|
|
|
|---|---|
|
Under -10 är det lungt va om man inte tomgångskör den och man kör på låga varvtal tills motorn blir varm? | |
|
Alla starter i låga temperaturer sliter på din motor, dock så tål den det. Du kan lugnt starta bilen i vilka temepraturer som helst bara du låter motorn gå varm innan du varvar den högt. |
|
|
Varför skulle det ev. vara dåligt att tomgångsköra när det är kallt? (bortsett från miljön) /Stefan |
|
| Motorn slits mer när den är kall...och du kommer snabbare upp i arbetstemp genom att köra iväg så fort så möjligt... | |
|
Är man dessutom mkt rädd om bilen så kör man utan värme i kupe´n tills tempmätaren nått upp till normal... :)) |
|
|
Å tusan! Tur att man har en Webasto monterad! :) Stefan |
|
|
Jalles: Forskade lite i det idag. Åkte till kneget (ca 4 km) utan värmen på i coupén och sen hem från kneget exakt samma väg (ungefär samma temperatur utomhus vid båda tillfällena) med värmen på. Å mkt riktigt blir motorn fortare varmare om man inte har värmen på i coupén. Dock mkt marginellt, men man såg skillnad! |
|
|
Visst är det så. När man stänger av värmen till kupe´n så slipper det ju cirkulera dit o kan istället cirkulera runt i motorn o blir då snabbare varmare = mindre slitage på motorn. Fast det kanske inte är så kul att köra utan värme innan motorn blivit varm när det är 15-20 grader kallt ute men dock skall man ju komma ihåg att ju kallare det är ute ju mer nytta gör det att köra utan värme i kupe´n innan motorn blivit varm ;) Oma jag gör så? NEJ men jag gjorde alltid så med min förra M3a eftersom det var en ren entusiastbil. I o för si g körde jag inte med den på vintern men väl vår o höst när det ibland var lite småkyligt.... |
|
|
I instruksjonsboken står det at en skal begynne å kjøre med en gang. Men en bør ikke dra den over 3000o/min. Grunnen er nok at olje trykket er lavere på tomgang. Motoren vil da slites mere om den står på tomgang med kald motor, en om man begynner å kjøre med kald motor og høyere oljetrykk med en gang. |
|
|
även om man kör fläkten i kupén när motorn är kall så blir de ju nästan bara kallare om de strömmar ut kallluft,blir ju i försej blir de lätt imma om man stänger av fläkten i början... Men visst blir motorn fortare varm utan fläkt i början,är samma sak på sommaren fast tvärtom,om bilen är jättevarm pg.a stått i köer så är de bara dra på full värme så sjunker motortempen något |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.