|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag håller på att köpa en M3 -95 som jag ska ställa i ett garage utanför mitt hus. Framför garageporten kommer det nästan alltid stå en annan bil (bruksbil) och garageporten är ny och rejäl och garageporten är enda ingången till garaget. Så långt så bra. Nu till min stora fasa har jag hört det varit ganska många bilinbrott i området, både stöld och skadgörelse. Känner någon till ett larm som de kan rekommendera som man kan koppla till garageporten? Mvh //Wille BMWCS #4737 | |
|
WilleW: Tag kontakt med Falck har sådan utrustning som du kan larma både huset och garage eller larma dessa separat. |
|
|
Jag har VARIT drabbad av nämnda problem oxå, men satte för ett par månader sedan upp en halogenstrålkastare med rörelsesensor på och 500W i lampan, har monterat den ett par meter upp så "dom" ej kan släcka den... och jag vill se den "inbrottstjuv" som vill arbeta i 500W sken när det är mörkt för övrigt.... men sen när det gäller andra tider på dygnet är det nog larm som gäller och det finns i alla pris lägen och kvalite, men kika i Jula´s katalog dom har lite grann som inte kostar skjortan...själv har jag "fejkat" larm, blinkande "dioder" samt lite "dosor" och dekaler, ser väldigt proffsigt ut om jag får säga det själv, kostnad: lite smått å gott från Clas Ohlsson och fantasi samt en timmes pill, ungefär en hundring...och vem vågar testa...är det OK eller FEJK?? jag tror att 99% drar vidare mot annat mål.... |
|
|
Tack för tipset, jag tänkte mer på någon hempular lösning som skriker som s***n om man öppnar porten utan att låsa upp och larma av. Jag har fått ett tips av en kollega under tiden att kolla på de Larmcentraler som Clas Ohlsson säljer... Ska komplettera den med en dörrkontakt, rörelsedeckare en skrikare/tuta med knäckar-dB :) Bor långt in på en gata i ett parhusområde, så allt ljud/oljud väcker uppmärksamheten hos många på en gång som tur är. //Wille |
|
|
PESK: Jag missade precis ditt inlägg innan jag skrev mitt (satt och jobbade under tiden). Det där med strålkastaren var en klockren idé! Hade gott //Wille BMWCS #4737 |
|
|
Hej Wille W. Det där med Claes Olsson larm skulle jag inte rekomendera dig. Att sätta upp en strålkastare lurar säkert bort en del pundare mm, men tänk på vilket värde en M3 har. Det finns ju faktiskt en viss chans att riktiga inbrottstjuvar får reda på att det står en sån där, & dom låter sig inte luras av någon strålkastare. Det bästa är att få tag på ett beg. riktigt inbrottslarm. Som garanterat tjuter om det skulle hända något. Kolla din mail sen. |
|
| Hmm, det verkar inte som om din mailadress funkar Wille W. Jag fick tillbaka mailet jag skickade dig. Hursomhelst så har jag ett larm ligger. Det är ett av dom bättre larmen på marknaden. Du kan få köpa detta till ett mycket bra pris. Hör av dig till min mail istället, eller här på forumet. | |
|
En "riktig tjuv", gillar dom att jobba i skenet av en 500W strålkastare?? Och hur "lurar" en strålkastare bort någon?? |
|
|
PESK: En pundare springer säkerligen till nästa hus om han upptäcker att en 500 W lampa tänds. & en riktig tjuv, med det menar jag såna som är yrkeskriminella, behöver inte stå & arbeta i skenet av nån lampa. Antingen så tar dom sig in bakvägen, eller så ser dom till att sätta lampan ur bruk, vilket inte är speciellt svårt. & många inbrott & stölder sker dagtid, & då hjälper ju inte lampan särskilt mycket. Eller hur. Hursom helst. Den dagen man kommer ut i garaget & upptäcker att ens bil är borta, eller att delar från ens bil är borta, då ångrar man nog att man inte satte in ett riktigt larm. M.V.H. Danne |
|
|
