AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.394

Kraftigt motor ljud vid motorbromsning?!

När jag motorbrommsar från höga varvtal 4 -5000v så börjar motorn drastiskt låta mycket högre, vibrerande liknande ljud! = Motorn på väg att bli slut? Någon som vet?
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Har liknande fenomen på min 535:a, men jag uppfattar det som att det är avgas/insugsljud. Har du bytt till openair filter eller modifierat luftfilterboxen kanske?

// Henke Bleifuss
Jag har köppt bilen för ett litet tag sedan men så vitt jag vet så ska allt vara orginal.
Jag har köppt bilen för ett litet tag sedan men så vitt jag vet så ska allt vara orginal.
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Motorkuddarna kanske? Vid motorbromsning så blir den vridande kraften på motorn riktad åt det andra hållet.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Är det motorn eller drivlinan som låter/vibrerar??? Jag har samma problem på min 525i -90, fast då i högre hastigheter omkring 100 km/h. Så fort jag motorbromsar så vibrerar det litegrann, inte så mycket men det är lite störande! Jag skulle tro att det är den berömda "Hardyskivan" som är sliten på min bil. Men något motorljud har jag inte upplevt?
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Ganska enkelt att kolla om nån vart å kapat i luftburken... Om de nu är motorljud, Óm de kommer mera från karossen så kanske du ska kolla hur det står till med gummina till avgassystemet, om dom e kassa/saknas så kan det bli lite lustiga ljud vid pådrag och motorbroms

// Henke Bleifuss
Ljudet uppstår även stillastående vid varvning, uppkommer vid ca 4500 varv och försvinner lika plöttsligt vid ca 5100 varv, ljudet likanar mer ett brölande, dånande. Vibrationerna verkar vara i ungefär samma frekvens som varvtalet på motorn, känns mycket mycket svagt lite varstans i bilen, mest i ratt o växelspak... mycket märkligt..???
Ingen som kommit fram till vad det beror på?

Mvh
Patrik
Jag har pratat med två verkstäder.

Den ena (S.O.S BMW-aktoriserad på Åland) påstod att det var katalysatorn som var sönderrostad inifrån och som började bröla vid vissa varvtal.

Den andra (perlarsson Bil & Motorteknik) Trodde inte att det var katalysatorn men kunde inte med säkerhet fastställa vad det berodde på efter att han lyssnat på motorn, kanske någon annan dela av avgassystemet som har rostat sönder inifrån.

Problemet kvarstår fortfarande då en ny katalysator inte är gratis så det känns dumt att chansa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.