AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.978

Larm till garage?

Sida 2 av 3
Vad det gäller larm så är installationen viktigare än fabrikatet på larmenheten. Jag har mitt hem larmat med relativt enkla grejor men har själv klurat ut speciallösningar samt dragit kablar och dylikt på ett sådant sätt att det blir svårt för tjuven att forcera systemet. Mina föräldrar har ett Dicco +, som är ett av det vanligaste hemlarmen på marknaden. Totalpriset sprang rejält över 10000:-. Trådlöst och elegant men inte speciellt svårt att lura.

Skulle jag larma garaget så skulle jag köpt en rekorderlig siren med batteribackup samt monterat en microswitch på porten. Aktivering och avaktivering kan ske med dold brytare eller fjärrkontroll.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Danne kan inte hålla med dig ang claes,dom har säkert ett o annat skräp larm precis som alla andra men mitt är kanon.O så komplicerat är det inte o koppla in ett sabotageskyddat o backupp funktionsduglit larm.Utgå från tex larmcentral AEI981 o bygg vidare.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
bmw_m6: En sak till. Jag har inte rekomenderat dett larm för nån eftersom det endast går att köpa genom larmföretag. Däremot sa jag till willew att jag hade ett mycket bra larm till ett mycket bra pris som han kunde få köpa.
Jag säger det igen. Ett Claes Ollson larm är inte svårt att ta sig förbi om man vet hur. Oavsett vem som kopplat det. Tro mig, jag vet vad jag talar om.
Bjoerck: Håller med dig till viss del. Installationen är mycket viktig. Men även materialvalet är mycket viktigt om man vill vara riktigt säker. Dicco+, har jag aldrig hört talas om, & jag har några år på nacken i säkerhetsbranchen& Larmbranchen. Konstigt. Hursomhelst. Kan mycket väl vara ett bra larm.
Bjoerck & trucker: Har era larmcentraler dubbelbalancerade larmslingor?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Danne du får gärna försöka forsera mitt skräplarm,medtag gärna solbrillor o hörselkåpor modell större o gummihandskar typ sickan.själv sitter jag i bumsen o kollar. mvh micke

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Självklart skulle jag kunna göra det. Dock föredrar jag att använda skruvmejsel, tänger, mm istället för solbrillor & gummihandskar. Hörselkåpor lär inte behövas.
Fast jag tycker det är lite långt att åka bara för att överbevisa någon som tror han vet mer än yrkesfolk. Men visst
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Naturligtvis verktyg som du anser dig behöva,solbrillor o dyl är för att skydda DIG,o jag anser mig inte veta mer än andra.Men ang dicco+ har du aldrig hört talas om det,det har jag o jag är inte i larmbrancen.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Jag pratar precis med en föredetta kollega inom larmbranschen på ICQ. Han har heller aldrig hört talas om det larmet. Jag tror det beror på att det är ett renodlat hemlarm. Gjort för att vem som helst ska kunna koppla det om man är lite teknisk. Det är iallafall inte ett larm som är vanligt bland riktiga larmföretag. Jag anser den här diskussionen ganska meningslös då vi diskuterar helt olika saker. Jag diskuterar riktiga larm, alltså såna som larmföretag installerar. Det är riktiga larm för mig. Såna larm som ni pratar om duger själkart i dom flesta fall för villor/ Lägenheter mm som kanske inte har så höga krav på säkerheten. Men ett företag med mycket värdesaker lär ju knappast installera ett larm från claes olsson eller ett dicco+ etc. Hur som helst. Det finns inga larm som är 100% säkra. Men det finns dom som är väldigt väldigt bra. Dessa larm klarar man inte av att installera om man inte har jobbat som larmtekniker & dessa larm säljs heller inte ute i handeln.
Nu har jag kollat upp Dicoplus, som det heter. Ett väldigt, väldigt enkelt & oavancerat larm. Ej godkänt av SSF, (stöldskyddsföreningen).
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Håller med dig ett simpelt larm.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
La
12
Lars F
318is E36 -94
ett finskt stövelföretag kommer snart att lansera en ny mobilprodukt som kan bevaka ditt garage. Det är en kameramobil med rörelsedetektor som börjar ta bilder och avlyssna vad som händer i garaget om det kommer in någon (o)bjuden gäst. Detta stoppar ju iof inte tjuven men du kanske kan få en bild av denne iaf, och du blir framförallt meddelad direkt om någon går in i garaget.
Länk

