|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska ev köpa en M5 och tänkte att det vore bra att kolla försäkringen innan. Jag bor i centrala Malmö, har haft körkort sen 94, jag är 26 år gammal, försäkrar på 1000 mil/år (har andra bilar jag kör med också..) vagnskada: 5000:- Helförsäkring: 14000/år Detta är mycke, men inte så mycke tycker jag. Inte med tanke på att det trots allt är en prestandabil, som är mycket stöldbegärlig.. Får se om säljaren och jag kommer överense om priset bara:) | |
|
Är det E39 modellen? Vad kostar din nuvarande? |
|
|
E39? Nä.. Det är en E34, men jag önskar att det är en E39:) När detta skrevs hade jag inte köpt min M5.. Men köpte den i förrgår.. |
|
|
Vilket försäkringsbolag har du? Jag har en 525 E34 -91 och jag skulle ha betalt 1200 kr per månad för min bil om den var helförsäkrad...det e alltså... mer än vad du betalar för din M5:a... jag har dessutom godkännt larm och startspärr... 1200 kr per mån är om bilen skulle ha varit skriven på min pappa som är 46 år och har en massa skadefria år... mvh Mugge |
|
|
Gratulerar till M5:an förresten... mvh Mugge |
|
|
Tack:) E rätt nöjd med den, dock snöar det friskt och jag har inga vinterdäck till den.. Jag har länsförsäkringar, bor i "centrala" malmö, bilen står parkerad på gatan och har inget larm (än... ska monteras, så jag slipper anväda försäkringen:)). DVS ganska dåliga förutsättningar.. |
|
|
I'll probably also get a M5 E34 soon :-) and I also live in central Malmö. I'm just wondering how much for example märkta rutor helps. Is there anything else useful to have besides alarm? Is it really recommended to have a helförsäkring or is a halvförsäkring enough? What is your opinion about that? I think I also go to Länsförsäkringar, I have been there before and they seem to be quite good and have fair prices. Had a really nice 535i '89 before, but it has been smashed by somebody in Copenhagen :-( While I still had German plates I had trouble two times in 4 months: breakin attempt and a smashed window, but then the more carefully chosen parking places and/or the Swedish plates seemed to help, I had no problem in 1 1/2 years. sallepwr: I wish you that you will not have trouble despite the "ganska dåliga förutsättningar.. " Jag jobbar på min svenska (kommer från Tyskland)... |
|
|
20 000:- per år är den på för mig.. /Jimmy Länk |
|
|
dode: I think it depends on how much risk U are willing to take. The only time U need the "helförsäkring" is when U cause the accident or if some vandals damages U´r car. A nice sample of the M5 costs from 90´ and up. Quite a big amount if it gets totaled..... The "vagnskademoment" in the "helförsäkring" might cost U about 6-12 ´/year. 500/1000kr/month depending on age, neigbourhood and so on. The theft part in the halvförsäkring costs about the same. So I would not go without it. But it´s u´r call. |
|
|
dode: Märkta rutor makes no differense at folksam anyway, but immobilizer gives me 500/year discount. Don´t just go for länsförsäkringar, quote all larger insurance companies. On my car it differs from 7400 to 18000/year..... |
|
|
Hubbe325: Yeah, I guess a helförsäkring seems to be a good idea. When I browse the forum it seems everybody has helförsäkring... There's one more thing I would like to know: Let's say somebody steals a car, drives around with it and thrashes it quite much. Then the car is found and given back to the owner. Would the damage be considered as vandalism and therefore not be covered by a halvförsäkring? Thanks! Torsten --- Jag jobbar på min svenska (kommer från Tyskland)... |
|
|
It is a result of theft and will be covered by halvförsäkring. "theftdamage". It is also valid if someone tries to break into u´r car and causes damage to locks, doors, glass etc. No concern is taken if they get into the car or not. But if someone thinks it is a good idea to scratch every inch of the paint it is not included. Then u have to have "vagnskada" (the difference between half and full insurance.) |
|
|
