|
|
|
|---|---|
yttryck |
tråden har varit uppe ett par gånger tidigare. har även andvänt sökfunktionen men inte hittat ett svar. nu till frågan. vid tomgång så hörs inget tickande ljud från motorn, men vid ökat vartal typ runt 1500 v/min så hörs ett tickande ljud, stiger ej i ljudstyrka ifall man höjer varvtalet på motorn ytterligare. är det ventilerna, spridarna som tickar eller håller kammen på att bli kass ?. bytte olja på bilen ca: 110 mil sen, oljemängden är inte till maxstrecket utan det fattas nog en halvliter olja, har det betydelse ? bilen går bra för övrigt (320 -89). /Igor |
|
Motorn ska inte vara helt tyst... lite tick är alltid normalt... öppna huven och lyssna så hör du nog att det kommer på tomgången också... är det någonskillnad när bilen är varm/kall? |
|
yttryck |
Nej, det är ingen skillnad med kall/varm motor. det jag har noterat är att tickandet låter vid just det varvtalet, ska försöka tyda tickandet vid tomgång, men det jag minns så hörs inte tickandet just då. Ljudet av ventiler stör mig inte , bara det inte handlar om kamaxeln. |
|
Ja, det lättaste att göra är att plock bort ventilkåpan och kontrollera kammen om den är sliten. Det ska inte vra en försänkning på nockarna där lyftarna har legat emot. Är den okey är det förmodligen stängerna som lyftarna sitter på. Svempa |
|
|
Om du vill försöka lokalisera ljudet kan du "leka doktor". Gör så här: Tag en bit trädgårdsslang (ca 0,5-1m) och använd denna som ett stetoskop genom att ha ena ändan av slangen vid örat och sedan placera den andra delen en liten bit ovanför misstänkta punkter i motorn. OBS! Var försiktig med att placera slangändan på insuget eller grenröret, då kan det bli rätt höga ljudnivåer - risk för hörselskada! Viss försiktighet kanske även skall vidtas så att grannarna eller andra inte hittar dig ståendes med en trädgårdsslang i örat med kroppen böjd som en märla över motorn. Risk finns att de ringer psykakuten och du får en "krama-dig-själv-tröja"! :oDD Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.