AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
645

Köpinfo m.m. E34

Hejsan!

Jag sitter och spanar runt lite efter en BMW E34, och har ett par frågor:

* Vad kolla på när man hittat drömbilen? Kända fel m.m.

* Hur mycket bör man betala för en 518 / 520 / 525 med AC/ACC?

/Simon
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ett hett tips är att använda sök funktionen, där hittar du mycket om detta. Men en 525i runt årsmodell -93 kostar allt från 30.000:- uppemot 60.000:- beroende på skick och utrustning. En 520i i samma årsmodell kostar ungefär lika, kanske något billigare. En 518i är ungefär 10.000:- billigare än ovanstående. Observera att 518i och 520i brukar ha mindre utrustning än 525i.
Ok, har tittat runt lite här på forumet och fått lite bra tips... verkar vara 24v som gäller. Hittade för övrigt denna på blocket, kan det vara ett bra köp? Länk Den har ju den utrustning som jag eftersöker?
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag kan faktiskt rekommendera dig att provköra en 12v när du ändå är igång. Jag har kört båda, och tycker att 12v är betydligt trevligare i sin karaktär. 24v har lite "japankänsla" dvs. en ganska opersonlig gång och utan riktig spets.

12v är dessutom betydligt billigare och lättare att hitta delar till.

Bara en tanke... :)
OK, men hur är det med kvalitén då?

24v ska ju vara mycket bättre + att man får ca 30hk till... fast det kanske inte märks...
el
68
elvis
535i -90
535i -88
635csi -81
Köp en 535 tycker jag. Dom är oftast utrustade med det mesta och de är oftast mycket billiga om man jämför med andra bilar och dess utrustning.

Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
...och dom kostar mer i soppa förbrukning, om man kör en 535:a lite lugnt så går det att få ner soppa förbrukningen till ganska vettiga nivåer. Men VEM vill köra en sån bil lugnt =D

// Henke Bleifuss
Njäe, ingen 535:a, helst inget över 525... jag har en ford scorpio 2.9 aut. och vill ha ner soppaförbrukningen, plus att jag vill ha en vettig bil som det är lite stil på, alltså BMW! Aldrig mera Ford... Blä!
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Go for 525! Kolla milen, framvagnen, lyssna efter oljud.
Köp inga rostiga, för det finns att få rostfria 525:or för samma peng..
Leta på sökfunkt, i 525:ans mottorrum, så får du fram det väsentligaste, du skall titta på . Lycka till!!

E-34. Need i say more?
Mvh:FrIIk
Men bensinförbrukning då? drar den mycket mera än 520? Och försäkring? Är det obefintliga summor? Jag vill åka billigt, men samtidigt inte åka i nån gammal japanare, det ska ju vara lite stil på kärran man åker i =)
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Min drar väl ca. 0.90. När man kör lugnt (vilket inte blir så ofta)..
Försäkringen vet jag ej om. Men ring ditt förs-bolag och hör med dem..
Köp en 525:a så kör du med stil.. Jag menar, de går ju inte att misslyckas!

E-34. Need i say more?
Mvh:FrIIk
njaaa, det är knappt någon skillnad mellan 520 o 525:ans bränsleförbrukning enligt modellguiden iaf. samt att 525:an är mkt piggare än 520:n. Jag vet det eftersom att jag testat brorsans 525-24v tååring vs. en grannes 520-24v med vanos och jag kan säga att det var märkbar skillnad. köp en 525:a, går mkt bättre. har tom gjort en jmf. mellan de två bumsarna ovan i soppaförbrukning och jag kan säga att det var ingen märkbar skillnad

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
glömde säga att jag fick ett snitt på 0.9-0.95 trots 0-110 skylten testet som är ganska populärt i min sömniga by. kom tyvärr inte ihåg hastigheterna vid 110-skylten eftersom att det var i somras jag gjorde testerna

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
Låter som att det kvittar mellan 520 / 525, och förresten, i modellguiden så verkar 525 dra mindre än 520 på modellerna med 12v motor, borde ju bero på en starkare motor? Kanske blir en 525 ändå... Är dom lättskruvade? Vad kostar en service hos BMW eller nån kanske "icke-märkes-verkstad" ? Fast iofs. en så gammal bil servar man väl själv?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kan varmt rekommendera en 525 12 V. De går mycket bra och drar lite bränsle. Det stämmer att 525 drar mindre bränsle än 520 pga bättre vridmoment. (Man behöver inte gasa lika mycket.) 525 12 V är mycket lättskruvade, inga problem att t.ex. byta termostat, vattenpump, kamrem, tändstift etc. själv. Det är också ganska billiga reservdelar tycker jag. Jag vet inte vad verkstäderna tar för service då jag gör all service på min bil själv. Du gör det enkelt och billigt då. Men det du ska tänka på när du tittar runt på 525 12 V är oljud från motorn men framför allt hur oljan ser ut. Det är tyvärr mycket vanligt med spruckna/skeva topplock=HAVERI!=DYRT! på dessa modeller. Men annars är bilarna klockrena!

Be smart. Drive safe and stay legal. (The Fast And The Furious)
mackan325
Är din första prioritet låga driftskostnader är inte 518 något dumt val, de är billiga både i inköp och drift. De senare modellerna med executivepaket är dessutom utrustade med det mest nödvändiga. Motorn ger självfallet inga racerprestanda, men utväxlingen matchar motorn och den går faktiskt helt OK. Det enda jag har att anmärka på är att den är surrig pga för högt varv vid 130+ km/h

På börsen just nu finns en grön 95'a för 72kkr. Den bilen köpte min mamma ny och körde tills för ca ett år sedan, var i fint skick då hon bytte in den och bör så vara nu också.

Jag har en M20B25 (X25 - 12v) i min cab, bra motor med härlig karakteristik men snål det är den inte....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.