AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
400

hur går man till väga för att byta olja

Det är första gången för mig och jag vet inte hrumans ak gå till väga, jag har 325ic 93 och det är dags att byta olja, vad ska man ah för olja, jag snålar inte på olja det är vitkigt så jag kan ta det bästa men vd är det bästa, sen hur bytter man det, måste man inte bytta filter elelr något sånt?

och hur många liter måste jag köpa?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

6,5 liter olja går det i din motor. Filter köper du väl bäst på Bmw, bra filter till vettigt pris. Den bästa oljan.... Sök på forumet om frågan, det finns massor av trådar att läsa och begrunda. Gör ditt val efter att ha läst dom så slipper vi ytterligare en "köp det eller köp inte den" - tråd. :)

Mvh
Anders S.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
De e ba att slänga sig in under kärran och ställa en burk (förslagsvis tillräckligt med burkar för 6,5 liter). Skruva bort oljetrågspluggen. Akta så inte oljan e varm, gjorde det misstaget en gång...brändes...
Låt den stå och droppa nån timme det brukar jag göra. Sen bort med filtret å dit med ett nytt. Lätt som en plätt är det!
Till o med jag klarar det och jag är en riktig klåpare!

Ola Petersson
En annan bra grej om du ska byta olja e att köra motorn varm innan, då flyter oljan lättare och du kan vara säker på att få ut all olja. Kall olja e mycket mer trögflytande. Men man får ju akta sig lite så att man inte bränner sig.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Byt oljefiltret innan du tappar ut oljan. För när du lossar bulten som håller locket då rinner all olja som finns i filtret ner i tråget. Låt filtret stå kvar en stund i sin hållare så är det mindre geggigt när du lyfter upp det. Ha en bytta till hands när du lyfter upp filtret, och ett par trasor är åxå bra.

//Erik//
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.