|
|
|
|---|---|
|
Pratade med en erfaren BMW meck om att trimma och nämnde sportavgassystem. Då sa han: "De kommer knappt ge nånting, låta lite roligare kommer det att göra. Original avgassystemet på bilen är väldigt bra och har ett sorts spjäll som öppnas och stängs för bästa effekt/flöde. Ett sportluftfilter gör knappt nåt heller, så det bästa du kan göra är att chippa" (ungefär översättning av mig) Kan någon ge mig lite klarhet? Vad är det för spjäll i systemet? Vad har ni för egna erfarenheter? mvh kristofer | |
|
Effekt mässigt hade BMW mecken rätt. Sportavgas ger ett häftigt ljud, nån häst får man också, t. ex Eisenmann SuperSound men inte mycket. Luftfilter ger effekt på trimmade och framför allt turbo bilar, ej vanliga insug. Chippning upplever alla olika verkar det som, en del är nöjda andra märker inte en minsta skillnad. Det här med spjällen får nån som kan berätta mer om! =) /Manray/ |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det sitter ett spjäll som dämpar ljudet på tomgång, det är vakummstyrt från insuget och öppnar när det gasas:)) 3 serien har ju en ganska trevlig ljudnivå som standard. E39 är inte så kul med standardsystem. MVH Hasso Länk |
|
Ok, nu är jag lite klokare... Så först chip, sen möjligtvis 325 insugsrör, sen kompressor lr turbo (lr m3) ska va snabbaste vägen till effekt om jag förstått det rätt. (snabbt å snabbt ;) tack mvh doffe |
|
Cartén |
Jag bytte nyligen avgassystem på min 328 CI - 00. Jag tycker nog att jag märker en viss skillnad. Bilen drar lite bättre på högre varv känns det som. Kan vara väldigt marginellt och kanske påverkas man av att bilen låter lite sportigare. Men jag tycker nog att bilen känns lite piggare. |
cdabox |
Är det inte så att har du ett fett luftfilter som ger in mer luft i motorn, så behöver man ett avgassystem som kompenserar detta åt andra hållet, mao avgaserna ? Ju mer kall luft ju mer hästar..... |
|
jag hade nog lite flyt tror jag, hittade ett eisenmann på skroten för 1000 spänn som bara var 1,5 år... Hoppas nu det inte låter för mycket. bild: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.