AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.248

Hur får man ren framrutan?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag har nya torkarblad från bosch och dom har fungerat bra!
Menjag har någon slags hinna på framrutan, så fort torkarna har lagt sig så blir det någon slags hinna så man ser inte igenom 100%.´Men efter några sekunder när rutan är torr så försvinner den. Börjar man torka igen på blött ruta så kommer hinnan tillbaka. Jätte jobbigt på kvällen när det regnar och får möte, man får släppa på gasen då! Ushh Vad jobbigt!
Jag har testat Askens råd här på "gör det själv" men Det hjälpte inte riktigt, lite bättre men kunde väl varit bättre!
Hjälp mig snälla nån!!!!!!!!
KOm inte och säg att jag ska använda svinto eller nåt sånt!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
För det första har du gjort ren utvändigt och invändigt ordentligt(OBS!fönster puts kan lämna en hinna,så torka rent ordentligt med en fuktig trassa)Sen kan det väll vara värme problem mot rutan nu när det är lite kyligt ute??Det finns ju också en del medel att häla i tanken för spolarvätska(tror finns nåt som heter fri sikt eller nått sånt)så kolla på macken vad dom har.
Hoppas det löser sig....Dålig sikt är ju aldrig kul!!!
Mvh Ricke
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Använde ingen fönsterputs den andra gången jag gjorde detta, men den var kvar! Får väl testa med nån annan medel som man häler i spolarvätskan!
Inga andra lösningar???

MvH Bmw 4-ever

Länk
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
En kompis till mig köper nått till visiret på motorcyklehjälmen de brukar han även ha på ruterna på sin cosworth.Om de blir en så krafitig film som han inte får bort de med vanligt fönsterputs....Även bra mot imma på insidan av rutan..

Mvh

Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Är nog dina torkare som är för hårda, har vart med om det problemet när jag köpt kvalitetsblad. Kvalitetsblad är mycket hårdare än tex ok:s eller Biltema:s, har haft det problemet med dyra blad som ska hålla längre. Brukar bli bättre med tiden när de blir slitna.

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Speddy så du menar att hinnan jg har på rutan beror på torkarna????

MvH Bmw 4-ever

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Använder du "supersikt" i spolarvätskan? Funkar kanonbra, löser feta hinnan!

Annars kan du slå några droppar YES-diskmedel i spolarvätskan, det fungerar också väldigt bra!

Försök att putsa rutan med en trasa som du har fuktat i koncentrerad spolarvätska eller T-sprit, det brukar få bort fet hinna på vindrutan!

Mvh
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Johan B Tänkte just på det du säger att fukta trasan i konc.spolarvätska!
Får testa med det och då återkommer jag med resultatet!
Tack för hjälpen Johan B och ni andra med för eran inlägg!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Japp,men det kan vara spolarvätskan också. har ibland upplevt en del spolarvätskor som "feta" också.

Hinnan du menar på minner lite om den hinna som blir med sämskinn på lacken när du torkar av lacken. Den är jämn och dunstar fort bort? Antar jag.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
japp ung. så som du säger Speddy!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Det hjälpte lite med att torka rutan med spolarvätska men hinna fins kvar me den torkar ut mycket snabbare än innan!
Någon som sade om några droppar diskmedel i behålaren hjälper det????

MvH Bmw 4-ever

Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
hmm blev galen idag på rutan och köpte supersikt för att testa om det blir bättre!
Johan B Tack för tipset!
Det HJÄLPTE!
JApp rutan har ingen hinna, inte nu längre...får se om den vågar komma tebaka!

MvH Bmw 4-ever

Länk
om du inte vill köpa supersikt så häll i koncentrerad citron från såna där "plastcitroner", funkar oxå bra. Eller köp en färsk citron , skiva i två delar o gnugga på rutan......

V8 rockar fett!
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Har sett vissa som använder vanlig rengöringsmedel på rutan o de blir inte bra.
Man skall inte ha något silikonbaserat medel på rutan för då blir det en hinna som e väldigt irriterande vid solsken, frost, osv....

E-34. Need i say more?
Mvh:FrIIk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
TripleA; kör du med citron????LER****
Funkar det verkligen????
Just nu köpte jag supersikt så det funkar utmärkt men måste nog testa din tips!! Funkar det??

MvH Bmw 4-ever

Länk
peter78:

var kan man köpa supersikt?
Sätt absolut inte diskmeddel i spolarvätskan, förstör lacken.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
starre; Mekonomen 46kr en flaska den räcker långt! med rosa flytande innehåll!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Rico80
jag brukar få en hinna på rutan som försvinner strax efter torkarna har stannat har kommit på vart hinna kommer ifårn nu det uppstår varjegång jag har vart på tex ok eller statoil o tvättat bilen i högtryckstvätten förmodligen har dom på nått så kallt för dom vax som även det lägger sig pårutan o bildar en liten hinna!!! väldigt irriterande när man får möte som du säger!!!

*Gaspedalen har bara ett läge i botten*
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Jag tvättar aldrig min bil i tvätthall på någon mack eller tvättmaskin!!!
Den tvättas alltid för hand men jag använder högtryckssprutan på bransstationen!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Likadant blir det med sk vaxschampo när man tvättar manuellt.
sido och bakrutorna brukar jag ta vid sådan tvätt men aldrig framrutan. torkarbladen glider ovanför vax skiktet (hinnan) om man tar på framrutan.
Likadant med torkningen, tar tidningspapper på framrutan inte sämskinnet.

K-Jörgen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.