AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
550

Vinterförvaring=vad bör man tänka på?

Ola Petersson
Visst borde man har ställt in bilen tidigare men man hade ju redan köpt vinterdäck och allt, men nu får det var nog så nästa gång det blir snö eller annat slask så åker beamer´n in och ut åker Saab V-4:an(ingen som har någon sådan till salu förresten(i närheten av blekinge), min börjar bli lite väl risig.
Men så till min fråga, vad är viktigast att tänka på när man ställer in sin pärla?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

sök gamla inlägg.

Mvh
Anders S.
Si
765
Simon01
120dM -08
Palla gärna upp bilen så att inte hjulen belastas i onödan, dock inte så noga om det bara handlar om några månader. En annan sak är batteriet, koppla ur det så att det inte laddas ur mer än nödvändigt. Tanka även i rejält med bensin så att det inte bildas vatten i tanken. Se även till att ha öppet någonstans in i kupén så att det blir lite cirkulation på luften inne i bilen.
Du kan även passa på att köra något dygn med kupévärmare i bilen så att onödigt fukt försvinner.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk
Länk
Länk

Där är tre bra sidor om detta!

Mvh
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Andra tips:
- Släng in en torrboll i kupén, var ute i garaget häromdagen och tömde ut ca 2dl vatten!
- Batteriet tar slut fort...jag löser det genom att ha en underhållsladdare inkopplad alltid. Då funkar larmet också ifall nån skulle få för sig att bryta sig in i garaget.
- Om du väljer att inte palla upp (inte nödvändigt efter vad jag förstått) så se till att fulla däcken ordentligt, dra till med 3.5 kgs tryck!
- Fyll tanken och slå i en flaska K sprit för att hejda kondensbildning i tanken
- Starta inte bilen då och då bara på tomgång. Antingen ska du under avställningen varmköra den rejält eller inte alls.

Alla nödvändiga tips finns egentligen redan i de länkarna Johan B hade.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Tillägg och rättelse:
Du ska fylla däcken med luft, inte "fulla" :)
Rulla gärna bilen en gång i veckan så att den inte står på samma sida av däcken hela tiden. Det kan ge "sulor"....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.