Problemet är bara att en "riktig tjuv" sätter ditt riktiga larm ur spel innan du ens hinner blinka.....så vad du än gör ligger dom oärliga steget före...de ända du kan försöka med är att skrämmas och det gör du med ljus eller larm tills någon kopplar ur det....Det ända jag kan se är en ordentlig försäkring och kanske lite bättre villkor på den om du har ett "riktigt" larm.....:-)) |
|
|
Så, nu är min mail profil uppdaterad, hade en gammal skrot adress där... Danne27: Mailar dig... //Wille |
|
| Mitt larm är näst intill omöjligt att sätta ur spel. Anledningen till att jag vet det är att jag har lång erfarenhet inom säkerhetsbranschen, Där jag haft div. arbetsuppgifter. Senast som larmtekniker. Det finns ett skäl till att det larmet jag har är ett av dom mest sålda larmen till företag i sverige. & det finns också en anledning till att jag säger som jag säger. Nämligen att jag har kunskapen. Men det kanske du också har. Eller?? | |
|
Danne27: Men falks larmpaket måst väl vara bra?? Vad är det för märke på "ditt" larm som är så bra?? -=$¤CimmenpoweR¤$=- Ägare till 490 friska BMW hästar! Länk |
|
|
Man kan vända på resonemanget! Ju mer du larmar och skyddar desto mer intressant blir det (OBS ej för pundare utan "riktiga" tjuvar). Om man vill larma och tänka säkerhet så vill det till att det fungerar. Annars har tjuvarna en ganska lugn tillvaro att knäcka både billarm och startspärr när de väl är inne i garaget. Dessutom får de tillgång till 220V. Mina erfarenheter är att det bästa är att ha olarmat utåt sett men larmat inåt sett. Det finns ett antal varianter att försvåra för tjuven när han väl kommer in. Ett är att plocka ut ngn vital del i bilen som tjuven ej kan tänkas ha med sig, osv men rent krasst så spelar det ingen roll vad man gör om tjuven vill åt bilen. Det enda det handlar om är att se till att det tar för lång tid för tjuven så att han/hon gör den rikbedömningen att det ej är värt risken, men när man når dit så är det så praktiskt invecklat att det är "jobbigt" att ta ut bilen när du vill ut och köra. Ponera att du har larmat både bil och dörr. Bytt dörren till en säkerhetsdörr med stålkvalitet ss2343 eller bättre med en hårdhet på 23 Ra eller mer. Det handlar ändå om 3-4 minuter att penetrera dörren och ytterligare 2-5 för själva bil larmet. När det är fixat så rullas bilen ut och lyfts upp på en lastbil. Totaltid om allt strular: max 12 min. Startspärr och dylikt tas om hand i lugn och ro i ett garage ngn annan stanns. Nä! Det bästa är att göra den yttre fasaden så oattraktiv som möjlig, men insidan så avskräckande som möjligt. Tjuvar gillar ej när de råkar ut för det scenariot för då vet de att de har att göra med ngn som har tänkt till utöver det vanliga och det gillas ej. Kuriosa: Sedan jag slutade att låsa mina bilar så har jag sluppit skadegörelse på lås, rutor och dyligt vid inbrott. :) |
|
|
BMW_m6: Såvitt jag vet så har jag aldrig ens nämt nåt om Falcks larmpaket, än mindre påstått att det är dåligt. Vad jag däremot har sagt är att jag inte rekomenderar Claes Olssons larmpaket & det står jag för. Vad gäller Falck såväl som Securitas larmpaket, så är detta säkert inga dåliga larm. Däremot så tycker jag att dom kör lite rävspel. Du betalar en slant för att få larmet installerat, sen betalar du en avgift varje månad för att vara uppkopplad mot deras larmcentral. Räkna ut hur mycket du får betala i slutändan. Kom då också ihåg att du inte ens äger larmet. Som jag skrev tidigare. Det larmet jag har är ett av dom mest använda larmen idag, & det finns som sagt en anledning till att många larmföretag installerar detta larm på svenska företag. |
|
|