En Z3 skall ha tak!
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Lars F: Är inte den mobilen det första som blir stulet vid ett inbrott! :-)

Mvh, Steaman

Dicoplus är Sveriges mest sålda hemmalarm. Därför använde jag det som referens till mitt eget larm.

Enligt mig så håller ett vanligt larmsystem borta de värsta klåparna. Och det är oftast klåparna som gör inbrott. Att forcera ett enkelt larm, som monterats på ett bra sätt, utan att det aktiveras är inte alltid det lättaste. Är detektorer, magnetbrytare och ljusbryggor placerade på strategiska ställen så blir det besvärligt. Dessutom bör sirener var dolda och försedda med batteribackup så att åverkan mot huvudenheten inte tystar larmet.

Utan att förakta yrkesfolk så måste det tilläggas att deras montage inte alltid är det bästa då det ofta är brått, brått, brått då de jobbar. Det montage jag gjort hemma skulle kosta en förmögenhet att få installerat av en larmmontör.

Sen är det likadant med larmsystem som all annan elektronik: Det finns ingen övre gräns för vad det kan kosta! Vill man ha det allra bästa så kostar det.
Danne.

Ju "bättre" larm desto mer intressant eller?

Det finns idag inga (på marknaden) larm som är säkra. Det som avgör säkerheten är logistiken, dvs hur larmet är uppsatt, draget och vilka kombinationer man har av de olika komponenterna.

Ett exempel: IR deccare slår du ut (temporärt) med CO2. Har du då en dåligt placerad deccare kan du förflytta dig runt mellan de "fria" zonerna. Använder du sedan tegmas branddräkt så går det än bättre då emmisionen från dig reduceras drastiskt.
Ett larm dock som är lite svårare ur CO2 sett är larm som reagerar på tryckförändringar. Där måste man ta till andra metoder.

:)

bjoerck: Håller med. Larmyrket är väldigt stressigt, precis som många andra yrken. & det finns inga garantier för yrkesfolk gör en perfekt installation, men jag talar för mig själv & dom kollegor jag har haft i branchen. Det är också alldeles riktigt att ett enkelt larmsystem håller dom värsta klåparna borta, t.ex. en pundare som jag nämt tidigare. Men jag har haft som utgångspunkt att man har värdesaker i hemmet/garaget & då finns det faktiskt en risk att Proffs blir intresserade. & för ett proffs är det inget problem att sätta ett enkelt larm ur funktion.
Eller ett svårt.

:)

