AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
689

Vilken mototrolja?

Hej, är det någon som kan tippsa om vilken mototrolja som är bäst till min 525i - 88? Syntet eller mineral? Märke? Viskositet?
Hej.
Om du använder sökfunktionen så hittar du en hel del om detta!!
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Prova länken: Länk och klicka dig fram till din biltyp.
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
helsyntetisk 5-40 olja brukar vara ok att ha i...personligen har jag Shell Helix 5-40...den är fin...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
halvsyntet Valvoline durablend är mycket bra olja till rätt pris tycker och många andra säger det med! Inget skit utan kvalitetsolja finns hos Micro! Byte den sist på min gamla 525ia24v som ägs nu av min mor. Bytet gjorde jag sommaren 2002 och sist när jag var hos henne passade jag på hur oljan såg ut, blev förvånad nästan som ny och luktar inget brännd, gemför man den olja hon hade innan från Mobil så var den skit efter 1100 mil kolsvart och luktade..helt kast! Så testa den!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det har inte med kvalitet på oljan om den blir svart eller ej.
Oljor har olika reningsförmågor, Förmodligen så renade Mobiloljan
den smutsiga motorn, därav blev den svart och till förmån för den olja du slog i senare.Mobil är en av de bästa oljorna på marknaden , men inget säger att den ena är bättre än den andra så länge specarna är lika, lite olika egenskaper kan oljor ha men smörjeffekten är det ingen skillnad på så länge specarna är lika.
Valvoline går säkert utmärkt att använda likväl som 20 andra märken.Men till nyare motorer med långa serviceintervaller, använd en BMW longlife godkänd olja.

MVH
Hasso
Länk

Jag kollade med BMW själva och de föreslog Castrol SLX 10w-30 men den kostar (där jag kollade) 170kr/litern... lite väl dyrt...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Titta på kvalitetsklasserna och köp den olja som är billigast av de med rätt klass!

Välj en helsyntetisk olja med klassningen: API SJ eller SL, ACEA A3 då är oljan mycket bra.
Dessutom bör den helst vara klassad som BMW-special oil eller BMW-longlife oil.

Lämplig viskositetsklass till din motor skulle kunna vara 5W40, 5W50, 10W40, 10W50.
Tveksamt om du skall ha en olja med varmviskositetsklass 30, mht motorns ålder, den oljan blir rätt tunn och kan orsaka mekaniskt slammer i en motor som är sliten/gammal.

Här kan du välja och vraka mellan olika syntetiska oljor:
Länk

Mvh
Tackar för infon
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Hasso jo du har rätt igen, men egentligen vad jag tänkte på så oljan var svart visserligen det är ju bra för då renas motorn bra men tog man olja på fingrarna så känndes det inte bra, så det var edt jag syftade egentligen på men inte skrev ner det nogrannare sorry! För oljan ska väl kännas oljig i fingrarna eller har jag fel hasso?? Jag är ju ingen bilmekaniker!!! Ler**

MvH Bmw 4-ever

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.