|
|
|
|---|---|
|
Hej Har nyligen köpt en 328-96 och har en aktiv baslåda (Sony XS-AW200X) som ligger hemma med alla kablar som behövs. Som jag har förstått det ligger batteriet i bakluckan och den enda kabeln jag behöver dra från stereon är lågnivå+remote. Det tar emot att börja riva i den vackra cockpiten :) , så min fråga är hur svårt är det att dra kabel i en e36 limo? dela med er av era erfarenheter... mvh kristofer | |
|
enklaste vägen blir oftast att dra kablaget ner vid kickpanelen och sen vidare bakåt längs med tröskeln, under baksätet och in med dom i skuffen.. _________________ who dares wins... |
|
|
aha, tack för hjälpen, mvh doffe |
|
| Jag tänkte göra precis det och har fått bort nedre dörrlisten, baksätessitsen mm. Men hur i he***te får man ner lågnivåkabeln och remoten från stereohålet till dörrlisterna. Det är ju helt tätt överallt innanför stereohålet! Vad måste bort för att komma åt och leda ner kablarna första biten? Vilken sida är bäst, förar- eller passagerarsidan? | |
| Det är ganska lätt att komma åt att dra kablar från stereohålet och vidare på passagerarsidan, men då måste du plocka dän handskfacket och panelen under. Inga större problems dock, det sitter med 8 skruv sammanlagt. Handskfacket sitter med 6 skruv; 2 i ventilationsgallren, 2 precis under gallren precis i lucköppningen och 2 vid gångjärnen. | |
|
Ok...jag var på handskfacket, men trodde de 2 skruvarna vid gångjärnen var till enbart dem. Fick alltså inte bort det, plus att det strulade med låsmekanismen som inte fungerade ett tag så då tappade jag sugen och tänkte att jag lika gärna kan fråga här innan jag demonterar hela inredningen. Får ge mig på det igen i morgon! =) |
|
|
JAg skulle demoterat allt och dra det snygg på en gång. Man ska inte gå genvägar. =) Varför rulla på 19" när det finns 20" |
|
| Klart jag skall göra det snyggt, men man vill ju inte börja skruva bort fel saker i onödan. Bättre att slänga in en fråga här så de som gjort det förut kan tala om vilket sätt som är bäst. | |
anted |
Dra inte lågnivå på passsagerarsidan då batterikabeln går där och kan skapa störningar. Lättast är nog att dra den genom mittkonsollen. Det är ett helvete att få på nedre dörrlisten om du väljer förarsidan. |
|
Skall du ta bort handskfacket finns en lurig skruv. Bakom handskfacksbelysningen sitter en bult (tror det var en 10 mm skalle) som måste lossas. Belysningen sitter med snäppfästen, lossa i den främre änden först (alltså den som sitter längst in i handskfacket). |
|
anted |
Man behöver inte lossa ngn bult för att ta bort hanskfacket, inte i en coupé i varje fall. Det är bara som freddan sa: bara några stjärnskruvar som måste lossas! |
|
"Det är ett helvete att få på nedre dörrlisten om du väljer förarsidan." Man kan klippa lite i plasten på listens undersida så att det blir platts för kabeln, då går det lätt att montera tillbaka och den sitter snyggt som den ska. att dra i mittkonsolen är inte så dumt men det kan vara lite klurigt att komma från handbromsen rakt bak till baksätet, jag fick stoppa en ståltråd först och sen draigenom kabeln med den.. |
|
| Skönt att slippa den där bulten. Jag hade förut en 328-96 sedan och där fanns den. Det är ju möjligt att det hade att göra med någon extrautrustning som tvingade fram en något modifierad infästning. | |
|
Jag drog också lågnivå+remote genom mittkonsollen och sen under mattan. [BMW är inte en bil, det är bil som är en BMW] |
|
|
Blev mittkonsollen för mig med! Bulten i handskfacket fanns på min bil också. |
|
|
Hurdrog ni via mittkonsolen??? kan man få en utförlig beskrivning från början till slut? har varit där o tittat men det verker jävligt bökigt... hur trycker jag in dem under stolarna där bak? hur komer den under mattan? syns den då? o hur får jag ner första biten från stereon ända ner till själva mittkonsolen, kommer växelspaken va ivägen? många frågor nu... som sagt.. en HEL beskrivning om det går???? Tack ;) ----------------------- Min Bimmer: Länk |
|
|
skall dra i min e36 imorrn också...i e30'in var det lätt att dra vid tröskeln på förarsidan, men ni rekommenderar mittkonsolen? tittade lite på det idag och det ser inte så svårt ut, dock ser skarven mellan mattorna lite lurig ut, vill ju inte att kabeln skall synas! MVH Johan K |
|
|
ja underbart... har startat en ny tråd skriv gärna där hur det går o vilka tips du kan ge.. är väldigt intresserad av att dra i mittkonsolen... nya tråden... Länk ---- Min Bimmer: Länk |
|
|
så, har nu dragit mina kblar! remote och lågnivå drog jag i mitten..gjorde som såhär att jag tog loss handsfacket och passagerarstolen annars var det svårt att vika upp mattan runt kardantunneln då där är så mycket ljuddämpningsmaterial i den så den var så styv! drog kablarna in under baksätet, sen vika undan mattan och dra igenom där, så man kommer ner under golvmattan! sen är det lite svårt...lossade mittkonsollsdelen som sitter runt handbroms och kasettfacket och det, bara så man kan lyfta upp den, sen skar jag upp ett större hål i mattan under konsollen så det skulle vara lättare att få igenom kabeln! lite pill är det, antagligen lättare om man har ståltråd eller nåt att dra igenom kablarna med...sen lägger man kablarna under konsollen, den främsta delen där stereon sitter i, där kan man trycka upp kabeln under kanten utan att behöva lossa nånting ligger perfekt! sen bara leder man in kabeln till stereon..funkar bra! handsfacket sitter med 2 skruvar bakom dom övre ventilationsgallerna också, lätt att missa :) jag har ingen passagerarairbag så jag vet inte om det är lika lätt om man har det! tog tyvärr inga bilder under dragningen vilket jag ångrar :( om du undrar något så skriv här eller maila mig! MVH Johan K |
|
|
fan va bra! låter som lite pill men det ska nog gå... undrar jag nåt så skriver jag! ;) ---- Min Bimmer: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.