|
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta olja i växellåda och bakaxel. Originalpluggarna är inte magnetiska, och jag har funderat på att montera magneter i de pluggar jag har inhandlat hos BMW (motor, växellåda och bakaxel). Men innan det tänkte jag kolla om det är någon som har koll på om det finns färdiga sådana att köpa någonstans? Även försäljare av små starka magneter är intressanta, dock ej neodym-magneter då de ej tål mer än 80 grader! Mvh | |
|
Kan slå en flukt på jobbet. Vi använder magneter i våra maskiner. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
sebbe_bmw |
Varför skall man ha magnetiska pluggar? Sebbe |
|
Kristian, det vore vänligt! Sebbe, eftersom varken växellåda eller bakaxel har något filter, kommer eventuella små metallflisor att åka runt runt runt i smörjningen och orsaka onödigt slitage. Magneter binder de magnetiska partiklarna som kan frigöras från kuggar etc... Mvh |
|
|
Undrar om det var original på äldre bmw,jag hade det i åtminstone 3st 02or.Det är ju trevligt att få en indikation på ev slitage o hur grejorna mår. Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Vi har gjort det ännu finurligare.... När tillräckligt mycket metallflis har fastnat på magneten sluts en krets och en varning typ "engine no.1 chip" tänd för föraren. Johan// Jag kollar under dagen. Trucker// Tror att det var original på 02:orna. Har det i min också. Juste hemsida! Rocks it! /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Johan// Har inte haft nå´n tid över idag... men har i alla fall hittat en kasserad oljeplugg. Återkommer med resultat. Lutar åt att man använt magnetiserat stål istället för en permanentmagnet. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Kristian, OK! Ja det är kanske ännu smartare att magnetisera själva pluggen! Då infinner sig genast frågan: Vilka kan magnetisera stål (pluggarna)? Mvh |
|
|
Borde inte vara några problem att magnetisera. Sånt gjorde man ju i högstadiet... Dock mattas en sådan plugg med tiden så man kanske måste "fylla på" magnetismen vid varje/vartannat oljebyte? Som sagt, återkommer med mer info imorgon em. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Tack för det Kristian! :o) Sökte runt lite på nätet och fann ett företag som enbart sysslade med olika typer av magneter och magnetisering... Slängde iväg ett mail. Får se om jag får något svar från dem. Mvh |
|
|
Johan// Har kollat runt lite. Har dock ett par alternativ kvar! Men hittills lutar det åt att min slutsats blir: Att magnetisera den befintliga oljepluggen verkar inte vara helt perfekt. Remanensen (den kvarstående magnetismen) är känslig och försämras klart av bla värme. Att hålla på och fästa magneter på oljepluggen verkar inte vara speciellt kul det heller. Hur fästa den ordentligt? Vilken typ av magnet osv. Känns som om det enklaste och billigaste alternativet är att hitta någon färdig plugg. Vet att bla Dalhems säljer magnetpluggar. Men förmodligen är Murphy med på ett hörn och ser till så att rätt gäng ej finns... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Kom att tänka på en möjlig lösning... Man behöver ju inte fästa magneten på insidan! Pluggen blir magnetiserad av magneten genom "influens", dessutom håller man magneten borta från större delen av värmen. Om man gör ett lämpligt hål i centrum på bultskallen och försänker en magnet så kan det ju till och med se proffsigt ut ;-) Vad tror du om den idén? /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
| Kristian: Det är nog en mycket bra lösning! Då slipper man risken att magneten lossnar och åker in i motorn också. | |
|
Jag har kontaktat ett företag som sysslar med magneter i bland annat olika industriapplikationer. De har sagt att de utan problem kan fixa till oljepluggarna genom att fästa "rätt typ" av magneter på dem. Det är liknande saker de normalt sett gör... Jag litar på att de vet vad de håller på med! Magnetisering gick inte att göra varaktigt på vanligt stål enligt dem heller, så den tanken gick bort... :o/ Har inte fått priser ännu, men jag återkommer när jag vet mer. Tack för engagemanget Kristian! :o) Mvh |
|
| Finns en annan metod oxå... Det finns större formbara magneter att sätta på oljefiltret så stannar skräpet där istället. Kommer inte ihåg nu vem som säljer dem. | |
| Ok, du tänkte ha till v-låda och bakaxel... passar nog inte där... | |
|
Onkel Micke, tanken har slagit mig, men det är insatsfilter på min motor och jag vet inte om det funkar så bra. Har man ett vanligt "burkfilter" kan man sätta små magneter runt plåthöljet med gott resultat. Använd inte neudymmagneter bara eftersom de tappar magnetiseringen när de blir varmare än 80 grader C.... ...vilket jag givetvis tog reda på efter jag köpt 10st små sådana starka magneter! :o( (kostade iofs bara 50kr på Clas Ohlsson...kanske kommer till nytta i något annat sammanhang!) Mvh |
|
|
Onkel Micke, tanken har slagit mig, men det är insatsfilter på min motor och jag vet inte om det funkar så bra. Har man ett vanligt "burkfilter" kan man sätta små magneter runt plåthöljet med gott resultat. Använd inte neudymmagneter bara eftersom de tappar magnetiseringen när de blir varmare än 80 grader C.... ...vilket jag givetvis tog reda på efter jag köpt 10st små sådana starka magneter! :o( (kostade iofs bara 50kr på Clas Ohlsson...kanske kommer till nytta i något annat sammanhang!) Mvh |
|
|
På min sitter det redan i växellådan märkte jag vid olje byte i höstas, är detta orginal på e30?? "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.