|
|
|
|---|---|
|
Någon som har koll på hur det går att tanka i tex. Tjeckien, Slovenien (vågar man sig in där) osv. ? Kan man använda kort nu för tiden, helst Euroshell. Vad är det för kvalite' på soppan ? Får man ha bilen i fred och sova lugnt? Tänkte inte bo i något getto liknande område iofs. men man har ju hört skräckhistorierna. Var ute på en resa för ca 10 år sedan då vi körde igenom fd. Tjeckoslovakien. Där gällde det att ha kuponger, annars kunde man glömma soppan. Ibland kan det ju löna sig att ta sig över gränsen och tanka när man ändå ligger och kör paralellt med den. Någon som har en länk till Europa priser på bensin ? Mvh. Patric Länk | |
|
Har inte erfarenhet av de länder nu nämner men jag tror nog du kan köpa så mycket soppa du behöver (har hänt mycket på 10 år). Har varit en del i Lettland och där finns i alla fall gott om nya moderna mackar med samma stuk som i Sverige, dvs mer livsmedel än bilprylar. I Riga är det vanligt att parkera på bevakade parkeringsplatser eftersom det stjäls mycket bilar. Brukar inte vara så dyrt och gör att man sover lite lugnare. Jag har dock inte kört med svensk registrerad bil när jag varit där vilket givetvis minskar riskerna. Man har ju hört en del historier om framförallt Polen om hur dom simulerar punktering eller motorproblem och lurar Västturister att stanna vid vägkanten för att hjälpa till. Ganska snabbt står hela familjen kvar vid vägkanten utan bil och utan pengar. Tror ändå inte man ska överdriva riskerna utan har man bara lite sunt förnuft och ser till att tömma bilen själv när man lämnar den så undviker man nog mycket problem. _____________________________________ Länk |
|
|
Inga problem i vare sig Tjeckien eller Slovenien. Däremot är bensinen där inte längre lika billig som tidigare. 7kr/litern i tjeckien ungefär. De flesta mackar tar något kort, men kolla NOGA upp INNAN du tankar, så att deras apparater funkar osv.... Försök hitta hotell/boende med garage/inhägnade parkeringar, för säkerhets skull. brukar vara standard. Tjeckien är ett mycket trevligt land att semestra i, har varit där minst 20 ggr :) Slovenien bara en gång, så kan inte uttala mig så mycket. Mvh Kalle H, BMW CS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
PJ> Hallå där, nu snackar du gojja... Kuponger i Tjeckoslovakien??? Det har aldrig behövts kuponger där. VAd gäller dessa sk fd öststatsländer (eg centraleuropa) så har det enda land där det varit problem med att få tag på soppa varit Rumänien, men det problemet upphörde 91. Sedan dess finns det minst lika många mackar i Rumänien som i vilket annat land som helst. Vd gäller priser ligger de ungefär en krona billigare än här hemma i Svedal. Undantaget Rumänien där det är ca 3kr billigare. Så gör som mina bekanta i Ungern, bygg om bilen så du får två tankar o sen kanman åka fram o tillbaka o smuggla soppa. Mycket pengar finns där att tjäna. Sedan så (ursäkta nu) har du ju inte en purfärsk bil och det finns fler splitter nya BMW-Mercor-Audi ja allt du vill i dessa länder än vad du finner här hemma. Så du behöver inte vara orolig att ngn ska hoppa på just din bil. Utöver det har de flesta (om inte alla) både mindre o större hotel låsta eller bevakade parkeringar. Lycka till i ditt resande. Centraleuropa är vackert och det finns mycket att göra. Passa på innan de går med i EU för då lär alla priiser fördubblas. *BAWORAK* |
|
|
Hej pj! inga som helst problem, ang. om euroshell kortet så är jag lite osäker om du kan använda den i slovenien. Jag åkte förbi slovenien i somras och såg ingen shell mack där. Om du vill använda t ex visa kort och tanka se till och tanka på de stora bensinmackarna då. Bensin kvaliten är det inte några som helst problem heller med. Tjeckien har jag ingnen erfarenhet av mentror inte det är med bensinkvaliten heller. Ang om bensin kuponger så använde man det för ca 10-15 år sedan, inte längre. Kan rekomendera slovenien mkt vackert land. |
|
|
Hej! När ni pratar om östeuropa så tänker jag på något helt annat än stöldrisk, nämligen kvaliten på bensinen. I Västeuropa har vi rätt lite svavel i bensinen, i östeuropa kan det kanske förekomma att bensinen är kraftigare svavlad, som t ex i USA -:) En del BMW motorer t ex M52 mellan 1995 och 1998 har ett material som heter Nikasil i cylindrarna. Sådana motorer gillar definitivt inte mycket svavel i bensin. Det finns en del historier på Internet om en engelsk snabbköpskedja som under en period i slutet av nittiotalet sålde kraftigt svavlad bensin. Mycket trassel för några BMW-ägare som råkade tanka på de där snabbköpen. Det där skulle inte avhålla mig från att semestra i Östeuropa, men jag skulle nog inte tanka på mer obskyra tankställen. (Jag har en M52 motor från våren 1998 och är osäker på om det är Nikasil eller stål i den) . |
|
|