Kan väl säga att jag har ett claes larm i villan lösa delar ca 3500:- funkar klockrent,lite pul med kabel dragning men de var de värt. Inga problem på 4 år,utom 1 gång när jag glömde larma av o grannen kom kutande o funderade om de var flyganfall(scaniahorn i luftventil på vind) Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
745an: Visst kan det dra till sig en del bus om man skyltar med att man har inbrottslarm. Men tänk om du själv skulle göra inbrott i ett villa område. Det finns 10 hus att välja mellan. På 7 av dessa sitter det larmdekaler på fönster & dörrar. Vilka hus skulle du välja att göra inbrott i? Knappast dom med larmdekaler. Sen finns det ju ett antal yrkeskriminella i detta avlånga land, som har en fruktansvärd koll på vad som finns på larmmarknaden. Vilka larmföretag som finns. Vilka larm det finns, samt hur man sätter dessa larm ur spel. Dessa personer är svåra att slippa undan om man har ett skitlarm. Men jag lovar dig, Det finns larm som även dessa herrar inte klarar av att knäcka. & som du skriver "om man vill larma & tänka säkerhet så vill det till att det fungerar". Det tar jag som en självklarhet att det ska göra. När jag pratar larm, så pratar jag om grejer som fungerar. Om man däremot gå till Claes Olsson eller Biltema & köper ett larm, som man sen installerar själv. Ja, då är det klart, då kan man ju inte lita på att det funkar. Dels för att dom larmen inte är bra. & dels för att man som hemmapulare inte vet vad man pysslar med riktigt. Sen spelar det ingen roll hur teknisk man är. Det är inte bara inkopplingen av larmet man ska klara av. Sen skriver du att, "Mina erfarenheter är att det bästa är att ha olarmat utåt sett men larmat inåt sett". Får jag då fråga dig, vad exakt för erfarenheter har du? & hur larmar man ett hus etc utåt? Sen kan jag bara säga att en pundare bryr sig inte om hur en fasad ser ut. Men sitter det larmdekaler så går dom till nästa kåk i 99% av fallen. Skulle dom ändå välja att gå in, så sticker dom garanterat som avlöningar när det börjar tjuta. En yrkeskriminell bryr sig inte heller om hur fasaden ser ut, för han vet redan innan om det finns något av värde i huset/garaget eller vart det nu är. Om denna absolut vill ha det som finns där inne kommer han försöka knäcka larmet, & han vet innan om det sitter larm eller inte. Oavsett om det sitter dekaler eller liknande. Då kan man ju bara hoppas att det där larmet man köpte på Claes Olsson för 1995:- är tillräckligt svårt att knäcka! Summan av kardemumman. Man kan aldrig gå 100 % säker för inbrottstjyvar, men man kan göra en jäkla massa för att försvåra för dom & göra det näst intill omöjligt för dom att komma förbi ett larm. Bara man vet vad man pysslar med. |
|
|
Trucker: Kul att du har positiva erfarenheter av ditt larm. Det finns många som inte har det. Men handen på hjärtat. Ett sånt larm är a piece of cake för en som vet hur man ska göra för att ta sig förbi. Däremot klarar ju inte en pundare av att knäcka det. |
|
|
Danne: Det var inget påståående mer en fråga om falks grejjer är bra eller ej... sorry om jag skrev på felsätt... Men du har fortfarande inte svara på min andra fråga! Vad är det för larm som du har och rekomenderar som du inte vill säga namn eller fabrikat på?? -=$¤CimmenpoweR¤$=- Ägare till 490 friska BMW hästar! Länk |
|
|
trucker: Scania horn o luftventil på vinden... faan va klockrent, höll på att fara av stolen av skratt! :) :) -=$¤CimmenpoweR¤$=- Ägare till 490 friska BMW hästar! Länk |
|
| bmw_m6: Larmet jag har heter Larmnet 6000. Tillverkas av ett svenskt företag som heter Extronic AB. "www.extronic.se", & är som sagt ett av dom bättre larmen på marknaden. Går bara att köpa genom ett larmföretag & då kostar det ganska mycket. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.