AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.651

325 e30 långmilare

Sida 1 av 2
Bör man akta sig för långmilare ( ca 25k mil + ) av BMW 325 e30´or. Det är förstås olika beroende på servicar och sådant, men kan man säga något mer generellt om hur länge de kan hålla?
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Går motorn bra så ska de väl inte vara något problem.. varför ska en som har gått kort vara bättre en som har gått långt ..Beror helt på vem som har haft bilen....

Mvh

klart att ett motor som gått mindre är fräshare,i dom flesta fall iaf...men om motorn är bra skött så är 25000 mil inte mycket,kan köra de dubbla om man sköter den!
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Kamaxeln i M20-motorn är väl det första man ska kontrollera,dessa brukar kunna bli väldigt slitna,speciellt om det har varit långt mellan oljebytena. Lyssna efter tickande från ventilkåpan,ibland kan det räcka med ventiljustering för att få bort en del tickande,men helt tyst blir det sällan om bilen har gått 25000+ mil.
Om bilen har dålig servicedokumentation så tänk på att kamremmen ska bytas var 6000:e mil.

Använd även sökfunktionen här på forumet och skriv 325.

//Jörgen

325 iX - "weather or not"
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min har gått ca 27000 mil, mätaren sägs ha varit paj innan min ägo oxå. Samma mek som haft bilen i 12 år så han kan den!
Serviceboken är komplett. Å jag byter olja ofta.
Lyssnade faktiskt nyss och tyckte det tickade lite väl mycket. Så jag blir lite orolig ibland. Men den går ju gudomligt bra?!

Tror inte det är nån större fara att köpa en långmilare, bättre med en fullservad 25k än en slarvigt skött som gått 15k mil.

Sen har jag hört att raka sexor är den mest slitstarka motortypen? Kan man säga så eller?

mvh

Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Det är en så gammal bil så dokumentationen är inte av så stor vikt enligt mej. Bättre att bedöma bilen efter skicket och vad som är gjort de senaste åren. Mil är inget man behöver vara rädd för.

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
"mest slitstarka motortypen" ? Utveckla gärna resonemanget.

//Jörgen

Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
LazerEye har du skaffat körkort en ??

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Speddy: Jo de e alldeles sant!
Men det känns ju betryggande ifall man har en full servicebok.

Teres:
Nä på fredag,om ja klarar de såklart...hur visste du att ja höll på å ta det?
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Jo men det säger inte så mycket. Min far fick ras på motor & låda i en ny Mitsubishi efter 2år och 11'mil pga av att verkstan hade skitigt i att serva både motor och låda. Den hade fullstämplad bok.

Men det är en trygghet, framför allt när man ska sälja. Men när du står där med rasad motor hjälper det inte så mycket. På en bil med 25' mil så är det inte bara motorn som kan gå sönder/slitas. En E30:s farligste fiende är rosten. Jag skulle hellre köpa en som tickar i motorn än en som är rostig. ´Motorn kan man åtgärda men rosten har man oftast förlorat mot om den har fått fäste.

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
ThomasPersson
Ta en ordentlig titt på kamaxeln genom oljepåfyllningshålet. Jag köpte en 320 -87 som hade gått 10000 mil. Motorn hade tickande ventiler. Förra ägaren hade bytt kamaxel och vipparmar, men han hade inte bytt oljeröret som smörjer kamaxeln och inte hade han skött oljebytena. Eftersom bilen bara hade gått 800 mil sedan kambytet så trodde jag att jag bara behövde justera ventilspelet. Tji fick jag. Spåren i kamnockarna var 3 mm djupa. Det misstaget kostade mig ett antal tusenlappar och tandagnissel.
Om inte oljebytena är skötta så kan man förvänta sig en ganska sliten växellåda. (växellådsolja är jobbigare att byta än motorolja). Hoppas att jag inte har avskräckt dig. Var noggrann så är det inga problem.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
E30 med 25' mil kan väl inte kallas långmilare. 15 år gamal och 2' mil per år ger 30' mil. Jag TROR för egen del att de flesta under 15' mil är skruvade eftersom de flesta hade dessa miltal redan för 7-8 år sedan.
Min -88 har rullat 22' mil (äkta mil eftersom vi köpt den ny) trots att vi alltid haft en annan bil i familjen att fördela milen på, och därmed betraktar jag den som lågmilare.
Med ovanstående menar jag att du skall titta på skicket på bilen och inte stirra dig blind på ett osäkert miltal på en så gammal bil.

/Mats
visst är det bra om det finns dokumentation i form av servicebok/kvitton, men på en såpass gammal bil är det mer ett plus än ett krav enligt mig!

min bil har verkligen inte en fullstämplad servicebok, men det var mindre intressant i sammanhanget...jag kollade istället på skicket på bilen, och hur den kändes att köra. Det minst intressanta är just milen, för en bil som är 15+ år gammal har oftast gått en hel del och ibland även haft många ägare (jag är 25:e ägaren på min!) så det ingår i det hela!

Standard"fel" såsom rost och sliten inredning får man också räkna med! Jag säger såhär: skit i milen och serviceboken, bara ett plus om det finns dokumentation. Är skicket bra och bilen känns rätt så köp den!

min bil har en del YTrost som skall lagas samt lite tickande, annars inget fel!

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Liten korrigering. Kamremmen skall enligt spec. bytas var
8000: e mil eller vart 4:e år, vilket som nu kommer först. Att det sedan är KLOKT att byta var 6000:e mil eller ca vart 3:e år håller jag med om. Brusten rem = mardröm
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
jaså,är det 8000 mil ,okej då!

//Jörgen

Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Min bil har rullat 18000 mil och jag har alla besiktinigs papper så min mätare stämmer då =) fast sen om nån har bytt motorn kan man ju inte bevisa..

LazerEye hehe jag vet allt seru =) nja du hade snokat på min lunar förr .. så de var nå bekant över ditt kort ..

Teres:
snokat på din lunar? nä,de tror ja inte...sen så skulle inte du se om ja vart inne hos dig eftersom ja inte syns som besökare...så du måste fått de från nån annan stans
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
LazerEye de syns visst de om man är inne och tittar på folks kort så de så =P Du heter ju lika här som du heter på lunar ...

Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
det är ju bara att inse...
En E30 får t.ex.-87
det är väl inte så konstigt att dom hamnar över 25k + börjar ju få några år på nacken!

Tror inte det är några större fel med en Bmw 6:a som gått över 20

----------------------
King of the road
Teres:
Jo de syns om man inte kryssar i att man inte vill synas,så de är så de ligger till...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.