I Tjeckien kan du använda euroshell,finns shellmackar nästan överallt,sist jag var där(3 år sen)tog dock shell icke visa. Fick betala ca:5,60lit då. I Prag rekommenderar jag att du fixar garage eller bevakad parkering,kan dock kosta lika mycket som ett billigt rum men bilen är kvar och orörd när du ska hem/vidare. I Brno kunde man,då jag var där,stå parkerad ute utan någon större fara,men töm bilen själv. Kolla på turistbyråer i tjeckien när du kommer,oavsett stad,så berättar dom för dig hur det är i just den staden ang. parkering,taxistatusen(uppgjort pris som turist,har snabba taxametrar där)och kan även förmedla rum och parkering om du inte vill bo på hotell(billigt) Om du vill köra motorväg så är det vägavgift,betalar en årlig vägskatt och får ett skattekvitto att sätta i framrutan,samma i österike. Glöm ej regbeviset,tullarna i tjeckien talar ett ord svenska "registreingsbevis" att då inte ha det kan avhjälpas med en liten "avgift" helst i Mark,men € borde oxå funka nu,en svensk femhundring avhjälpe mitt problem OBS,du får ej kvitto på denna transaktion ;) och skulle du bli stoppad av polis så vill jag inte tänka på vilka problem detta skulle kunna vara,körde jättelagligt hela den resan. Henrik |
|
|
Du bör också kolla med ditt försäkringsbolag hur det ser ut med försäkringsskyddet i de länder du skall åka till. Vissa bolag har för en del länder spevciella regler avseende självrisk och vad som täcks av din försäkring. |
|
|
SVANTE, Jag fick inte handla utan kuponger på den mack som jag besökte utanför Prag i Tjeckslovakien sommaren 1992. Han på macken sa att dessa skulle ha köpts vid gränsen. Bunkrade Cola och annat som var "dyrt" för att lyckas bränna de motsvarande två hundra kronorna som vi växlat till oss. De som vart över ca 90:-x4 fick gränsvakten. Gissa om han blev glad. Jo jag vet att min bil är 10 år gammal, men vi är fler förstår du. Bla. en 750iL-E38 som kanske är lite atraktivare. Tack för Era svar ! Mvh. Patric Länk |
|
|
Jag har bara positiva erfarenheter av Tjeckien. Som sagt, i Prag bör man nog fixa bevakad parkering men annars är det nog inte värre än i Sverige... Tanka har aldrig varit något problem för mig men 98-oktanigt finns bara i storstäderna verkar det som, så en M3 blir nog jobbigt att åka med. Polen är nog värre när det gäller stöldrisken. Där kryllar det dock av bevakade parkeringar så det är inte heller något större problem. Något som är problem där däremot är kvaliteten på vägarna. Känns som om bilen ska skaka sönder när som helst. Dessutom bör järnvägsövergångar passeras med yttersta försiktighet då rälsen sticker upp en bit ovanför asfalten! Detta gäller även i Tjeckien där de dessutom är vanligt förekommande (tätt järnvägsnät). |
|
|
Ok PJ, jag tror naturligtvis inte att du far med osanning. Det är bara det att jag rest till och i Tjeckien samt dåvarande Tjeckoslovakine varje år minst 2 ggr i 27 år. Och har aldrig behövt kuponger eller något annat. Men men, knasbollar finns ju allttid... Hej hej *BAWORAK* |
|
|
Angående Polen gäller följande: - 99% av alla mackar accepterar kort och har 98-oktanig bensin och dessa finns det väldigt gott om så gott som överallt - vägarna är visserligen sisådär men de stora Europavägarna håller hyffsat skick - se upp för alla långtradare, livsfarliga väsen - parkera helst på bevakade parkeringar, kostar någon tia i timmen - polisen i Polen har nästan inga radarkontroller eller liknande utanför bebyggt område varför man skall vara väldigt observant och försiktig om man ser en poliskontroll på landsbygden. Man har en laglig rätt att vägra stanna i misstänksamma situationer och fortsätta till närmsta polisstation och rapportera det inträffade (men, men om den förföljande bilen börjar skjuta efter en - ja, då får man ju stanna:)) - själv använder jag oftast vänsterfiler i städerna då sannolikheten att undkomma en potentiell kapning är större (det blir svårt för kapare att blockera en till 100 %) - undvik mindre rastplatser Förmodar att liknande gäller i Tjeckien. Dock vill jag framhålla att om använder sig av sunt förnuft och är någorlunda uppmärksamm så är det lika säkert att semestra i dessa länder som i Sverige. Vackra omgivningar, billig öl och mat, massor med eskortfirmor om man känner sig ensam för tillfället :)) och mycket trevliga människor. /Dominik |
|
|
Om ni kör i Polen och bli stannade av polisen så håll händerna på ratten när polis konstaplen kommer fram till dig annars kan det gå illa för dig!!!!! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Peter78>>>vaaaaddd? Var har du hört den någonstans? I så fall hade jag dött, blivit slagen av snuten där dussintals gånger:)) /Dominik |
|
|
Här är en länk för bensinpriser Länk och här är en för valutaomvandling Länk Ha en trevlig resa! //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
|
JAg åker då o då och hälsar på släkten i Polen och blivit stoppad av polisen där och fått tillsägelse att händerna ska vara på ratten eftersom dom har rätt att ta fram vapnet! Och det säger min släktingar med! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.