|
|
|
|---|---|
|
Pardon my ignorance men jag har en fråga om när man beställer prylar från Tyskland. Den tyska firman lägger på 16% skatt på priset och hävdar på knackig engelska att jag på något sätt ska kunna få tillbaka dessa 16%. Nu är det väl så att inom EU ska man antingen: 1. Betala skatt i landet man köper i eller 2. Dra av skatten och istället betala i sitt eget land Det är ju liksom det som är problemet då vissa mindre nogräknade personer återkräver skatten i ursprungslandet men sedan inte betalar här i Sverige. Kan någon upplysa mig om att jag förstått detta riktigt ;) | |
| Det stämmer att man ska betala svensk moms på varor som beställs per postorder från utlandet och då få tillbaka den utlänska momsen, detta för att inte alla postorderföretag ska flytta till det eu-land som har lägst moms. Jag har dock ingen erfarenhet av hur detta fungerar i praktiken. | |
|
Handlar du inom EU så betalar du moms i det land du köper grejorna ifrån. Mao handlar du från tyskland så betalar du 16% moms. Hade du däremot beställt från USA så hade du kunnat köpa grejorna utan amerikansk moms men du hade fått betala svensk moms plus tull och administrativa avgifter. Ovan gäller privatpersoner. Köper du som företag från Tyskland så betalr du ingen moms i Tyskland men får betala svensk moms i Sverige. Hoppas att detta har rätat ut några frågetecken. /T.P. |
|
|
Det är som TP säger. Men om tysk firma säger att deras priser är exlusive moms då ska du lägga det på priset alltså 16%. _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
CoolBlueM3Coupe, få tillbaka dem kan du bara få om du har firma. och då får du betala dem i Sverige istället. Dvs bättre betala dem i Tyskland, och spara 9%. Annars instämmer jag med T.P. |
|
Detta var en bra tråd... undrarde själv nämligen... _____ |
|
|
Tack för svaren. Det var som jag trodde alltså, alternativ 1. Verkar som om de inte är helt tydliga om de har skatten pålagd eller inte hos varje firma. Har sett en bokstavskombination som jag kan tolka som skatt hos vissa men t.ex. MST Wiesmann anger inte det när man ber om prisuppgift. Var väl inte tydlig om man var privatperson eller inte men ändå .... Nu får väl de ta och limma ihop kolfiberprylarna då ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.