AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
484

Inköp av ne 318i

Hej

Jag provar att skicka en fråga.
kan någo svara på detta,

Jag är på väg att köpa en 318i 92a 17000mil importerad 99.

Den ser fin ut och värkar gå bra. Vid första intrycket ser bilen mycket välvårdad ut.
Priset har jag prutat ner från 37000 till 32000.

Jag har aldrig tidigare ägt en BMW så jag har ingen erfarenhet av denna bil.

Vad tycker ni om priset och vad bör jag se upp med.

Några speciella å kommer som brukar drabba denna model?

Med vänlig hälsning: Jimmie
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag tycker att det verkar vara ett sjysst pris!
318 E36 är en tämligen problemfri bil, och dessutom billig att äga/reparera/försäkra/tanka! Se till att kolla upp bilens dokumentation och servicebok.

Läs följande sidor:

Länk
Samt delar av:
Länk

Du kan även pröva den utmärka funktionen "sök inlägg".

PS. Du är minst den tredje användaren som jobbar/jobbat på Tetra Pak i Lund :) Vilket bolag arbetar du för, som multimediaproducent?. Du kan svara via mail om du vill. DS

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Vad är det för en 318? Antar att det är en e36? Kolla under modellguiden på denna sida så ser du vad den heter. om det är en turing eller cab så är det en e30. Annars så är det antagligen en e36.

I denna bil (oavsett om det är en e30 eller e36) sitter det en motor som heter m40. Problemet med den är att den har en förmåga att äta kammaxlar. Så lyft gärna på ventilkåpan och titta och känn så att kammaxeln inte är sliten. Om den är det så kostar det några tusen i bara material att få åtgärdat.

Om du inte orkar lyfta på ventilkåpan så får du lyssna dig till om kammen är bra eller inte. Detta är svårt då insprutningen tickar en hel del på dessa motorer.
Om kammen är dålig så börjar motorn gå dåligt på höga varv. Så prova om den går jämt och fint ända till varvstopp vid 6200rpm. Det skall den göra. Om kammen är riktigt slut så går det nästan inte att varva upp den till varvstopp.

Sen så är det viktigt att man byter kamrem var 4000:de mil. Kan bli väldigt dyrt om man struntar i det och remmen går av. Ett rembyte går på ca 1000-3000:- beroende på vad man använder för material och om man gör det själv eller lämnar iväg det. Om remmen går av så blir det betydligt dyrare...

Sen så har vi ju det vanliga som man kollar på alla bilar. Kolla efter rost, dåliga styrleder/spindelleder, dåliga bromsar, dåliga dämpare mm.

Hoppas jag inte avskräckte dig. M40 är en bra motor som går hur långt som helst om man sköter den, men ett kambyte (med tillbehör) var 20000:de mil är inte ovanligt. Och kom för guds skull ihåg att byta rem i tid!

Min skrothög: Länk
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Övre stötdämparfästena bak brukar ge sej. Det resulterar i ett väldigt oljud bakifrån vid gropig väg. Dessa kostar dock inte mycket och är väldigt enkla att byta. Vem som helst klarar av det bara man har några få verktyg.

Min skrothög: Länk
vi får inte glömma att välkommna jimmmie till detta forum!kan lova att du kommer att ha nytta av detta forum om du köper bmw :)!det har jag haft iaf och många andra!lycka till me bilköpet

/MVH Michael
M-Mag
Är själv ägare till en 318i -92. Den har nu 18000 mil på mätarn. Jag är svin nöjd med den bilen. Går bra, billig att äga. kort o gott vekar det vara en bra affär. Men som Gunniersson sa är det viktigt att kolla kammen är Okej, Jag bytte kamaxel på min för två veckor sedan. Detta kostade mig endast 6500:-, men vilken skillnad det blev sen, som ny. Men det är viktigt att byta olja i tid och dessutom köra på olja av god kvalitét, då får du troligen inga problem. Jag är mycket nöjd med min 318i. Tror jag att du också kommer att bli.

Mvh Magnus

"Your Toyota is not fantastic."
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Är det inte så att om bilen under hela sin livslängd varit körd med syntetolja av god kvalitet, som dessutom bytts vid rätt intervaller, så bör kammen hålla bilen ut?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.