Tack, Hubbe325, jag tror jag har fattat det nu :-) Nu gäller det ringa runt försäkringsbolag... --- Jag jobbar på min svenska... |
|
|
Hej dode. Om du försöker bättra din svenska så hoppas jag att det inte gör nåt att jag skriver på svenska;) Jag har varit med om alldeles för mycke för att kunna känna mig säker med att parkera min bil utomhus, pga inbrott.. Tyvärr är det vanligt att bilarna blir repade, så fort de glänser mer än vanligt.. Detta hjälper inget larm emot.. Men har du larm så tror jag att du kan känna dig säker på att ingen stjäl din bil. Då har de rattlås+ ett tjutande larm de ska förbi, och det är det oftast inte värt! Men ett larm kostar 2500kronor, monterat i bilen, så det är ingen dum ide.. Helförsäkring är det bästa alternativet. Visst är det dyrare, men skulle det hända något kommer du inte att ångra dig! En kompis till mig fick backspeglarna till sin M3 stula 3 gånger! En annan kompis har fått 2 st bilar repade, jag har fått en bil repad, och haft 4 inbrott! Som Hubbe325 skrev, ring runt till alla bolag. Jag kom fram till att länsförsäkringar var billigaste alternativet för mig.. Lycka till med ditt M5 köp, vill du ha hjälp med något, maila mig! |
|
|
Hi sallepwr and others I'm happy if you write in Swedish, to read is no problem but write and especially speak, well... Luckily I have a garage (but only flerbilsgarage), so maybe I don't have to worry so much that somebody scratches or something like that. I don't know how expensive the "average" skadegörelse is, if it's worth paying 4.000.- per year for the vagnskadeförsäkring plus maybe 5.000.- everytime something happens... well let's see what the f-bolag offer me. If it will be 14.000.- like what you pay I think thats much but I agree it's acceptable. About larm, I guess you know that your M5 has an immobilizer with some sort of larm? Unfortunately it's very easy to workaround it when you are not in a hurry, that's quite a pity, a design bug in my opinion! But better than nothing, until you have your real larm I would say! Or do you have it already? Thanks for offering me help with the M5 köp! BTW, I know somebody in Munich (that's where I come from) who sells mainly Alpina and M. His cars are really very good and he has reasonable prices, I know that from my own experience and from everybody else I know who has bought a car from him. I'll definetely buy there again! Ha en bra helg allesamman! --- Jag jobbar på min svenska... |
|
|
Hej igen. Jag har ett orginallarm, det stämmer. Samt att jag har immobiliser i färddatorn. Dock känns det bättre med en annat larm. Jag ska få ett monterat nästa vecka! Och kom ihåg en annan sak ang helförsäkring.. Den täcker dina kostnader vid en olycka då du varit skyldig.. Det är inte bara skadegörelse den täcker.. Hör av dig när du köper bil! |
|
|
Hej och hå... Jag tror jag sätter i halsen. Priserna ni mummlar om här måste gälla där nere bland betong gettona (Sthm) Jag har en 525i-91 och är 21år nu. När jag köpte den i augusti så skrev jag den på mig först men tyckte det kostade multum 11360:-/året för helförsäkring med folksam assistans. Skrev snabbt över den på pappsen och vipps så kostade samma paket "bara" 4500:-/året Men då bor jag i ödemarkerna (typ Bollnäs nästan) så det skijer väl bara därför... |
|
|
zebrastock: Well that's how it is when you live in Malmö. Seems to be the most expensive place to insure a car in whole Sweden :-( --- Jag jobbar på min svenska... |
|
| Ja, det verkar inte bättre... Sprid ut er i hela landet så fördelas priserna lite och så får vi lite sällskap av vettigt folk här på obygden. | |
|
Om ni Malmöbor tycker det är dyrt med 14000/år för M5:an så har ni inte ens en susning om vad vi runt Sthlm betalar... Jag är 29, bor i villa med eget garage, 11 års prickfritt bilägande, dessutom 2 mil norr om stan och för mig skulle M5:an kosta runt 23-25´ år.... M3:an ännu mer, så jag får nöja mig med en med lite mindre motor, betalar ändå över 10´år.... |
|
| JAg tycker inte att 14000 e mycke iallafall.. Men det är 23000!! Trodde att min skulle landa på det.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.