|
|
|
|---|---|
|
Hur kan man enklast se skillnad på om en fälg är original BMW eller en s.k. "kopia", exempelvis M Contour? mvh Daniel | |
|
Det står gjutet "Bmw" i fälgen om det är en Bmw orginal fälg. Antingen innan för centrumkåpan om det finns,annars på insidan på fälgen... Före dettingar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99...R.I.P |
|
|
På en original M-contur fälg som du nämner ska det va jag vet sitta ett ///M på fälgen... /Johan [CUL8ER] |
|
|
Hej. Har en uppsättning m3 GT fälgar. På dessa står det BMW MOTORSPORT ingjutet runt bultarna. Är dessa äkta?Har kollat på denna fälg på Molways sida, och de är väl kopior, där står det bara MOTORSPORT! Mvh |
|
E30poppe |
ille: Dom e nog äkta... =) |
|
Ille: de finns kopior med BMW MOTORSPORT tryckt på med. Har tittat på flera sådana uppättnigar. Min uppfattning är att replika fälgar i princip alltid har mjukare ytlegereing, väger mer samt saknar en ordenltig instansing med serie nr samt bmw tryckt i fälgen. Bmw har stjärnan under huven. |
|
| Ok...får nog kolla upp det lite närmare. | |
dansguru |
äkta gt fälgar är väl koaxial-smidda. dvs. ej gjutna. |
| "Äkta" fälgar väger mindre än kopior av desamma. Kan dock bli ganska omständigt att urskilja kopior från original på det sättet ;) | |
| dansguru: Hur ser man om de är smidda/gjutna?? | |
|
Lättaste sättet att kolla om det är kopior (förutom BMW-märkningen) är att titta på inpressningsdjupet (ET eller IS ingjutet/stansat). De flesta kopiorna har ET 35. Originalet har ET 41-47mm (beroende på modell). Detta gäller E36/E46! Ja, GT-/Cab-fälgen är smidd! Om man känner med handen på fälgarnas ekrar upptäcker man att de buktar in på baksidan och är väldigt tunna i godset. Lättare/tunnare gods i originalfälgen (de smidda)! Mvh |
|
| På min står det ET41.....antar att de är original då... | |
| om det är så svårt att se skillnad på original och fejk varför ska man då bry sig ifall det är original? man kanske sover bättre på nätterna :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.