AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
788

Planade topplock på M5 3,6... inte bra eller?

He
22
Henke M5
M535i -85 (M5 3,6)
Alpina B3 3,2 -96 (nr 001 av 221)
328i Touring -00
323i -82
hejsan.
jag fick tag på en nyrenoverad topp till min M5 3,6 motor.
Suveränt tänkte jag när jag ändå skulle byta div packningar samt kamkjedja. Jag har inte startat motorn så jag vet inget skick på den. säljaren sa "perfekt skick" som alltid (nästan). Förmodligen är motorn i bra skick med men man vill ju vara säker...
Jag har hört efter köpet av toppen att planade toppar är "döden" för M5 motorer. marginalerna är så små mellan ventiler och kolv.
Är det någon som vet hur hög en orginaltopp är orginal?
Toppen som satt på motorn är 96,1mm hög. den nyrenoverade toppen är 95,3mm. det är 8 tiondelar det handlar om. ska jag vara orolig? det är ju en hel del pengar som går åt h...te ifall det tar i toppen. Är det någon som har nån erfarenhet av detta så vore jag väldigt tacksam för tipps.
Har pratat med en del motorrenoveringfirmor.. de säger att det är en myt... BMW vill sälja nya toppar. Är det någon som vet så är jag glad för tipps...
Mvh Henrik
///M535i-85 (förhoppningsvis med M5 3,6 motor snart)

Henke
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
ring och hör med någon på bmw vad minsta höjden får vara, det brukar dom veta. iaf. när jag frågade på en m20 topp förut. i värsta fall så kan du ju skruva dit toppen med den gamla packningen och lägga lite "kluddmassa" på kolvarna det är ju inte så exakt men du kan ju få en indikation iaf. om du är i farozonen, vet ej hur det är till s38 motorn men till m20 kan man ju köpa en topp packning som är några tiondelar tjockare. 8 tiondelar är trots allt ganska mycket i dom här sammanhangen men att planade toppar skulle vara döden kan jag inte fatta, så länge man håller toleranserna

lycka till
0,8mm låter rätt mycket,har för mig att i normala fall tar man endast bort ca 0,3...Personligen skulle ja välja en oplanad topp.Renoverade tidigare min M20-topp o till den köpte ja en annan topp som jag visste var "rak" o oplanad.Planade inte ens toppen utan skruva dit den(efter att ha renoverat den först så klart) med original packning o de blev kanon!!!
He
22
Henke M5
M535i -85 (M5 3,6)
Alpina B3 3,2 -96 (nr 001 av 221)
328i Touring -00
323i -82
Jag har pratat med BMW-firma och de vet inga marginaler. Ringde även till BMW -tekniska i st-hlm. Fick inge svar där heller. Hade jag vetat att toppen var så mycket planad så hade jag aldrig köpt den. den var endast tillfräst sa dom. men den har nog planats i ett tidigare skede åxå tror jag för ingen seriös motorrenoveringsfirma planar väll 8 tiondelar..
ska försöka få tag på en packning som är +0.3mm tjockare. samt kolla med modellera i förbr rummen innan slutlig montering. Hoppas på det bästa. Får väl ta bort några tiondelar i nersänkngen på kolvarna i värsta fall.. Usch

Henrik
LN
497
LNBT
S6Plus
Plana toppar är lite föråldrat, det gjorde man mest på den tiden då man hade gjujärnstoppar. Nu när det är ALU toppar drar man ner dom med skruven och har en juste packning. Det enda som skulle få mig att plana toppen är om den är skadad eller svetsad. Jag skulle lösa ditt problem med en packning som är tjockare om jag var ororlig. Det man kan fundera på är varför de planade den....

spar till en....
Länk
joel300zx
Dra runt motorn för hand, då märker du ju om det tar i...mvh joel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.