AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.164

varvar ej över 3000rpm 323i-86

Pe
5
Peter S
323i-86
Hej. Min 323-86:a vägrar varva över 3000 varv/minut. Efter 3000rpm missar den bara. Följande är gjort: nya tändstift, nytt fördelarlock, rotor, luftfilter, bränslefilter, tändmodul, bättre begagnad luftmängdsmätare. Fördelaren är kontrollerad och vakumklockans membran är helt och vikterna till centrifugalförställningen fungerar som de ska. Med inkopplad stroboskoplampa ser det ut som om tändningen hänger med och ej missar. Jag trodde då att jag kunde utesluta tändningen och koncentrera mig på bensintillförseln. För att prova om den reagerade på mer bränsle sputade jag in startgas när motorn gick på fullvarv, 3000rpm. Under detta varvtal gav testen önskat resultat, alltså en varvtalsökning. Med motorn på 3000rpm kunde ingen varvtalsökning konstateras. Alltså tändningsproblem!?
Kamaxeln låter inte onormalt och borde kunnas uteslutas.
Är det någon som har en ide?
Mina är slut.

kan de inte vara så att toppen läcker då?
Pe
5
Peter S
323i-86
Tanken har inte slagit mig. Om toppen läcker så mycket så att motorn ej varvar bör läckan vara ganska stor och bör synas antingen i kylvattnet ( bubblor från avgaserna) eller i oljan.
Jag undersöker detta i morgon.
Tack för tipset!
/ Peter

gör det..men kolla även färgen på oljan är den lite grå-aktig så är de teckan på topplocksfel...blir din bil ofta varm förresten?
Visa användare
42
Marshal
Projjekt etretti
Kom problemet helt plötsligt eller efter att du hade mekat med något?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Har du kontrollerat bränsletrycket?
Kan vara bränslepumpen som håller på att ge upp.

Mvh Håkan
Pe
5
Peter S
323i-86
Bilen blir aldrig varm utan håller sig alltid på driftstemeratur.
Motoroljan har helt normal färg. Det verkar inte heller komma avgaser från kylsystemets expansionskärl.
Felet dök upp helt plötsligt.
Jag mekar aldrig med bilen, den har gått 21500mil varav jag har kört 3000mil utan problem.
Jaq har funderat på bränsletrycket, därav testet med startgas.
Efter testet var jag beredd att utesluta bränsleproblem men jag kanske gör ett tankefel.
Jag får väl skaffa utrustning för att kontrollera bränsletrycket så att jag kan utesluta det.
/ Peter

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser stiften ut på respektive cylinder? Tändkablarnas skick?

Kom problemen innan eller efter bytet av alla delar?

Skulle kunna vara så att kamaxelremmen har rappat över en kugge och är i ofas med tändning och cylindrar!?

Mvh
Pe
5
Peter S
323i-86
Stiften ser bra ut och är dessutom nya. Tändkablarna ska jag mäta i morgon när motorn är kall.
Bytet av alla delarna berodde på att motorn inte varvade.
Eftersom motorn varvar perfekt upp till 3000 rpm så tror jag inte att kamremmen har flyttat sig. BMW bytte kamremmen för c:a 3000mil sedan.

hmm...konstigt fel asså!! men de lär väl inte vara tändkablarna eftersom de fungerar bra innan 3000rpm...men blir de bara heldött efter 3000rpm lr går den över ibland å ibland inte?
har du lysnat om de pyser nånstans i motorn då?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du kvar de gamla stiften? Hur såg de ut i så fall? Skillnad mellan cylindrarna?

Tänkte att man kanske kan se om det är någon/några burkar som inte hänger med riktigt när motorn kommer upp i varv. Kan vara bra som utgångspunkt för vidare felsökning...

Mvh
Jag hade samma problem för många många år dedan på min 323i - 81a, bytte också allting tyckte jag och lämnade till och med in den hos en verkstad när den la av helt, de bytte tändmodulen samt div filter och tog 7000:- spänn..bilen var väl då värd kanske 25000:- ..:( ..Funkade i två dagar...sen var det samma sak... vekstan slog ifrån sig och ville inte lämna garanti...jag sålde bilen till en kompis, han bytte hela insprutningspaketet samt alla tändelar..sen gick den som en klocka igen. Han trodde att det var nån elektronik som slog ut varandra..typ ett moment 22 fel.. så det blev inte riktigt bra förren allting byttes på samma gång..
gi
77
gizzmo123
325ia -92
318i -88
318i -85
320ia -87
jag har prisis sama fel.
svintoleffe
När min bil inte gick över tr tusen varv då var det luftmängmätaren som var paj.
Så jag köpte en ny sen dess har bilen fungerat.
koppla bort luftmängdsmätaren och kolla hur den beter sig då. Beter den sig likadant så är det troligen den det är fel på.

Letar tråg + pickup från e34 m50 (igen)
Pe
5
Peter S
323i-86
Hej.
Efter mycket huvudbry har jag hittat felet. Efter kontrollmätning av trottelpositionsgivaren glömde jag att sätta tillbaka kabeln och vid nästa provstart fungerade motorn som den skulle. Så snart jag kopplar in givaren varvar ej motorn. jag lagade även ett luftläckage mellan luftmängdsmätaren och gasspjället men det verkar som om boven i dramat ät trottelpositionsgivaren.
Nu är bilen till salu. Annons kommer till helgen.
/ Peter

gi
77
gizzmo123
325ia -92
318i -88
318i -85
320ia -87
hej hur ser den ut ? och var siter den
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
trottelpositionsgivaren? Är inte det nåt man bara har på förgasre???

deejaywasp: Det kanske var därför bilen inte fungerade som den ska? :-)
//
129
//M
BMW 323iM TIC
Trottelpositionsgivaren sitter under spjället!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.