AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.082

Varför kommer kvittrande ljud från motorn och varför får jag soppatorsk?

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hej. Jag igen!
Nu har jag haft bilen på kontroll igen, men har fortfarande samma problem.

När jag "drar lugnt iväg" eller låter motorn gå lite tyngre på hög växel, så kvittrar det ut motor. Väldigt svårt att beskriva ljuden, men kan på minna om en blandning mellan en gammal tvättmaskin som centrifugerar och ett KN luftfilter. Bilen har bara gått 3500 mil och är knapt 2 år gammal ju!

Sist den var inne för samma problem bytte dom oljepumpen och spännrullen, men oljudet var fortfarande kvar..

Efter sista servicen (tror jag iallafall) så får jag bensinstopp när färddatorn står på allt från 90 - 180 km kvar. Lampan har inte ens börjat lysa än..

Nån som har några tips till mig? Jag bookar ny kontroll av bilen iallafall för 3:e gången på ett annat ställe.

Tacksam för all hjälp jag kan få:-)

Mvh
Hosse
gangsta_toth
Kanske nån läcka i nån luftslang?..
Har du kamrem eller kedja? En för hårt spännd kamrem kan ge upphov till sådana ljud.

Micke
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
En 323 från 01 torde ju ha kedja, men vad vet jag?
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Det är väl kjedja på den räknar jag med? Den skal inte bytas enligt servicen iallafall.
Sist den var inne så blev spännrullen bytt, men utan nån skillnad. Men det är sant som du säger, att det skulle kunna vara ett sånt ljud ja. När det är AC och servo och grejer, så sitter det kanske flera spännrullar?

Inga slangar som är dårliga iallafall. Det är mer ett mekaniskt ljud tror jag.

Mvh
Hosse
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jo, det är kedja. Alla BMW-sexor efter 1992 har kedja.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Ok, då kom jag inte längre på dette heller.
Har haft bilen inne hos en BMW förhandlare nu igen, och dom hittar inget fel. PGA at oljuden måste "provoseras" fram, så tror dom inte att det är nåt alvarligt och kommer från elektroniken...

Är det nån här som köper den teorien? Inte jag iallafall. Motorn rasar väl lagom till garantin går ut..

Bensinmätaren fick dom kalibrerat iallafall!

Tack för hjälpen folks!

Mvh
Hosse
na
394
nasse
528i-98
Jag hade ett liknande fel på min,ett vinande ljud när jag körde och det var spännaren till kamkedjan
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Kolla så att det inte är vattenpumpen som redan håller på att ge upp. borde det visserligen inte vara efter dessa milen, men min gnisslade så tills en dag då allt vatten rann ur den.

Mvh: Ste
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Vattenpump, bensinpump, packningar och spännrullar bytt på BMW nu.
Nu säger dom att dom också hör ljudet, men det är inget farligt. Det vara vara så (!!!)

Skulle det liksom sitta flera tusen ingengjörer i Tyskland och säga "Jawoll, den gnisslar som fasen när man gasar men det är bara charmigt. Det är ju nicht farlig!"

Hmmm.. Ska ja bara ge upp, och skruva upp stereon?

Tack för alla tips, föresten folks!

Mvh
Hosse
Berco
Köper man en bil för flera hundratusen så ska man fan kunna kräva att den går utan missljud, fattar inte hur man kan komma å säga att det får vara så...då kan man lika gärna åka i en gammal 240 å stå ut med att det skrammlar lite här å där..

Tycker du ska stå på dig tills dom hittar felet,eller prova med en annan verkstad

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.