745an: Ju "bättre" larm desto mer intressant eller?
Vad menar du med det? Vem är du att säga att det idag inte finns något larm på marknaden som är säkra. Du har garanterat ingen koll på Alla larm som finns på marknaden. & hur definierar du säkra? Sen undrar jag hur du slår ut en ir deckare med CO2. En bra ir deckare har heller inga sk fria zoner om den är rätt monterad & jag kan lova dig att alla seriösa larmföretag monterar dessa rätt. Vad jag heller inte förstår är hur en branddräkt kan hjälpa på något som helst sätt. Möjligtvis mot en ir detektor, men garanterat inte mot en kombidetektor.
Intressant läsning de här, Har precis varit med och utvecklat en individuell larmlösning till ett välkänt företag, samt hjälpt min storebror utveckla ett hemautomations system baserat på X10 till ett nybygge samt en individuell larm lösning med PLC som bas, HMI som överordnat med UPSer. osv osv. Vi har inte snålat någonstans om man säger så. De vi ganska snart konstatera är att Securitas har en väldigt bra GSM modul som larmar dem samt ringer upp dig var du än är och skickar ut en bil som garanteras vara på plats inom 5-10 min. Vi byggde först en egen gms modul men den hade inte samma "intelligens" som securitas. Den använder flera gsm linjer, provar med jämna mellanrum så den kan koppla upp, osv osv. Månads kostnaden för denna tjänsten är kring en 100 lapp, samt tillägg vid utryckningar.
Oavsett hur duktig en tjuv än är kan han aldrig förutse vad om inte finns på marknaden idag. Kombinerar du det med en arg schäfer samt 2 securitas vakter som parkerar bakom de kriminellas fordon som väldigt ofta parkerar nära huset för att inte väcka mycket uppmärksamhet när de fyller deras bil med stöldgods. Angående larmning av ett garage med bara en ingång dvs porten rekomederas en godkänd stål port , samt 4 rörelse detektorer, en värme sensor samt en glasskross sensor kopplat till Securitas gsm modul.
Skulle vilja se den tjuven som forserar de garaget, lyckas plocka alla rörelsevakter som "tyst" larmat securitas och på bara nogån minut e där en en arg hund. lyckas tjuven forcera garaget samt koppla ur billarmet inom de få minuterna samt få eventuell startspärr att sluta "blocka" De är snudd på omöjligt.
Såvida de inte har insyn i hur allt är inkopplat och insider jobb, och sånna kan man aldrig skydda sig ifrån.
Att securitas larmdekaler skulle inbjuda till inbott låter bara bannalt. De går garanterat till nästa olarmade hus...

Bmw har stjärnan under huven.
Intressant diskussion det här. Att påstå att en viss larminstallation är helsäker mot manipulation är vanskligt.
Finns ju en del info på webben t.ex om hjälpmedel osv, och "riktiga" proffs finns också.
Steaman: Gummiföretagets produkt är ingen mobil som sitter i bilen. Lite smart monterad så kanske den hinner sända iväg lite bilder innan den punkteras med t.ex en luftpistol.
Danne27: Det kan ju finnas fler än du som har kännedom om larmanläggningar och installationer. Jag fick ett polistillstånd för dylikt 1984 (när lagen kom till), när fick du ditt?
Tror inte det är bra att diskussionen på ett öppet forum går in i mera detaljer, dubbelbalanserade slingor osv än nu.
Du säljer alltså ett larm (privat) som bara säljs genom ett larmföretag, vad kan ett sånt vara värt om man skulle vara intresserad?

FP
Folke: Jag hoppas du inte påstår att jag har sagt att det finns larm som är helt säkra mot manipulation, för då har du inte läst mina svar ordentligt. Jag har inte heller påstått att det inte finns fler än jag som har kännedom om larm & installationer. Däremot vågar jag påstår jag att jag har mer kännedom om det än dom jag har diskuterat detta med. Att du fick ett polistillstånd 1984, det innebär väl inget speciellt. Ett polistillstånd behöver man för att driva ett larmföretag. Inte för att som jag var, anställd i ett larmföretag. Då jag aldrig haft en larmfirma har jag alltså aldrig behövt skaffa polistillstånd. Däremot har jag gått utbildning till behörig ingenjör för inbrottslarm för inte allt för ca tre år sen. Jag funderar på att själv starta en firma & installera lite villa/kontorslarm vid sidan av mitt nuvarande jobb. Då ska jag också söka polistillstånd vilket inte är särskilt svårt att få om man har jobbat om branschen samt är ostraffad. Jag har heller aldrig gått in på några detaljer om dubbelbalancerade slingor etc. Däremot frågade jag två personer om deras larm har dubbelbalancerade slarmslingor, vilket i sådanafall bör stå i manualen till larmet & är med andra ord ingen yrkeshemlighet eller så. Ja, jag säljer mitt privata larm som jag köpte när jag var anställd på ett larmföretag där jag var larmtekniker samt dataansvarig nätverkstekniker. Detta larm går ej att köpa som vanlig privatperson. & jag säljer det till ett bra pris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.