|
|
|
|---|---|
|
Jag bytte vattenpump på min E39 528.Efter det så vill fläktkopplingen inte lira..den går för fullt, jag tog bort plåtblecket som sitter i mitten o rengjorde hela bakom o så.Bakom blecket sitter det en axel (ca 2.5mm i dia.) som går att trycka in. Är det nån som vet vad axeln gör o varför den gå o trycka in... o vad blecket har för funktion... mvh matte | |
Paap Reeder |
Hej! Tror att det var mindre bra att ta bort blecket. Blecket är en termofjäder som skall trycka in den lilla knappen som i sin tur gör så att två vätskor blandas och viskositeten ökar och börjar dra runt fläkten. Av centrifugalkraften kryper så smeten isär igen o s v. Fläkten måste alltid förvaras monterad eller med blecket uppåt annars "rinner smörjan ut". Tror att Du måste investera i en ny viskokoppling. Kan Du ha spännt fjädern "bak o fram"? MVH /// Paap R |
|
JAg tog bort det lilla blecket undrade vad det var..*skr* den lilla gröna packningen trillade loss... satte tillbaka packningen och låsringen.. provade av nyfikenhet o trycka på axeln.. sen satte jag till baka blecket som den satt innan.. Har svårt att förstå hur nåt kunnat hänt... HA rdu nån förklaring??.. Skulle jag inte tryckt in axeln av nyfikenhet?.. men den ska ju tryckas in som du beskrev.... hmmmmm Hur menar du bak o fram?.. den sitter nu så att axeln är längst ut när den är still... så här (- förstår du.... matte |
|
|
På Länk o 5 serie sen motordelar o viskose-kobling kan man se närmare hur den ser ut... det går o förstora om du klickar på nån av de riktiga bilderna... Så har jag monterat den ,med BMW reserdelsnummeretiketten ut... men jag fick en fundering... om jag har böjt plåten för mycket... den kanske ska var med axelintryckt o sen av centrifugalkraften så ska den åka ut pga att plåten "böjer sig".... Ska gå till garaget o spana lite... |
|
|
Var o kollade lite.. KOm underfund med att den lilla cylindriska axel ska vara i intryckt läge som kall o sennär motorn blir varm o blexket böjer sig mer så åker den ut o drar meed fläkten mer o mer... Provade o ändra på böjjen och fick den då o sluta gå när den e kall... men dock började den efter ett tag o gå ändå... Man måste med andra ord hitta rätt tryck på axel genom o böjja plåtblecket rätt.. Kan ju ioförsig vara svårt... men man få ha tålamod... mvh matte |
|
Paap Reeder |
Hej! Var iofs ett tag sedan jag mekade med min fläkt men vill minnas att på min sitter det ngn form av justerskruv som är lackad. Principen med just blecket är jag rätt säker på att värmen från kylaren skall påverka blecket. Metaller utvidgar sig ju i värme varför den bör vara konkav innåt mot fläkten och när den blir varm trycker den ännu mer mot fläkten. Men .... det kan ju även vara precis tvärtom att den böjs utåt när den blir varm och på så vis släpper ut piggen. Måste kolla på min M70 visko imorrn. Man måste kunna justera "värmetalet" på nått vis. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej! Tittade på bilden. Under den där klutten i mitten sitter det väl en justerskruv .. nicht war? MVH /// Paap R |
|
tjena.. Nä på min så är det bara en cylindrisk axel ca 2.5 mm -3mm i diameter. Märkte igår att den går att ta ut helt (dra ut),men det ska man nog inte göra. Det verkar vara grymt känsligt detta.. lite olikt BMW tycker jag. Ska labba lite till när jag får tid.... lite jobbigt o höra fläkten hela j...a tiden. Tack så länge för din hjälp..... mvh matte |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.