AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.824

Generatorljud

Sida 1 av 2
Pe
3
PeterA
BMW 328 -95
Har problem med rätt kraftiga laddljud från generatorn trots att jag använder trippelavskärmad lågnivå kabel från DLS, någon som har några tips?
to
32
tompa80
E 36 320 -92
Har du lagt strömkabeln och lågnivåkabelen och högtalarkabeln på samma sida?

Thomas
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Testa olika jordningspunkter till slutsteget, även stereon men börja med steget.

/Andy 325tds-94"TILL SALU"
BMW4ever
Jag hade samma problem i min 320 touring , kolla att lågnivå kabeln inte ligger tillsammans med strömkablarna för du har väl jordat i motorrummet??
och du har väl inte skruvat steget i bilplåten?
OM dessa saker är uppfyllda så fixa generatorn dvs byt kolhållare och svarva om /byt släpringen , mina störningar försvann helt sen jag renoverade min generator och kom ihåg det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet dåra
iceman
Jag lovar att om du prövar olika jord puknter till steget så kom oljudet försvinna.
Jorda i karossen!!!!!!

//Fredrik
NiklasE28
Annars finns det störningsskydd som du kopplar mellan bilstereon och lågnivån att köpa typ MDS eller BRL jag vet inte om OK har det.Men det fungerade för mig i vilket fall
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Jag har exakt samma problem i min! Jag hade inte generatorsurret när huvudenheten drev högtalarna men när jag kopplade in slutstegen så kom surret.

Lågnivån var redan fördragen av förra ägaren på vänster sida i bilen. Jag har provat med en annan signal kabel som jag drog utanför bilen men det lät ändå lika illa, så lågnivåkabeln kan det knappt vara som spökar.

Vad ni glömmer i PeterA´s fråga är att batteriet sitter bak alltså har han inte dragit någon lågnivå bredvid strömkabeln.

Var ska man jorda slutstegen då? Jag har tjocka strömkablar så att dra dessa fram är helt uteslutet. Något bra ställe i reservhjulsbaljan måste väl finnas?

Mvh
Carsten
Ko
663
Koffe
320iC -93
Jorda steget så när detta som möjligt! Om du har steget i skuffen, så försök att jorda nånstans bak i karossen. (Helst inte längre jordkabel än 1-1,5m typ). Och som sagt, inga lågnivåkablar paralellt med ström!
Det sägs att tom remoten kan störa om den ligger med lågnivån, fast det känns lite osannolikt, speciellt med trippelskärmad kabel...

Lycka till!
//Koffe
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Problemet är att jag har jordat så nära som möjligt (typ 40 cm kabel). Det konstiga är att det någon gång försvinner ett tag typ när bilen hoppar till av ett brunnslock eller liknande.

Jag har 2 slutsteg i reservhjulsbaljan och jordfästpunkten bredvid jorden från batteriet. Kanske skulle prova att jorda någonannanstans där bak?

Eftersom remoten sitter i mitten på lågnivån så verkar den teorin väldigt märklig.

Mvh
Carsten
Ko
663
Koffe
320iC -93
Ok, jag är ingen expert, men...
Jag har hört (jag har hört en massa saker : ) att man inte ska jorda steget på batteriets minuspol, vilket borde betyda att man inte heller ska jorda på samma punkt som batteriets jordfläta sitter. Hur långt ifrån denna punkt man kan jorda vet jag däremot inte. "Bredvid" som du säger kan funka, jag vet som sagt inte!

När jag köpte mina lågnivåkablar blev jag avrådd från att använda den "inbyggda" remoten i kabeln, och tipsad om att köpa en ny, lite grövre remote och dra den en bit ifrån lågnivån... Jag kör dock ändå med den "inbyggda" remoten, och har inte haft några problem hittils. Men som sagt, jag vidarebefodrar det jag hört : )

//Koffe
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Problemet är att jag inte heller är någon expert för då hade man kanske sluppit detta bekymmer.

Signalkabeln är av märket Phoenix Gold så den har schysst kvalitet.

