AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
997

Ryker och sprutar vatten - startar ej

Hej! Jag har en 535i som jag har haft i ett år nu och den har funkat utan problem. För en vecka sedan började bilen att ryka som bara den. Bilen gick utan problem i alla fall. Ett par dagar senare vägrade bilen helt att starta. Jag bogserade bilen samtidigt som jag hade tvåans växel i för att "blåsa ur" bilen från otänd bensin. Efter ett tag så startade bilen, men gick hur dåligt som helst, säkert bara på några få burkar. Efter ca 5 minuters körning började bilen att gå riktigt bra igen och jag var glad igen. Jag lade märke till att det riktigt sprutade ut vätska (ej lukt av glykol) ur avgassystemet. Vid hård gas så stod det som en kaskad av vätska som sprutade flera meter. Efter ca 15 minuters normal körning så avtog det att komma vätska ur systemet.
Bilen gick helt normalt i ett par dagar, men nu står den på parkeringen utan att tända alls. Har någon några förslag var man ska börja att titta efter fel?

Patte
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det är ingen som jävlats med dig och sprutad in vatten i avgassystem??? eller tom i bensintanken??? Men då borde den nog inte startad! Kollat tändstiften??? Hur ser olja ut??
Hör av dig!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Jo kolla även i "sök inlägg" Och se om det finns nåt liknande problem!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Har du allt kylarvatten kvar?
Bara så man kan utelsluta detta.....
Jag kan tyvärr inte kontrollera någonting just nu på bilen. Den står i ett parkeringshus efter motorstoppet. Pakeringshuset ligger ca 5 km från mig och jag vet i fan hur jag ska få bilen därifrån. Man måste åka i små trånga gångar i detta parkeringshus för att ta sig ut. När inte motorn går så är det an aning jobbigt att styra och bromsa. Jag ska dit i morgon för att se om jag kan fixa det på något vis. Man kommer ju inte heller in i husen med snågon större bil att lifta upp den på... Jobbigt läge!! Jag skriver igen när bilen är hemma hos mig.

Patte
Förlåt för alla felstavningar... jag såg dom efter inlägget!!

Patte
Th
1
Thief
540iA -97
Hade samma problem för ett tag sen på min 535i, då var det topphaveri, en liten spricka vid 6ans cyl, Kolla kylarvätskan, finns allt kvar ? bubblar det i expansionstanken ?
Är slangarna till kylaren extremt hårda ? Du skall kunna klämma ihop den grova helt om det är normalt.
Nu har jag bogserat hem bilen och tittat lite på den.
Jag kan konstatera följande...

1. Kylarvätska finns kvar i rätt mängd.
2. Oljan ser fin ut ,inget vatten där.
3. Jag kan klämma den grova kylslangen helt utan problem.
4. Bensin finns i tanken (20L)

Jag har tyvärr inte kunnat kolla tändstiften, men ska försöka göra det i morgon. Det är svinkallt ute och jag har inte längre något garage.
Under bogseringen lät jag 3:ans växel ligga i ,med tändning på, vilken resulterade att bilen startade. men rörde jag på gasen så dog den omedelbart.
Kan jag ha sådan "tur" att det är tändstiften tro?

Jag bör nog tillägga att jag två dagar innan haveriet så bytte jag insugsslang mellan luftmängdmätare och insug ,då den var trasig och drog in tjyvluft.

Jag hör av mig i morgon angående tändstiften

Patte
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Har du försökt hella i K-sprit i tanken??? Testa det med!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Ahhh... det luktar inte bensin när jag försöker starta bilen. Låter startmotorn snurra i ca 30 sec och ingen bensinlukt!!

Ska prova med startpray och kolla filtren.

Patte
Hej alla igen!

Glömde att tala om vad det var för fel på bilen.

Tändlägesgivaren var trasig och jag köpte en ny.
Gnistan kom då omedelbart till tändhattarna (uppmätt)
Ingen gnista i tändstiften.
Bytte stift och bilen går jättebra nu.

Att den rök så f***t var säkert bara kondens eller något.

Patte
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
tändlägesgivaren säger du , vart sitter en sådan ?

/Mvh Göran
Den är monterad på kamremskåpan på ena sidan av svänghjulet.

Patte
Kamremskåpan !?!
Dessa motorer har ju Kamkedja :

Billy B-10
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.