AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.470

Är det ingen här som håller på att trimma 2002:or?

Sida 2 av 4
Jag vet inte av nån 1600turbo, går däremot själv i tankar att bygga en kortslagig 1.9l underdel senare, tänkte isf använda en 1600vev och volvokolvar 92.5mm, men är lite tveksam hur 1600veven håller, den har ju inte så mkt motvikter så kanske inte kan varva så mkt som jag vill innan den ger vika?? vilket var hela vitsen med konceptet!! billigt skulle det bli iaf=) eller kanske skulle ta M5-stakar och lägre kolvar tex dalhems smidda?? då blir det finfin geometri för höga varv!!!=)
Kör med 318 eller 518 vev istället.
Samma slag och stabil.

Jag har om du är intresserad.

Hur många motvikter är det på en sån vev då!!???? är det inte exakt samma vev? eller finns det 71mm slag och lika många motvikter som 80mm veven??

Det är inte aktuellt än så passar på veven!! måste ju få ihop motor nr1 först!!=)
De ser ut som tvålitersvevarna men med 71 i slag
Tack för infon Homegrown, då får jag använda en sån vev om den idèn förverkligas nångång!!??=)
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Pitebo: Nä *skrattar* jag vet att du inte skrev volvo, men bottendelen förutom vikten och volymen så kostar ju hållbarheten mest pengar.

Men m-10:an och en volvo 4:a från ungefär samma årgång är ju ganska lik varandra. Lägga ner lika mkt pengar ca 0.2miljoner så får du likvärdig effekt.

Och visst.. utan "svart-på-vitt" så ska man inte uttala sig om effekt, knappt uppskatta, inte ens en strippkörning avslöjar om effekten.

Pengar är allt!

Mvh Ante
Hardbaronen
Som Andreas BMW säger:utan svart på vitt ska man inte uttala sig,håller med....de va väll lite dumt att yttra sig igentligen....men men det har blivit affär och jag hämtar bilen på måndag!återstår ju bara å se om han har nått papper som inte är fejkat??i annat fall så lär det ju inte vara några 217hk...men vad det än är,så kommer jag nog få roligt i min 02...det är ju ändå hela syftet.
Hardbaronen
Föresten det är ingen här som har en orig vev+stakar till en M10
Ja effekten i den motorn räcker nog definitivt till för att ha mkt skoj med!!! speciellt i en 02:a med godis i hjulupphängningen!! Busfaktorn är garanterat lika hög om inte högre än med en 300hk turbomotor när det börjar svänga lite!!!

Frågan är om man kan hitta mer busfaktor än i en våldvässad 02:a??=)
Gärna med fullbur, hydraulisk handbroms och sånt gött!!!

Som lilla dassboken säger : pengar är inte allt, men det ger bra kontakt med barnen=)
Hardbaronen
Pitebo:Ja fick ju allt ja ville ha B.la väghållningsgodis,fullbur,hydr handbroms!
på denna bilen sitter det 320i skivor bak(vent) och nåra skivor från 635:a el nått likn fram (ej vent) Har du några förslag vad man kan använda för skivor fram som är vent,och större än 320:ins
Nej du fick allt jag ville ha ju=) hehe

Är det bara bromsarna som är bytta bak eller är det hela svingarna och allt??

Nja, fram brukar dem flesta sätta 4-kolvs-volvo-ok från 240, passar bolt on, sen ett nav från 316-320 E21 och en E21 323 skiva, detta är bolt on på 1602-2002-fjäderben, har du ti elle tii ben så använder du även navet från E21 323