Eftersom du som också har en E36 Coupe så kan jag försöka förklara vart jag har jordat. Batteriet är ju "nedbyggt" under platskåpan. Tar man bort kåpan, mattan och hjulet så ser man att det inte finns någon vägg mellan batteriet och hjulet. Mitt här emellan mot dig om du öppnar bagageluckan så finns där ett fäste med en mutter (under staget som plastkåpan lutar mot). Här jag har skrapat bort färgen och skruvat dit jorden från stegen. Kanske är det här som problemet ligger? Det är alltså en liten bit från batteriets jordpunkt fast kanske inte tillräckligt.

Hur har du gjort?

Mvh
Carsten
Ko
663
Koffe
320iC -93
Hehe... ja säg det : )
Min installation satt/(sitter till viss del) i en 245:a! I BMW:n är det inte jag som "byggt ljud", utan nån tidigare ägare. Eftersom jag bara haft bilen sen i fredags och helgen var lite hektisk har jag inte hunnit kolla på min installation riktigt än! Allt jag vet är att det sitter ett sony-steg i kopplat till framsystemet och en(!) av de två 10" som sitter bakom ryggstödet! Sen är det nån schysst kabelhärva där bak oxå som jag inte orkat reda ut än : / Ska ta en titt (ikväll kanske) var min prylar är jordade i BMWn så återkommer jag! (Och även försöka få klarhet i vad f*n han sysslat med där bak! : )

(I Volvon jordade jag i ett fäste till säkerhetsbältet (vänster bak))

Även i BMWn används dock den "inbyggda" remoten i lågnivån utan nåt generatorljud!

Återkommer!
//Koffe
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Förmodligen så är det en enkel liten småsak som förstör allting. Eftersom du verkar ha samma installation som jag så hade det varit intressant att veta hur din förra ägare har löst det hela.

Hur är det löst med basljudet in i coupén? Själv så monterade jag bort den ena högtalaren i hatthyllan för att få in ljudet men fick på köpet tyvärr även lite avgasmuller.

Jag har en 10" där bak och utbytt framsystem. Detta drivs av 2 slutsteg. Ett litet till framsystemet och ett stort till basen.

Får väl passa på att gratulera till ett bra köp!

Mvh
Carsten
Ro
50
Rold
318is -95
Jeg har også haft problemer med generatorhylen i min bmw. Det var da jeg hvade jordet samme sted som Carsten beskriver.

Nu har jeg jordpunket på undersiden af hattehylden, lavet med en pladebolt, og nu er generatorhylen væk.

Hilsen Rold (dansk)
Ko
663
Koffe
320iC -93
Carsten>> Man tackar! Är helnöjd med köpet! (Min första BMW : )

Iaf... Problemet med basljudet in i kupén är inte löst helt enkelt! : ) Jag har iofs inga högtalare i hatthyllan, så jag kan "fada" (fadea/fejda?? : ) bak ljudet = mer kräm till basen, då kan jag få mer (dock ej bättre) basljud! Fast basen är mullrande och väldigt odistikt! Installationen är som så att det sitter en skiva bakom ryggstödet som basarna är skruvade i framifrån. Det är open-airbasar, så det är ingen låda till... Förmodligen valdes denna installation för att behålla lite av den redan lilla plats som det trots allt är i skuffen på en coupé! Tyvärr låter det som sagt ganska "sunkigt" : / Jag har dock kvar basarna och steget från "Volvo-bygget", så jag funderar på att slänga in dom prylarna istället. Min plan är att bygga två separata bandpasslådor (en till varje 10") och dra upp portarna från dessa genom hatthyllan... Men vi får väl se vad som händer!
Vill jag ha trycka i basen nu får jag fälla ryggstöden bak och "fejda" lite bakåt... Då kan man få det mesta där bak att vibrera och skapa oljud : )

Sen låter framsystemet skräp oxå har det visat sig! Diskanterna distar som f*n, vilket är ganska irriterande : / Får väl bli nytt där oxå...

Well... så har jag det!
Man jag ska som sagt kolla hur mitt är jordat efter jobbet om jag får tid!

//Koffe
Jag har precis samma problem i min E36, som ni har.
Har steget monterat under hatthyllan, och jordkabeln ordentligt fastsatt med skruv i ett borrat hål under hatthyllan jämte steget också.
Jag har laborerat en hel del med olika jordpunkter, men har ganska kraftiga generatorstörningar ändå.
Ko
663
Koffe
320iC -93
Här kanske man kan hitta nåt som hjälper!

