AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.469

Är det ingen här som håller på att trimma 2002:or?

Sida 1 av 4
Hardbaronen
Borde ju finnas ngn här som håller på att trima 02:or? antingen sedvanlig trimning eller turbo konvertering.
Ja jag håller bla på!! och det är turbo som gäller!!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Tror nog att det finns en hel del 02-folk här...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Hardbaronen
Pitebo:
Vad bygger du på för motor,va använder du för topp,kolvar??vad beräknar du att effekten komma att hamna på?
sh
820
shu!
525i -91
Pitebo.. har du en vit 2002:a med blåa ränder på ?

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Jag har en vit 02:a med plastbreddare typ M3(grupp nånting eg) och den har en blå rand, dvs INTE viperstuk, vilket jag inte gillar!!!

Motorn är en 2l M10 med standardvev och polerade och viktade standardstakar, kolvarna kommer från 633 och är nog en flaskhals i effektuttaget!!=( blocket är O-ringat och ojlekylning av kolvarna är monterade från en audi, sen är toppen en E21 2.0 som är lite föfinad i kanalerna och försedd med 304gr kam och dubbla fjädrar!

Bränslet kommer från 2dellorto 40:or och dessa matas med luft från en holset HX40 genom en nerkapad scaniakyl. En hemmagjord dump och wastegate ser till att hålla trycker på lagom nivå. Grenröret är ett hemmagjort pulssplit i rostfritt med lika rörlängder (ca 40cm)

ja vad mer ska jag skriva, jag tänker ladda mer och mer lite försiktigt tills kolvana ger vika=) men jag siktar iaf på 350hk men som sagt det beror på hur mkt kolvarna pallar! mer än 400hk blir nog svårt!!
imenhoteb
hej jag har å en orginal 318i med t25 turbo ic mf2 sprut på k-jet. mm.håller på med ett grenrör till en t16 (volvo r mod) till en borrad m10 ..o-ringat med dalhemskolvar.. har även ett grenrör över med en t03 turbo .(avdragna avgasbult 2st) om du vill ha till din 1602?(gissa ba) ..

TN
JO
158
JONAS BMW CS:4338
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
BARA en massa stressfläktsbyggen hmmm....!!!

Jag har en motor som ligger å väntar på att få komma ut på vägen å sträcka på sig..!!
2,2l smidda mahle kolvar, 11,5 komp,Duktigt portat topp,Schrick ventilfjädrar,Schrick 304 kam,Ballancerad vev å stakar,Rostfritt extraktor 4-2-1, 2st weber 45.
Skall ha lämnat 194hk i bromsbänk!!

Men vill har ut mer av den så småning om.....så man får väll se vad som sedan mer skall göras.....!!!

Bilen 2002-74 skall ju också få sitt......

(OO=00=OO)

**Allt går om man bara vill**
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Visst finns det folk som trimmar 02 här, även utan turbotrams ;-)

Du hittar nog säkrast de flesta av oss på 02-tavlan: drive.to/02tavlan

JO
158
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Jo,ja vet Rickard!!
Du å jag har ju pratats vid via telefon om du mins...*L*

(OO=00=OO)

Hardbaronen
För min egen del blir det nog trimning utan stressfläkt,har en kompl rally 2002 pågång....ska bara komma överens om priset=)
Motor där är borrad till 2,2l orig vev o stakar(viktjusterad o bal)smidda kolvar,maxportad topp med Schrick kam 316g,dubbla fjädrar mm,dubbla weber 45:or m extractor.bromsad till 217 motor hästar.

Hur funar det när man använder förgasare typ dellorto,weber till turbo?man måste bygga om dom eller??
Jag vet inte riktigt hur det funkar med weber, tror du kan behöva byta flottörer till plastdito, mässingsflottörer tål inte tryck!!

sen vet jag inte hur det funkar att få dem täta osv, men flottörhuset måste trycksättas, jag vet att det finns dem som kör med weber och turbo, men dellorto är betydligt vanligare, med dem räcker det med att plugga inspektionslocket uppe på förgasaren, samt leda in tryck i flottörhuset, och gärna byta till turbopackningar om man ska ladda mkt!!

Måste säga att om det är ett äkta bromsintyg på den motorn, dvs inget fejkat så är det bara att gratulera!!, det är inte många som fått ut den effekten ur en M10 sugmotor!!
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Visst minns jag!

Börjar själv bli någorlunda klar för detta årets övningar = ca 150hk och hyfsad? väghållning. Vi ses väl alla på Knutstorp 26 april??

JO
158
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Ja, jag måste ta mig ner dit!!
Visseligen så blir det nog bara med 320 touringen i så fall,då 02án är nerplockad i mollikyler.....!!
Å 535án skall jag ju ut med på annons snart!

(OO=00=OO)

Visa användare
156
Marcus M2
2002 (turbo) -75
635(3,8)kompressor -83
728ia -98
1602 -75
1802 -72
Jag laddar också till knutstorpsträffen i april, ska bli intressant att få plåga 02:an ordentligt.
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
M2: Skall bli jäkligt kul att se "BESTEN" på bana! Den här gången slipper vi väl putta igång dig ;-)

An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Pitebo: En volvo sugmotor 2.4liter med 8v topp utan turbo, ca240hk på bakhjulen.

Allt handlar ju bara om pengar, ovanstående är en rallycross motor.

Mvh Andreas
Andreas BMW, nu skrev jag M10 inte volvo=), jag har en kopis vars volvo RC-motor med evotopp(8V) ger 295hk på bakhjulen, hans bror har en ännu finare som ger en bit över 300på bakhjulen, men då kostar en sån motor 200 000kr.Men nu pratar jag M10 med orginal vev och stakar och med den geometrin i vevpartiet och den volymen så är det jävligt bra med 217 hk, skulle vilja säga att det är så bra att man ska ifrågasätta det lite!!, därrför inte sagt att det inte stämmer, det kan det mkt väl göra, isf är det en välbyggd motor!!

Mvh Marcus
Visa användare
156
Marcus M2
2002 (turbo) -75
635(3,8)kompressor -83
728ia -98
1602 -75
1802 -72
Rikard: hoppas att vi slipper det, tänkte ha flöde genom bränslefiltret nu. Ska bli kul att se din bil också ska vara rätt
bra väghållning i den om jag har förstått det hela rätt.
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Njae.. Bilstein sprint runt om med Vererra ställbara hämmare och originalbussningar är ju i ärlighetens namn inget speciellt. Förvisso är frambenen ombyggda till coilovers med ställbara topplagringar och bussningarna skall bytas överallt men det är en bra bit kvar till riktiga race-prylar. Hade tänkt bygga ställbart bak också, men tid och pengar räcker inte just nu. Man är lite bortskämd med långloppsbilen med Grp N-chassie, men 02:an är å andra sidan MYCKET råare att köra. E30:n känns som farsans SAAB 95 i jämförelse :)

Hardbaronen
Man kan ifrågasätta detta med effekten på motorn,motorn är byggd av Antes motor!Ägaren påstår att den har bänkat 217hk....men jag har inte fått se ngt intyg än......så man ska nog ta det med en nypa salt!

Är det ingen som har turbokonverterat en 1600 motor?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.