AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.211

Den bara lägger av! (M5 3,6l)

Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Jag har en M5:a E34 1990 3,6l
För några dagar sedan märkte jag att både vid körning och tomgång lägger bilen bara av... Det blir inget bludderljud som beskrivs i Länk utan den lägger som sagt bara av. Tomgången går klockrent tills den stänger av sig själv.

Vid körning rullar den ju redan, så den puttar igång sig själv med ett fasansfullt ryck när motorn går igång igen.

Vad kan detta bero på? Verkar som det blir sämre när den uppnår värmen...
Är det bara motorn som lägger av eller bryts strömmen i hela bilen?

Mvh
Patrik
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Motorn lägger av. Är bilen på rull är ju tändningen på och den rullar igång sig själv. Det är inga problem att starta efter den lagt av (oftast). Varken på rull eller efter den lagt av på tomgång
Testa och byt styrdon om du känner någon med likadan bil.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Tändspolen? Det kan vara en av kablarna till den..
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Fast den bluddrar inte eller någonting... Den bara lägger av tvärt och sedan när man vrider om nyckeln startar den utan problem...
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
kolla så att du inte har nåt glapp i tändnings låset, och prova att mät om du har spänning till tändspolen. det kan ju vara nåt sånt efter som den verkar gå klockrent när den går

lycka till
Jag kan bara meddela att min funkar igen efter k-sprit.

MVH
Andreas
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
bayrischemotor: hade jag vart som du så hade jag gått och köpt en lott.... om du har sån tur. den som ändå hade det, jag lämnade in min på bmw idag har tröttnat på att leta fel nu, måste ju få ett slut på eländet nån gång. återkommer i ärendet när jag vet nåt mer ...
Pettan:

Ja du man är rätt nöjd. Hällde i k-spriten på kvällen, följande dag startade motorn galant, inga problem vid gasande. Kan ju peppar,peppar komma tillbaka? Det var dessutom -7grader då jag startade den i förrgår, medan då den hade krämpor var det +3. Kan ju vara kondens nånstans som visar sig när det blir +grader igen, men iallafall verkar den funka. Som jag beskrev i mitt inlägg då så blev ju bilen bättre efterhand jag körde...kondensen i bensinet minskade?

Hoppas BMW löser det åt dig:)

Lott, ja det skulle suttit fint:):)

MVH
Andreas
Kan det vara bensinpumpsrelä:t som har en liten kallödning?

Känner igen symptomen från min BMW 323i -86 som jag hade tidigare.

/vazzen
Grusse
eller styrdonet som har en kallödning. Min kompis hade exakt samma fenomen på sin M3:a och det visade sig vara en kallödning i styrdonet.
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Men då tycker man att den borde lägga av helt någon gång...
Vad tusan är styrdon då?
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Såg idag att förddatorn fick fnatt samtidigt den lägger av... Var sitter den? Finns 2 saker jag misstänker... en stor grej under säkringslocket och en som sitter under ett lock man måste skruva loss... hur mycket kan en ny dator kosta?
Den sitter på högra sidan vid brandplåten under huven. 4st skruvar, där finns 2st "datorer" Ena motorstyrning, andra allt annat. Kan vara en Text på motorstyrningen: Bosch Motronic 0260350200 typ.

MVH
Andreas
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Vad är det för något som sitter med en röd och en grön kontakt framför det gigantiska Hella reläet bland säkringarna? kontakterna ser ut som IDE kontakter, fast lite mindre.
Motorstyrningen är på andra sidan.

MVH
Andreas
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Jojo... jag bara undrar vad det är för dosa... Jag förstod att motorstyrningen var i den som man skruvade loss...
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Ingen som vet vad det är för dosa?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.