|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ni som har en 750i med de stora bromsarna, upplever ni att det behövs det stor pedalkraft på bromsen? På min bil krävs det att man trampar hårt på bromsen för att få bromsverkan, stor skillnad jämfört med de 735i med "de vanliga" bromsarna som jag har kört. Visserligen har jag ej kört någon annan 750i med de nyare bromsarna, så det kanske är helt normalt, men jag är osäker. Tacksam för svar. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 | |
|
På min behövs det då ingen "stor pedalkraft" för att det ska hända grejer... Zaharald |
|
torparn2 |
Näe jag har heller inga problem med bromsarna... |
betriebsanleitung1 |
Nej men de fadar efter ett par hårda inbromsningar. |
|
Jag har lite av den känslan men det ska tydligen försvinna när man byter bromsvätska och luftar systemet. //Schnitzer |
|
|
Samma här. Behövs inte så stor pedalkraft för att man skall "hänga" i bältet. Mvh. Patric Länk |
|
Paap Reeder |
Hej! Kan det vara så att det finns två olika diam på bromsskivorna till 4-kolvsoken? Hör detta samman med ngt som kallas "autobahnpaket"? Nyfiken. MVH /// Paap R |
|
Jag har hört att "Autobahn-paketet" ska vara från -91 och uppåt på 750 så det ska vara det. //Schnitzer |
|
|
Nej, jag tror inte att det finns mer än en dimension till E32, och den är 324x30. Nästa steg som är lite större möjligen kan passa är väl det som sitter på M5 3,8. Mvh. Patric Länk |
|
|
Hmm, verkar lite skumt detta då, men kanske är det jag som är känslig. Bromsverkan är mycket bra, men det krävs att man trycker ganska hårt på pedalen, något som jag inte känner igen i från de 735i jag har kört. Bromsvätskan är bytt -01 vet jag, så den borde vara relativt ok. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
När man luftar bromsarna på 750:n måste man vara väldigt försiktig, annars finns risk att skada några tätningar i huvudcylindern, tror dom heter något med kragtätningar eller liknande. Råkar man ut för detta blir man av med en del av servoverkan i början av bromskraftsansättningen. Detta upplevs som att pedalen går en bit ner innan den börjar ta, och sen kräver något högre pedaltryck än normalt för att uppnå normal bromskraft. Bromskraften är oförändrad, det är bara pedalkänslan och den pedalkraft som krävs som påverkas... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Visserligen har jag bytt bromsvätska och luftat mitt system, men redan innan jag gjorde detta kändes bromsarna lite skumma. Var sitter dessa tätningar och på vilket vis skadar man dem när man luftar? BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Dom sitter i huvudcylindern någonstans. Själva kragen ska tydligen kunna vika sig på fel håll, och därmed inte täta ordentligt. Jag har aldrig sett prylarna själv, det är en mek. på BMW som berättat detta för mig... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
Hej J.L! Skall försöka få litet tid framför mina nya microfiche och surfa litet på Bromsar. Återkommer! MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej J.L igen! Läste på men det var en massa text. Jesperados tips är ta vara på. Försökte ta digibild av texten men det blev ej bra. Helst bör Du försöka läsa på innan. I vilket fall får man inte trycka in bromsvätskan med mer än 2 kg men det kanske Du inte gör utan låter bara "vätskan rinna via behållaren". MVH /// Paap R |
|
Mao. har man en sk. "bromsluftnings hjälp", sån modell som man kopplar på ventilen på däcket. Så bör man kolla att man inte har mer än 2kg (som de flesta nog har) i däcket före anslutning. Kan vara bra att veta tiils nästa byte. Mvh. Patric Länk |
|
Paap Reeder |
Hej! Ja .. så tror jag. Kommer själv att behöva byta / lufta mina ok nu till våren. Då kommer jag att köra på det mest vedbodsaktiga sättet nämligen att "fylla på efter hand" i bromsbehållaren. Då tror jag inte att jag kan skada nått. Kommer för säkerhets skull att lägga en klots under pedalen så den inte går helt i botten . Ä just nu osäker på var bromsoljebehållaren sitter....... har glömt det. MVH /// Paap R |
|
Om nu dessa kragtätningar är dåliga, är det skadligt på något sätt för bilen om man kör omkring på det viset? Jag menar, bromsverkan är det ju inte något fel på. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Det ska det inte vara såvitt jag vet. Det är bara pedalkänslan och den pedalkraft som krävs som påverkas... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
hmm .. jag har ett litet problem, när jag har luftat överallt (det är väl bara 1 nippel per hjul?) så är den ändå mjuk så att man får trycka 2ggr för att det skall "nypa till". Skall man göra på något speciellt sätt? mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90 icq: 29815001 |
|
|
Hmm, passande att denna tråden har kommit upp igen, jag var nämligen just ute och körde lite hårt med bilen, och kunde konstatera att bromsverkan inte är som den borde. Efter lite hård körning på kurvig landsväg sjunker pedalen långt ner mot botten, och det verkligen stinker om bromsarna. Det räcker med en maxbromsning från c:a 180-200 km/h så så finns det knappt någon bromsverkar kvar alls när man är nere i 50 km/h, och pedalen är långt ner. Något måste vara galet, men vad? mr_majzoo, har du det stora bromsarna så tror jag att det sitter 2 st nipplar på varje ok fram, en på varje sida om skivan. Luftar du inte båda så finns det knappt några bromsar alls. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.