|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, hur ska man svarva dessa kolvar då man ska sänka kompet? Någon som har idéer om hur de ska svarvas för att bli så hållbara som möjligt. Kolvtakets "grop" är ca 5mm djup och taket är ca 10mm tjockt i mitten (tunnaste partiet). Länk Länk Länk Länk Länk Länk (De små märkena i kolvarna är från ventiler som tagit i då en kam kuggat över) Någon som är duktig på att räkna ut hur mycket som skall tas av för att få den till ca 8.2 i komp? Tack på förhand/ Johan | |
|
Här är de rätta adresserna så slipper ni kolla på bilder som föreställer ingenting;) Länk Länk Länk Länk Länk Länk (klipp ut och klistra in i adressfältet om länkarna strular) Fel fel fel fel/Johan |
|
| Oeg komp är 10,0 | |
| Om du har nån som har bra maskiner som hjälper di så försöker du behålla formen på doomen så gott det går. Ta inget där den är som tunnast utan börja där och gå ut åt sidorna och avskuta med en fin radie. Du lär nog fösöka ta bort lite material i förbränningrumme också om du vill ner till 8.0:1. | |
|
Tack Andreas! Menar du att man ska ta så mycket som möjligt utåt kanterna och behålla mitten på gropen så gott det går? Gör det något om man tar bort materialet allra längst ut där groparna för ventilerna är? Hur vet jag var jag hamnar i komp? Det gör ju iof inget om jag inte kommer så lågt som 8.0:1 8.5 är väl ett trevligt utgångsläge? |
|
|
Kolla tex på Länk det finns också olika sidor med "beräkningsprogram" på nätet som man kan använda. /jonas |
|
|
Problemet är ju att det är svårt att beräkna då kolvtopparna ser ut som de gör med en grop i och med ventilsäten (tror att det heter så). En helt plan kolv hade nog jag också klarat av men jag behöver nog hjälp av någon som kan beräkna hur mycket massa jag tar bort med hjälp av vikt på spånet eller nåt. Tror att det är väldigt svårt att beräkna annars. Men jag antar att om man tar ca 3mm där man har som mest med gods i kolvtoppen så skadar man inte hållfastheten så farligt! |
|
|
Av nyfikenhet så undrar jag vilken borr det är på en M42 samt vilken komphöjd kolvarna har, dvs från centrum på kolvbult till kolvtoppens högsta punkt!! och vilken kolvbultdim?? 22mm?? |
|
|
Pitebo: Här kan du hitta massa info: Länk //Ticco www.ticco.com |
|
Grusse |
Du kan ju mäta hur mycket vätska som går i gropen på en orginalkolv, och sedan så får du prova dig fram genom att svarva lite i taget på en kolv och mäta dig fram tills du fått bort tillräckligt med material för ditt ändamål. När du mäter så har du kolven i övre vändpunkt och stryker ett fettlager som tätar mellan kolven och loppet så att inge vätska tränger igenom. Sen tar du en plexiglas skiva som täcker loppet till den kolv som du ska mäta på. Du borrar ett litet hål i skivan om du sedan ska fylla vätskan i, ända tills hela glasskivan är täckt av vätska. Du måste mäta upp mängden vätska i ett mätrör och sedan räkna bort hur mycket vätska som du fått i kolvens förbränningsrum. Detta kräver att du använder en vätska som inte dunstar för att ge ett så exakt mått som möjligt. Sen går det ju att räkna ut hur volymen i kolvgropen och på så vis räkna ut kompressionen. Du får ju upprepa proceduren efter varje gång som du svarvat bort material. |
|
Pitebo: Här e kolven: Länk //Ticco www.ticco.com |
|
|
johankihl: Bilderna e borta... //Ticco www.ticco.com |
|
|
Ooops, nu finns de där igen. Strulade lite med andra bilder där förut. Alla insugsventiler måste bytas på motorn och ett par ventilstyrningar;) Troligtvis lyftarna också!! Blir ett dyrt kalas den där toppen! Siktar nog på att använda min topp som sitter på den nuvarande motorn. Såg att du jagade Bosch nummer på spridarna... vill du ha ett par orginal? Jag byter gärna;) |
|
|
Dyrt? beror på hur man ser det... Du skrev att ditt mål är 400hk i M42 maskinen, har du räknat hur mycket det kommer att kosta? Byta? sådana spridare slänger ju nästan folk efter en :) Nä, vill bara veta vad det är för nummer på dom. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Japp, jag har räknat på det. Och eftersom jag inte vill åka enbart strippen så "fuskar" jag inte med en sexa, hehe;)) Motorn kommer att kosta mig ca 18-20kkr om jag vill åka 400 hk. Fast då är den ju inte vidare driftsäker heller, men vem vet;) Förresten, någon som vet hur oljekylningen av kolvarna funkar på en m42? Jag tror inte att det finns någon sådan... |
|
|
18-20k ? Det får du ju inte äns kolvar å stakar för ju. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Jag sa ju att det inte blev driftsäkert. Jag ska då inte byta kolvar och stakar i första hand. Får väl se vad de håller för. Tror att det håller ganska bra. Se bara på Bäckis, han åkte ju med svarvade kolvar och stakar och 2bar laddtryck i två år och det höll... jag säger bara BMW. Inte tror jag att iS motorn håller sämre. I vilket fall så är det ungefär det jag tänkt prova;) Vid 2bar lär den ju lämna närmare 400hk i alla fall, med ca 8.5 i komp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.