Annars om man har ti/tii ben fram så passar nav från E12 518/520, då får du 5-bultat och då borde det gå att ta resten från nån 5-seriebil!!
Hi
46
Hissjö Racing
2002 TIC -71
523iM -99
M10:an hade faktiskt funnits i 14år innan Volvo kom med en "liknande" motor ,alltså B21:an. För i ärlighetens namn kan man väl inte säga att B18/B20 liknar en M10, förrutom antalet cylindrar kanske?
Hardbaronen
Jag tror att det är originalsvingarna,att han bara tagitbort trummorna och bultad ditt skivor å ok.
Då är de ju inga större problem med att få bättre bromsar fram då!!
Vad kör du med för slutväxel?sitter ju 5:29 på denna.....lite väll lågt vxl kanske,tänkte sälja quafie lådan och köra med orig-låda håller den tror du?
Janne.A 2002
217 hästar ut en 2,2 liters m 10 motor är inte omöjligt, Antes Motor är en mycket duktig och välkänd motor trimmare. Man kan säga att en bra och riktigt trimmad 8 ventilers motor ska ge 100 hk per liter i detta fall var motorn på 2,2 liter och skulle kunna ge 220 hästar. I Motornords kataloger från 70 talet erbjuder man
2 liters motorer med Kugelfisher insprut med slid på 225 hästar.
Jag kan även nämna att jag har en kompis som trimmat Rickard Hasselblads 2002 som körs i historiska klassen den motorn är på 2 liter och är bromsad till 226 hästar med kugekfisher insprut med slid. Så nog går det att få ut bra med hästar ur den gamla m 10 motorn och det utan respirator
Ang växellåda så skaffa en Getrag 265 från en bmw528 den med lös sprängkåpa, går att modda den för hastighetsmätare(enkelt) och den håller massor, men isf måste kardanen nog byggas om , likaså ´kardantunneln måste höjas ett par cm!!

Iofs tror jag orginal håller att bra tag, vet en som kört orginallåda med närmare 400hk ett bra tag innan den pajade ihop!

Jag har kört 4:11 ett tag tills den bröt ihop, nu tror jag det sitter en 3:73 eller nåt, jag kommer att sätta tillbaka en 4:11 igen tror jag, den du har är nog lite väl lågväxlad, flytta över bromsen(om det är en broms i den)till en 4:11 ist

Att det går att få ut dessa effekter var jag medveten om, men trodde att det skulle till större modifieringar faktiskt, typ längre stakar och värre kamaxel och större ventiler, fint sprut osv. iaf om man tittar på hur mkt alpina tog ut ut ur sina motorer, iofs kanske dem är rätt standard förutom kam osv!!!??

Skulle vara gött med en sån sugmotor på 226hk!! och ett sånt där slitinsug(A4) skulle inte sitta helt fel=) inte för att jag vet hur det funkar med överladdning??

Rickard Hasselblads bil är det en alpina replica?? om det är den jag med motornordventilkåpa mm, så är den ju sanslöst läcker!!

Hardbaronen
Det sitter väll 4:10 eller 4:11 beroende på årsmodell i 1600:an orig,tror ja....för mig att ja läste det någonstans?
Skall bli spännnande och se hur motorn går!den är ju nerplockad nu!behöver en ny vev å stakar!den har gått varm på 4:ans cyl,så staken och vev är lite blåanlöpt,du vet ingen som har detta liggande?

det är han som har den grymtfräscha alpina replikan....vore ju inte fel att ha den stående i garaget=)
det stämmer det sitter orginal i 1602 tror jag!

Nej vet inte va nån vev, men det kan ju inte vara svår att få tag på riktigt billigt?

Ja den alpinareplican verkar inte vara slarvbyggd direkt=) jag har förövrigt en likadan motornordkåpa=) men måste bygga om grenröret lite innan jag kan sätta dit den!! men dit ska den=) kommer nog att passa bra till min turbospoiler(bak) med ingjuten motor nordtext=) det blir kultigt och bra=)
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Nå´n som har koll på hur många ventilkåpor Motornord tog fram? Finns ju några som har sådana liggandes...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Hardbaronen
de kan nog va det....har annonserat att jag vill köpa!hitta en annons nu på bmw power om en komplett motor!
Har du några bilder på din 02:a??vore kul å se hur den ser ut!låter som om den vore lite små fet=)
Ja några bilder har jag!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.