Jan E.
535i -90
535i -83
prosjekt:
518 S38B38 -83
I instruksjonsboken står det at en skal begynne å kjøre med en gang.
Men en bør ikke dra den over 3000o/min.
Grunnen er nok at olje trykket er lavere på tomgang.
Motoren vil da slites mere om den står på tomgang med kald motor, en om man begynner å kjøre med kald motor og høyere oljetrykk med en gang.
även om man kör fläkten i kupén när motorn är kall så blir de ju nästan bara kallare om de strömmar ut kallluft,blir ju i försej blir de lätt imma om man stänger av fläkten i början...
Men visst blir motorn fortare varm utan fläkt i början,är samma sak på sommaren fast tvärtom,om bilen är jättevarm pg.a stått i köer så är de bara dra på full värme så sjunker motortempen något
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.