|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
storken25 |
Är det någon som gjort det här? Det kan ju vara så svårt........eller? |
|
PåBMW säger dom att man aldrig behöver byta autmatoljan... _____ |
|
storken25 |
Men dom flesta här säger att man bör byta olja om den växlar hårt. Dom som har gjort det säger att det blev stor skillnad! |
|
Oljan i automatlådan tappar sin smörjningsförmåga med åren och man bör definitivt byta olja samt filter beroende på körsträckan. Sök i forum. Asken belyser problemet mycket bra! Länk MVH/Andrè |
|
|
Den måste bytas av auktoriserad verkstad. Om du bara tappar ur oljan som vanligt och fyller på med den dyra special "evighetsoljan" så kommer lådan att haverera. Vad jag förstod så måste det göras på ett speciellt sätt via datorn för att öppna div ventiler och så. Men visst skall den bytas även om det är "evighetsolja". Min E39 växlade ännu mjukare efter oljebytet fast jag inte trodde att det var möjligt. --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
storken25 |
Magnus: Vad fick du betala? |
|
2600 har jag för mig.. inkl allt... mer än hälften var för oljan, den var svindyr. --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
storken25 |
Vart då? MVH |
|
Enda anledningen jag tänker mig att rekommendationen att oljan inte skjall bytas har gått ut är dels för att hålla den genomsnittliga underhålsskostnaden låg samt att förvisso smörjmedel ahar blivit bättre. Det behövs varken aukt verkstad eller servicedator det är bara bogus. Oljan i lådan måste vara varmkörd, ca 55 -60 grader innan man tappar ur den. Tar man ned tråget samt byter filter byts ca 1/3 av lådans olja ut. Sen kan man upprepa denna procedur 3 gånger, detta kallas att "skölja ur lådan" och kostar mellan 4-5kkr. Det är mycket viktigt att enbart använda BMWs specificerade olja.Kostar tex till en E39 V8 ca 190kr/liter och säljs bara på 20l dunk. Jag har som förebyggande åtgärd lagt in ett oljebyte modell ta ned tråhet(1/3 av oljan) vid varje inspektion 2 då vet man att lådan håller bilens livslängd utr. Ställ detta mot en utbyteslåda på BMW 38400 plus arbete så är ett olje byte rätt så billigt. Olja är billigare än metall.... Asken |
|
|
storken25-: På Englunds Bil i Luleå för ca 2 år sedan... --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
|
Asken: Om det du säger stämmer så har jag blivit lite lurad tror jag bestämt. Måste kolla TIS:en... --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
| Det finns info om det i ETKn samt också KBAn tror jag.... | |
|
Vad fick du fram i TIS-en då Magnus M? "Vad jag förstod så måste det göras på ett speciellt sätt via datorn för att öppna div ventiler och så." Det där måste vara ren båg!! Länk MVH/Andrè |
|
| Pratade med Autosport om byte av växellådsolja på min 528iT när jag hade den på översyn och mekanikern förklarade för mig att bilarna är byggda så att man inte ska byta olja. Jag blev lite förvånad över svaret men han sa att så är det. | |
|
Alla säger olika saker men tänker man logiskt så bör man byta oljan tycker jag. Nu pratar vi dock automat. Länk MVH/Andrè |
|
|
Fick inte fram något ur TIS:en men lite irriterad blir man ju ifall man kunde ha gjort det själv. Nu har jag dock inte kvar bilen i fråga och den eventuella lögnen från verkstaden är nog preskriberad. Och visst skall olja bytas ibland... även om nu BMW tycker att den håller för evigt. --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
|
Man kan ju alltid motfråga BMW varför dom inte lämnar livstids garanti på lådan om dom säger att det är livstidsolja?!?!?!? Såvitt jag vet så har ingen uppfunnit evighetsmaskinen ännu :) MVH Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes (snart på min oxå :)) |
|
Asken (AutoPower) |
Aukt verkstaden eller bmw spec bör byta oljan samt filtret för de är de enda som har tillg¨ng till rätta oljan! Byter olja gör man själv om man vill ha en mjukare gång samt låta lådan leva längre. BMWmekarna säger ju bara vad de blivit utbildade att säga... Mvh Asken |
|
Hej! Jag var in på BMW i Gävle och köpte olja till min 740 -93. Jag tänkte byta de första gångerna själv och lämna in bilen sista gången så får BMW byta filtret också. Jag sa till dem att jag ville ha samma olja som de kommer att hälla i när jag lämnar in bilen till dom. Jag fick Castrol TQ dexron lll för 261:-/3L! Är det den oljan de kommer att hälla i tror ni? Tyckte att det verkade billigt med tanke på vad som nämnts tidigare i denna tråd och att de bara hade den rätta oljan i 20L fat... Mvh. Janne |
|
| m-julle Det står på lådan en beteckning som avgör vad du ska ha för olja i den. Kolla upp det innan du byter är mitt råd!! | |
| Jaha, menar du om det är tex. 5HP-30 låda? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.