Länk

Värt ett försök iaf : )

//Koffe
Nåt som ofta glöms bort är att det bildas jordslingor mellan slutsteg-bilstereo-bilens chassi.
Om man ansluter en lågnivåkabel med t.ex RCA-kontakter så kopplas skärmen in i båda ändarna, vips har man en jordslinga melan stereons jord, stegets jord och via bilens chassi. Idealet vore om stereo och slutsteg satt alldeles intill varandra med samma jordpunkt, utan omvägar i chassiet. Inte så lätt rent praktiskt kanske. Man kan prova med skärmen ansluten endast i ena änden, "standard procedure" i proffssammanhang (proffsammanhang?)

Men även signalledarna på skärmade kablar bildar ofta jordslingor, vid DC-kopplade ut/ingångar, eller om det sitter ett motstånd till jord, vilket det ofta gör på lågnivå in/utgångarna
Resultatet blir ett jäkla generatorvinande. Kolla genom att starta motorn och lossa lågnivåkabeln vid slutsteget. Visst försvann störningen??
Det finns filter att sätta på lågnivåkablarna som bryter upp signalen DC-mässigt (nu börjar säkert ljudbyggarfantasterna harkla sig) men de fungerar utmärkt.
Min erfarenhet med att välja jordpunkt är att batteri- minus blir bäst (många bud om detta tydligen) och att steget isoleras med trä eller plexiplatta från bilchassiet.

Lite överdrivet också om att dubbel, trippel eller kvadrupelskärmade kablar skulle göra underverk. Man glömmer att störningarna utgörs av magnetfält runt t.ex strömkablarna, ingen skärm tar bort dessa. Möjligtvis my-metallskärm då, men inte så praktiskt med styva rör runt ledarna...
Partvinnade ledare däremot kan hjälpa, möjligtvis med en "enkel" skärm för ev, statiska störningsfält.
BMW kör t.ex med partvinnat oskärmat för CAN-bussen.

Nog för denna gång, hoppas det kan hjälpa någon..
Ingen som har någon ritning/mått på sublåda för skuffen i E39 att passa in bakom ryggstödet och med port mot skidluckan?

FP
Ko
663
Koffe
320iC -93
Hur funkar det? Alltså om man inte ansluter RCA-kabelns skärm till jord (För det finns visst sladdar man kan göra så med, har dock aldrig provat själv). För att skärmen ska "leda jord" då måste ju den (skärmen) komma i kontakt med jord på både stereo och slutsteg, och det gör den väl inte?
Tycker det borde bli så att stereon och steget har samma plus (batteriet) men separata jordpunkter... Mao, jag förstår inte hur stereons jord kommer i kontakt med stegets jord genom en lågnivåkabel?!
Förklara gärna : )

MVH
//Koffe
Om stereons chassi och stegets chassi är förbundna med RCA-kontakternas jordhylsor som sker ju kontakten här när man pluggar i kablarna. Detta är nog det vanligaste på de flesta "enkla" modellerna.

Börja med att konstatera om störningen försvinner med signalkabeln loss från steget, men steget och motorn igång.
Problemet är att man får galvanisk kontakt mellan steg och stereo, och därmed en väg in för de rippelspänningar som alltid finns i kablar och chassi när generatorn laddar.
Det finns steg som har galvanisk avskiljning på ingångssteget, Pioneer hade detta förr, denna krets gick ofta sönder tyvärr. Kan inte säga hur det är på andra steg idag.
Skärmen kan (och bör) endast vara ansluten i t.ex stereoändan, mardrömmen är när det annars börjar flyta lite större strömmar pga potentialskillnad mellan steg och stereo, förutom generatorstörningar. Brända kopparbanor osv är inte ovanligt.
Den statiska avskärmningen fungerar så fort skärmen är jordad i ena ändan. OBS att statiska störfält är mindre vanliga problem i bilar, men magnetiska fält finns gott om. Koppar/aluminiumskärm kan inte hindra magnetfälten.
Optisk överföring är en annan lösning som helt eliminerar ovanstående problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.