|
|
|
|---|---|
|
Igår kväll felsökte jag den ostadiga tomgången på min E34 525i (89:a) och konstaterade att det antingen är tomgångsmotorn eller styrningen till tomgångsmotorn, som inte fungerar som den ska. Jag har provat med två olika tomgångsmotorer, dels den gamla och en som jag köpte på skroten. Bägge är uppsmorda och rengjorda, de ser ut att fungera som de ska. Min fråga är, kan det vara så att ett ev. trimchip (som jag inte vet om jag har) kan ha problem med motorstyrningen, dvs. ger fel pulser till tomgångsmotorn? Eller kan det vara något annat boxfel? För visst styrs väl tomgångsmotorn av den vanliga motorstyrningen? | |
|
Har inte E34 525i -89 vanliga mekaniska ventillyftare (M20 med 12v)? Jag är nästan helt säker! I så fall kan ett för litet ventilspel ge en bedrövlig tomgång, man löper ju dessutom risken att bränna ventilerna. Exvis så kan en bränd avgasventil ge dålig tomgång. En annan trolig och ganska vanlig källa är att den tar in tjuvluft, som ej mäts, vid någon/några av slangarna till vevhusventilationen eller luftintag/luftmängdsmätare/tomgångsregulator. Prova att spraya med startgas (men mycket försiktigt eftersom det är VÄLDIGT brandfarligt) runt slangarna till luftintag och vevhusventilation. Om luftläckage finns så stiger tomgången. Kolla även om o-ringarna till oljestickan är dåliga, det led jag av på min bil. Kolla även om luftfiltret är igensatt. Ett trimchip som mappar om injektortider och tändläge kan även detta tänkas påverka tomgången. Möjligen (i varje fall teoretiskt) så kan en sliten/uttänjd kamrem/dålig spännrulle ge problem (jmfr uttänjd kamkedjaoch dålig kedjesträckare). Till sist bör du kolla kamaxeln, kanske är en "vassare" kam monterad (en dylik kan paja tomgången) eller också är kanske någon kamnock sliten( fel ventilnedtryck). Tomgången styrs av tomgångsregulatorn ihop med styrenheten, helt korrekt. mvh MW-Guru |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.