|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
jupp, har de stora bromsarna, humm .. hade för mig att det bara var en nippel i fram på varje sida, men blev nu osäker... skall man göra det i någon speciell ordning oxå? mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90 icq: 29815001 |
|
|
J.L: Jag har samma problem som du har. Har bytt bromsvätska och luftat systemet, men det blev inte bättre. Nu ska jag byta bromsskivorna och beläggen fram och då ska det bli bättre. Kan det vara så att skivorna eller/och beläggen är dåliga? //Schnitzer |
|
|
var ute och kikade idag, såg bara 1st nippel på varje ok ifram. Ingen som vet om det är i någon speciell ordning man skall lufta? mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90 icq: 29815001 |
|
|
Schnitzer, jag tvekar på att det kommer bli någon jätteskillnad av att byta skivor/belägg. Mina belägg är nya runt om, skivorna är ok, så jag tror inte att det är problemet ligger. Bromsvätskan är för övrigt fräsch den också på min bil. Konstigt problem detta, man tycker att 750i bromsarna med 4-kolvsok skall vara grymma, men jag upplever de vanliga 735i-bromsarna med enkla kolvar fram/glidok som mycket mer effektiva. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Hejsan J.L! Har upplevt samma som Majzoo att behöva trycka 2ggr för att det ska nypa ordentligt men har då relaterat det hela till mitt problem med läckande nivåreglering(servopumpen).Har fått för mig att servon och bromsystem samverkar med s.k bromshjälp.Är inte alls säker på att detta är problemet men det är kanske nåt att fundera på för de som har nivåreglering. Mvh Dic. |
|
|
J.L: Har beställt skivorna nu till min bil. Det är 324x30mm skivorna, de som är med 4-kolvsok. 750 E32 som inte har 4-kolvok har ju 302x28mm. De skivorna som vi har är större än M5 E34 tror jag, förutom -95:orna då. Man tycker att M5 bromsarna är värre, men det måste ju vara något fel på våra. Det känns precis som du säger att 735i har värre. Jag ska i alla fall byta belägg och skivor snart och kan ju meddela dig då hur det blir. //Schnitzer |
|
|
Det verkar som om detta inte verkar vara ett helt ovanligt fenomen. Intressant teori om att det kanske kan hänga ihop med nivåregleringen, men så vitt jag vet finns inget läckage på min nivåreglering. Schnitzer, vart köper du skivorna? BMW orginal är väl inte så billiga kan jag tänka mig? BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
Paap Reeder |
Hej! I söndags var det "hårdkörning" vad gäller bromsarna på 750. Ett antal varv på kon- och slalombanan ute på Tullinge. Ganska många "grisnitar" blev det. Erfarenhet: Går ej att köra slut på 4-kolvsoken och det sagt mot bakgrund av att på den ena rakan visade mätaren 140-150 innan man nöp ner de två tonnen till kanske 50 före konerna. No problems. Varmast var faktiskt oken bak. Mina bromsar på M535:an -original- har inte fixat detta med erfarenhet från tidigare års körningar. I övrigt blev jag överraskad av hur välbalanserad en 750 är. Mycket lätt att 4-hjulssladda i 100 knyck utan några egentliga överraskningar. Behövde aldrig ens snurra 360. Mycket lätt att kontrollera gränserna. Vad gäller pedalvägen så sjönk min pedal efter 5:e varvet med ca 5 % per varv. Min bromsolja är dock "kol"svart och jag tror att bakoken värmde upp oljan. Har inte hunnit byta ännu men det skall bli. Pedalkraft erfordras i den omfattning vad man kan klara i "högklackat". Räcker att pilla litet med stortån på pedalen. Eftersom man sitter bakom 2-ton så blir varvtiderna bland konerna litet därefter men den minsta lilla raka så bär det iväg .... Är "helt jäkla nöjd med min bison". MVH /// Paap R |
|
jaaaaaaaaa!! äntligen nu slår det stopp när man trycker på pedalen, lösningen var som J.L sa, det var ju 2st st nipplar per ok i fram , var för slarvig när jag vinklade ut hjulet o kika. Så som vanligt tack för infon! =) mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90 icq: 29815001 |
|
|
J.L: Jo, jag köpte dem på BMW faktiskt. Gick på 875 kr/st, då köpte jag bara framskivorna. //Schnitzer |
|
|
875 kr st var inte alls farligt, jag borde nog byta mina skivor fram också egentligen, jag kan känna tendenser till små vibrationer när man bromsar från hög fart. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.