AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
487

GSM-antenn problem

co
48
collbym
530 DA Touring -01
Så fort jag skall ringa ut, eller ta emot ett samtal faller mottagningsindikatorn på telefonen i 99 % av fallen ner två hack och det skrapar och låter allmänt dåligt i telefonen.
Jag har en 530 da touring -01 inköpt i tyskland för två veckor sedan.
Telefonen är en fast telefon. Är det mobilantennen som sitter på taket ?
Det bör det vara. Och felet låter som du säger som antennproblem. Kan vara annat också, t.ex. ett faktiskt fel på telefonen, t.ex. slutsteg som inte går på alla kanaler etc.

Lycka till

// Joakim

.........
Länk
Hur ser antennen på taket ut? Man börjar även integrera antenner i prydnadslister, stötfångare osv. Låter onekligen som ett antennfel, skadad koaxkabel till antennen men bilen är ju inte så gammal. Känn gärna på antennkontakten på telefonen i skuffen, den kanske sitter lite löst.

FP
co
48
collbym
530 DA Touring -01
Antennen på taket är ca 7-10 cm lång av märket "kathrin" , tror jag det stavades. Är det i den bakre kortläsaren som antennen också går in i ? ,för då får man ju riva lite innan man kan se något bakom klädseln. Finns det några bra antenner att skruva i orginalfästet ?
Asken (AutoPower)
Får väl rekommendera att prova med en annan operatörs kort, telia, tele2 eller europolitan. Får du samma problem med de så kanske en DISsökning(BMWs servicedator) på telefonen kan vara till hjälp det tar max 10 minuter. Telefonantennen på min 540 iAt98 sitter på taket ska kolla vad det står på den. För eftermonterade telefoner kan man montera antennen innanför bakre stötfångaren.
Mvh
Asken
Jo Kathrein är en tysk antenntillverkare, längden säger att det säkert är telefonantennen. Något kanske är defekt eller löst inne i antennfästet, du kände efter så sprötet satt fast? Bakre "kortläsaren" är i själva verket själva telefonen, med inbyggd kortläsare. Antennkontakten är av typ mini-UHF, om du kan låna t.ex en magnetantenn med kabel och denna kontakt så kan du lätt göra en test och slå fast om det var antennfel.
SIM-kortet borde vara OK eftersom du kan logga in på nätet.

FP
Visa användare
61
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Har fått för berättat för mig att Kathrein (sitter i många BMW som är importerade) har fuktproblem efter ett par år på sina antenner.
Jag har beställt en variant som har miniUHF (hane) så att samma sladd kan användas, utan att behöva dra om. Allgon har en variant men där är sladden gjuten direkt till "antennklumpen" utan kontakt= inte så kul. Hör av mig igen om hur det har gått, men snubbarna på Bilradiohörnan tyckte att vi börjar med att byta antenn så får vi felsöka vidare sedan.

"... If you think things are under control, then you're not driving fast enough..." (Mario Andretti)
co
48
collbym
530 DA Touring -01
Kanon !
Måste man riva innetaket eller räcker det med att ta bort lampan i taket för att komma åt antennen ?
Väntar på varmare väder innan jag river inredningen
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Prova göra en garantinförfrågan på nybilsgarantin på lokala bmwverkstaden, borde nästan falla under det...
Mvh
Asken
Visa användare
61
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Jepp, det var Kathreinantennen som trasslade, har nu bytt och det fungerade.

"... If you think things are under control, then you're not driving fast enough..." (Mario Andretti)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.