AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
651

Kraftigt brölande ljud! (inte hål i avgassyst)

Har en 525i - 88 sen 1 vecka tillbaka som börjar bröla, brumma kraftigt o högt mellan ca 4500 till 5100 varv, hörs mest vid motor brommsning. Motorn spinner fint till ca 4500varv, efter 5100 varv ylar den härligt igen.

Bilen har gått ca 16000mil (torde inte vara mätarfusk) o full servad hoss BMW.

Någon som har en aning om vad som kan va orsaken till detta. Man kan ana en viss liten vibration (i ca samma frekvens som motorvarvtalet) i växelspak o ratt samtidigt som brölandet.
Resonans i systemet? Brukar både kännas och höras ordentligt.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Det är med största sannolikhet innehållet i slutburken som rostat sönder, det gör det med tiden men det märks inte utanpå.
En del gillar då det "brölar" jag gör det inte, hade samma problem på den tiden jag körde 525:an. Stå ut med "brölet"
eller byt slutburk.

NoFear
Vad menar ni med resonans i systemet och hur åtgärdar man det i såfall? Med slutburk antar jag du menar bakre ljuddämparen?
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Innehållet i bakre ljuddämparen är sönderrostat och urblåst, därav "brölet", dvs det som dämpar avgasljudet är borta.
Köp ny burk, orginal eller pirat det avgör Du själv.

NoFear
Jag hopps att det e så enkelt, men ljudet är högre vid motorbromsning och uppkommer bara mellan 4600varv - 5100varv, och har även en stark mullrande vibrerande karaktär. Har inte sett något annorlunda i luftburken, allt verkar vara normalt där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.