AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.310

Råd vid köp en 525 24v

PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
Tjoho! jag kikade idag på en fräsh 525 -92

bilen kändes helt okej trots sina 22000mil.. nu undrar jag vad ni har för råd och tips på saker man ska kika extra på och vanliga fel på denna modell.. (har ej haft e34 förr)

är 39-40000kr rimligt för en 92:a som gått så långt?

mvh Peter
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Nåt som jag kommer på direkt är att du kollar så att bakvagnen inte är för sladdig! Kör ut på en väg och sväng kraftig mot vänstet och höger bilen ska inte kännas svajig så att dublir sjösjuk!
Kolla klonken fram i framvagnen, kör på små gupp i vägen!
Kolla så att alla lampor i intrumentbrädan lyser!
Någon kan säkert tillägga nåt!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Det låter som ett bra pris för en fräsch bil. Framvagnen och bakvagnsbussningarna (Silent block) är som sagt vanliga fel. 22000 mil är ingenting på en välskött E34, det är bara att handla och köra 22' till om det känns rätt tycker jag.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är nog rätt pris på en 525i M50. Den enda nackdelen med tidigare motorer än 1993 är de inte har VANOS, om du köper en -93 får du VANOS vilket resulterar i lite lägre bränsleförbrukning och ett bättre vridmoment. För övrigt så är M50 motorerna otroligt driftsäkra, har aldrig hört talas om några allvarliga motorfel på dem! Men på den första M50 motorn som kom -91 så var det vanligt med att tändspolarna gick sönder, det sitter ju 6 st på dem=DYRT! Men det ska vara åtgärdat på -92. Andra vanliga fel/slitage på samtliga E34 är:
*Bromsar, vibrerar det när du bromsar? Rost?
*Fram/bak vagn, glappar det i framvagn? känns bilen ostadig?
*Stötdämparna, ingen komfort över gupp? kränger det mycket?
*Rost kring skärmkanter, runt tankluckan, underredet? Bakluckan
*Lyktorna fram, dåligt hel/halvljus?
*Har bilen AC? Fungerar den som den ska?

Vanliga fel som är lätta att kolla som kan vara lite dyrt att fixa till i värsta fall... Lycka till med köpet! Mvh - Per.
Kolla även torkarna så att de inte glappar och slår i rutramens nederkant. Jag har även haft problem med att fläkten stannar ibland.

FRED
Jag har aldrig sett rost på underredet på en BMW 5-serie. Känns inte som en svag punkt....eller?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Rost undertill finns säkert inte, men på E34 kan det komma längst ner på dörrar och runt tanklock.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
Tja!

idag blev det affär..! så nu är man ägare till en 525 92 :)

dock finns det ett huvudbry med bilen.. det klonkar en hel del från ena stötdämparen i fram.. han som sålde mig informerade mig att dämparna i fram var dåliga.. men jag undrar om trötta dämpare verkligen kan ge upphov till detta klonkande.. hmm några tips? kanske något med kränghämmaren? eller bussning? .. och vad ska man köpa för dämpare till vettigt pris? och varifrån? bilen är sänkt..

tack för all hjälp! :)

mvh ..en annars nöjd Peter
Jonas Westling
Det första du ska kolla är fram/bakvagnsbussningar (!) bland d vanligaste felet......
Stötdämparna, brukar vara rätt slut efter 20 000 mi ;).
Topplocket!! Rost?!
Själv har jag problem att den "spottar ut" kylarvätska någonstans...=/ *hittar inget kryphål* Har testat tätning, men den fortsätter =P
D är väl d jag kan klomma på som jag har haft på min iaf.....kolla så att motorn går rent också, jämt varvtal på frigång?

MVH
Joschi
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
PSE-R
Ja det kan klonka väldigt från stötdämparna om de är dåliga! Har haft det problemet på mn 525i -90 (som ej är sänkt). Och min bror har problemet på sin 525i -93 som också är sänkt. Jag bytte stötdämparna fram till MONROE REFLEX som finns på MEKONOMEN för 950 kr/st. Fungerar kanon! Det vart som en ny bil helt enkelt. Min bror har också bestämt för att köpa MONROE på MEKONOMEN. Men tänk på att du ska ha rätt längd på stötdämparna i förhållande till fjädrarna då din bil är sänkt måste ju även stötdämparna vara "sänkt." Men priset hamnar nog på ungefär lika.

Be smart. Drive safe and stay legal. (The Fast And The Furious)
Visa användare
140
HenrikM
BMW 525it -05
BMW 318it -02
Kolla stötdämparlagret! (eller vad det kan tänkas heta) Jag hade samma problem & ljudet försvann när jag bytte lagret...

HenrikM
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.