AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.461

Bilen svajar!

Fr
65
Fredrik G
340i xdrive F31 M-sport Glaciärsilver
Var och hämtade min nya bil igår, en 320 Touring -02. Var naturligtvis helt överlycklig tills jag kört ca 2km då jag började känna att bilen svajar. Ungefär samma känsla som om man har väldigt lågt lufttryck i däcken. Ingen respons alls på små rattrörelser men vrider man bara lite till blir bilen kraftigt överstyrd. Provkörningen gjorde jag på sommarhjul, men vid leverans monterades ett nytt set vinterhjul. G Y UltraGrip 500 dubbade. Någon som känner igen detta?

FG
Precis så blev min också efter jag fått på vinterdäcken... vill ha tillbaka mina sommardäck.
Fr
65
Fredrik G
Tack! Alltid skönt att veta att man inte är ensam.
Har du provat med andra vinterdäck? Vilka vinterdäck har du?

FG
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det var en annan tråd om detta på E46:an. Där försvann det vid byte av däcken. Begär att få andra däck till bilen.
Hur var underlaget? Temperatur? Lufttryck i däcken? Last?

Micke
Fr
65
Fredrik G
Det var 3 minusgrader men torr asfalt. Lasten verkar inte spela någon roll, det svajar lika mycket ändå. Lufttrycket samma i alla hjul, runt 2,5 kilo och det är ju inte för lite i alla fall.
Kan tillägga att bilen bara gått 1000 mil så någon förslitning borde det ju inte vara fråga om. Om det nu är däcken, har någon nåt tips om ett kursstabilt vinterdäck, dubbat 16"?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lufttrycket i främre däcken skall vara lite lägre än bakdäcken.

Om jag inte minns fel kör jag med 2,2 fram och 2,6 bak.
Dvs lite över lufttrycket som rekommenderas för "ingen last och låg fart".

Visst, lite mer svajjigt än med sommardäcken är det, men inte katastrofalt.

Påtala detta fenomen för säljaren och be dem fixa det! Kan vara däck som inte "trivs" med bilen eller kan det kanske behövas en fyrhjulinställning...

(Jag har Michelin 15" dubbdäck).

Mvh
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Vissa vinterdäck kräver ca 50mil inkörning. Se till att köra av dem ordentligt i ett par mil, alltså inte aggresivt utan kör lugnt och inte över 100. Då sätter sig dubben och du sliter av det yttersta lagret gummi på dem som säkerligen torkat en del från att däcken tillverkades.
Felet ligger säkerligen inte i att däcken är dåliga, men många vinterdäck behöver den här behandlingen för att må bra.

Hoppas at det löser dig/ Johan
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Kan tillägga att däcken du har är ett bra vinterdäck, otroligt fint fäste i snö och på is jämfört med många andra. Har kört dem på en företagsbil i vinter... funkar kanon!
Prova med att sänka lufttrycket till c:a 2 kg. Det kan vara så att du åker på dubben, dvs. att gummit inte når ned till asfalten.

Micke
Fr
65
Fredrik G
Har låtit en testförare på Pirelli (snacka om drömjobb) testköra bilen och han var helt övertygad om att det beror på däcken. Han tyckte nog att man gick lite väl långt ibland för att få ett bra däck just i vinterväglag, något som innebär att man blir tvungen att offra egenskaper på torr väg. Så jag tror dig, Johan, när du säger att man har bra fäste på snö och is.
Hur som helst skall jag åka till BMW idag och se vad de kan göra. Skriver några rader senare och talar om hur det gick.
Adder
hehe,

påminner lite om min erfarenhet med min bil - jag hämtade ut den i februari för två år sen, hade provkört en likadan på hösten.... Det blir lite skillnad när man provkör en bil med m-sport paket och conti sport contact2 med 225/45/17 + 245/40/17 på sommarn och sen hämtar ut den med dubbdäck.

Jag personligen vände efter två mil tillbaka till försäljaren, övertygad om att det är nåt fel på bilen.

Det *är* däcken. Man kan inte vara 100% säker tills man provkört den, men hyfsat nära iaf...

Tänk på hur positivt överraskad du blir när du sätter på sommardäcken igen - känns som att ha en ny bil.

Mvh /A
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Kontrollera hjulvinklarna bak. Toe-out på bakhjulen ger upphov till precis det beteende Fredrik G beskriver.

Harry
Fr
65
Fredrik G
Kom äntligen iväg till BMW och blev väldigt väl bemött, speciellt av mekanikern som provkörde bilen. Detta var på BMW i Göteborg som jag hört och själv erfarit att de inte är bäst ivärlden på kundrelationer. Fick själv avgöra om jag ville ha nya däck och vilka jag ville ha, efter att vi konstaterat att inget var fel på bilen.
Det var som en helt ny bil efter att jag bytt till Pirellis odubbade Snowsport.
Slutsats får vara att GY UltraGrip 500 borde inte få säljas till någon som riskerar att köra på bar asfalt med dem.

Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.