|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att köpa en E30-kaross till sommaren,men vet inte va jag ska leta för fel vid köp. Help! | |
|
Rost... I motorutrymmet, skärmkanter, sparklådor, baklucka, dörrar mm. Där det brukar komma... Öppna huven och kolla vid luftintagen uppe vid rutan (ut mot sidorna). Du fattar vad jag menar när du ser det (om det är rost där). |
|
| Brukar det inte finnas fel nån annanstans?Typ motorn eller framvagnen? | |
|
Vad gäller den så kallade M20 motorn dvs 320,323 eller 325 i E30 utförande så bör man kolla skicket på kamaxel och vippor. Inte alltför sällan börjar kammen bli trött vid 20000 mil, ännu tidigare om det slarvats med oljebyten - kolla serviceboken. Viscokopplingen till fläkten blir ofta seg = Volvo 240 ljud = dammsugare. Kolla när kamrem och spännrulle bytts - haveri = mardröm eftersom åtminstone toppen rasar totalt, troligen också en eller flera kolvar. Ett annat klassisk rostställe är nedtill bakom innerskärmarna i främre hjulhusen. Bärarmsbussningar fram och de så kallade silentblocken bak brukar slitas. |
|
|
Glömde ett otrevligt rostställe och några ytterligare synpunkter. Tankpåfyllningsröret går in i tanken på höger sida, denna anslutning draddas ofta av rost. Om bilen körts hårt kolla bromsskivorna så att dom inte är vinda. Om bilen har ABS, kolla funktionen. Fel = dyrt Mera bakvagn - övre stötdämparlagringarna brukar slitas = ej dyrt |
|
|
det kan läcka in på lite olika ställen om tätningslister är lite dåliga mm...men det som är värst är kam och rost mm... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Kolla stötdämpartornen, i plåtvecket mot innerskärmen, och skarvarna vid torpedvägg/hjulhus/motorrum. min har rostat igenom till kupén och under säkringsdosan i bakkant.. Läcker in jävel å sicket helvete å komma åt... Kolla även "hörnan" på golvet vid fötterna, hade två "extraluftintag" där, helt upprostat! Visste inte rost problemet på E30 när jag handlade min.. det kan ju verkligen dyka upp vartsomhelst! det blir en lång garage vår iår... |
|
|
Tack för alla tips!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.