AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
752

Basljud E36 coupe

Visa användare
6
DIS
325 coupe (E36)-92
Min fråga lyder: Hur ska man göra för att få bästa ljudet (basen) i en e36:a...har hört både förslag på att bygga lådan sluten å ta hål i ryggstödet och köra ljudet genom baksätet!?
eller sätta i hatthyllan..?
Gör ditt inlägg under "Bilstereo" så får du nog bäst svar.

/T.P.
DIS: det lättaste sättet som jag bestämde mig för som gav väldigt bra bas återgivning var att plocka bort bakre högtalarna ur hatthyllan. Stoppa i en 12" låda den jag använde var portad.
Enligt kunniga audiofiler jag pratade med så skulle basen vara vänd mot bagage luckan för bästa ljudtryck.
Kliade mig mycket i huvet innan jag kom fram till ovanstående.
Inte så kul o behöva plocka fram plåtsaxen o klippa i hatthyllan heller....

Bmw har stjärnan under huven.
Jag förespråkar samma lösning som wendtan, alltså montera bort högtalarna ur hatthyllan (som man ändå inte vill använda) men lämna kvar gallren. I min E36:a hade jag en sluten låda (12") med basen vänd utåt (som wendtan) och den lösningen gav väldigt bra bas. Slutsteget och delningsfiltret monterade jag hängande under hatthyllan i en väldigt finurlig konstruktion. En mycket diskret installation!
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hei
Mitt absolut bästa resultat fick jag genom att sätta en sluten baslåda med 2 MTX punch 10" mellan hjulhusen, men lite vinkling. Ca rakt mot "dragkroken". Alltså bakåt i bilen. Får du tryckt / bultat fast den riktigt hårt mellan ljushusen så tror jag du får ett riktigt bra resultat.

Det som angivligen händer är att hela bakluckan fungerar som resonanslåda. Passa på att isolera hatthyllan bara så att inte den skallrar.

Lycka till!

Mvh
Hosse
BM
19
BMW Hansson
BMW 320i- Coupe- 94.
Hej DIS!!
När jag byggde i min E 36:a så plockade jag ur orginal hatthyllan och byggde en ny i spånskiva. Byggde en låda till med portar. Och sedan gick portarna upp i den nya hatthyllan. Blev ett riktigt bra tryck i coupen!!!!
Fördelen är även att den dagen jag ska sälja bilen sätter jag bara i original hyllan igen så syns det inga spår efter stereo bygget!!
MVH Carl.
Visa användare
6
DIS
325 coupe (E36)-92
Tack så mycket för alla svar...blev mer fundersam ändå=) haha...ska forska vidare.
ha de gött..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.