AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.823

Generatorljud

Sida 2 av 2
Ko
663
Koffe
320iC -93
Ok! Jag trodde för det första inte att RCA-kabelns kontakter kom i kontakt med själva chassit, utan bara med kontakten som leder vidare in i stereon/steget.

För det andra trodde jag inte heller att stereons/stegets chassi var jordat... Det måste ju innebära att om ex vis steget blir jordat så fort det skruvas direkt mot chassit? Visst, man kan ha en distans av tex trä mellan chassi och steg, men detta borde i så fall påpekas av tillverkaren?!

//Koffe
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Jag tänkte prova en sådan här. Någon som har några erfarenheter av sådana prylar? Kan kanske vara värt för att slippa surret och att slippa lägga ned mer tid på det.

Länk

Mvh
Carsten
Ko
663
Koffe
320iC -93
Jag har aldrig provat... men jag kan ju citera Nårdiks tips som jag bifogade URLen till ovan:
"Att montera störfilter är det sista du skall göra för det är mycket sällan det hjälper på dagens välkonstruerade produkter. Man skall i stället försöka att spåra källan. Det är nästan alltid monteringen det beror på. Den ovanligaste orsaken är fel på produkten. "

Men som sagt... aldrig provat!

//Koffe
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Du nämner att det kan försvinna en kort stund i ett gupp eller liknande.
Det låter som ett glapp nånstans.
Jag skulle tro att det kan vara en kallödning på RCA-kontakten till signaljorden i steget, lyft locket och kolla så att lödningen till sign.jorden inte är sprucken, kan ju iof vara i stereon.

MVH

/Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96.
Filtret ovan är det som jag testat med , funkar utmärkt.
Inget "störfilter" i vanlig bemärkelse, utan skiljer galvaniskt steget och stereon, och so slipper man jordslingan och generatorvinandet.

FP
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Jag har även upptäckt en sak. I de fallen generatorljudet försvinner så kommer det tillbaka ifall man sätter på blinkersen, öppnar dörren och belysningen går på, om man trycker på färddatorn eller liknande. Dvs så fort det händer något med bilens elsystem.

Innebär detta att det har att göra med mer än bara jorden till slutstegen? Innan jag kopplade in slutstegen för att driva framsystemet så lät det inget alls. Jag drev då alltså framsystemet med den inbyggda förstärkaren i huvudenheten.

Mvh
Carsten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.